שתף קטע נבחר

צרכנות נבונה, גם בישראל

חרם צרכנים אולי גדול עלינו כיום, אבל אין שום סיבה שלא נלמד להשתמש בכוח הצרכני שלנו כדי להפעיל לחצים על מוסדות וחברות שפוגעים בזכויותינו ומנצלים את חוסר העירנות והארגון שלנו כדי לעשות עוד כמה גרושים

ישראל היא חברה צרכנית צעירה למדי, וגם הפגיעות הקשות שספגה הלכידות החברתית בשנים האחרונות אינה תורמת לחיזוק המנטליות שמאפשרת התארגנות ופעולה במסגרת של חרם צרכנים.

 

עד כמה ששברנו את ראשינו, לא הצלחנו לחשוב על דוגמא אחת לחרם צרכנים שממש עבד בישראל. קבוצת האוכלוסייה היחידה שיודעת איך להשתמש בכוחה הצרכני בישראל היא, למרבה האירוניה, החרדים, שאינם נמנים על המאמינים הגדולים ביותר בדמוקרטיה כאן.

 

מצב התחרות בישראל, למרות כל ההפרטות והרפורמות ופתיחת השווקים, אינו מן המזהירים ברוב התחומים, דבר שמקשה עוד יותר על ארגון וביצוע של חרם אפקטיבי. כאשר הצרכנים הם צרכנים שבויים, כאשר אין להם אלטרנטיבה ברת קיימא וסבירה למוצרים או לשירותים שמציעות חברות הפוגעות בצרכנים, לא ניתן כלל לעשות חרם מלא.

 

כדי לשנות את המצב הזה וכדי לעמוד בכל זאת על זכויותינו, אפשר לנקוט בדרך שונה, שעשויה להיות אפקטיבית לא פחות - דרך של צרכנות נבונה.

 

ידע הוא כוח

 

צרכנות נבונה יכולה לבוא לידי ביטוי בדברים רבים, אך בראש ובראשונה היא דורשת את הדבר החשוב מכל והבסיסי מכל - ידע. כדי לעמוד על זכויותינו אנו צריכים תחילה לדעת מה הן זכויותינו. אנו צריכים גם לדעת איך לעמוד עליהן, ומי יכול לסייע לנו לעשות את זה.

 

כדי להשיג את הידע הזה נדרשת מאיתנו מידה מסוימת של השקעה בחיפוש, קריאה והבנה. למרבה המזל, באינטרנט אפשר למצוא מידע רלוונטי רב. על חוק הגנת הצרכן תוכלו לקרוא כאן. פרטים, נתונים והסברים נוספים ניתן למצוא ברשות ההסתדרות לצרכנות, במועצה הישראלית לצרכנות, וניתן גם לפנות לממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת.

 

לאחר שהשגתם את הידע הדרוש, אתם צריכים לזכור שכיום, כל קנייה היא מאבק בזעיר אנפין. אל תתביישו לשאול - עד לרמה של לשאול כמה עולה כל מוצר בחנות שעוברת על חוק סימון המחירים; לפנות לכל מי שצריך כדי להשיג את כל הפרטים וכל ההתחייבויות טרם הקנייה; ולתעד שיחות עם עובדי שירות בעיקר בזמן ההזמנה - זמן ההבטחות. אל תתעצלו לקרוא תקנונים, לעשות סקרי שוק, להשגיח מה קורה בקופה בזמן שאתם עושים קניות.

 

אל תתעצלו גם לבדוק כיצד אתם יכולים לשנות את הרגלי השימוש או הקנייה שלכם כדי להפעיל לחצים על ספקי השירות או המוכרים. בתחום המכולות והסופרים, למשל, אין בעייה של תחרות בערים הגדולות. אין שום סיבה שתיכנסו לחנות שמפרה את זכויותכם כשבמרחק של 5 עד 10 דקות ממנה יש חנות דומה או זהה שמספקת את אותם מוצרים. גם בתחום המוצרים אין כמעט בעייה של היצע.

 

בתחום השירותים המצב קצת שונה, אך ניתן עדיין לצמצם שימוש, לעבור למסלולים זולים יותר או אפילו להתנתק כליל לתקופה מסוימת כדי להפעיל לחצים. כמובן שדברים כאלו עדיף לעשות בצורה מאורגנת.

 

אל תתביישו גם להתלונן לכל הגופים הרלוונטיים אם המוכרים או ספקי השירות פגעו בזכויותיכם. תלונה אינה התבכיינות או קיטור, אלא שימוש בכוח הצרכני שלכם כדי לעמוד על זכויותיכם. אמנם מספר תלונות הצרכנים בישראל נמצא במגמת עלייה, אך הוא עדיין לא מספיק כדי להפעיל לחץ ממשי.

 

מתארגנים לחרם

 

האינטרנט מקל גם על ההתארגנות לפעולה צרכנית רחבת היקף יותר מהקנייה הפרטית שלכם. ראשית הוא מאפשר לצרכנים שנפגעו לדעת זה על זה, בעיקר באמצעות פורומי צרכנים וצרכנות. האינטרנט גם מקל על תהליך הגשת התלונות, ומקל על הפצת הקריאה לחרם, מרד או מחאת צרכנים.

 

אם החלטתם לארגן חרם צרכנים, כדאי שתצטיידו בידע לגבי חרמות אחרים ברחבי העולם, שייתן לכם רעיונות לגבי אופן הביצוע היעיל של צעד כזה.

 

באתר של ארגון קו-אופ אמריקה, ארגון ללא מטרות רווח שמטרתו המוצהרת היא "לחנך צרכנים ועסקים כיצד להשתמש בכוח הקנייה והרגלי ההשקעה שלהם לקידום אחריות חברתית וסביבתית", ניתן למצוא מדריך די ממצה למארגני חרמות צרכנים.

 

בין השאר, ממליץ הארגון למחרימים לקבוע את מטרות החרם - להחליט האם להפעיל לחץ באמצעות השפעה על מכירות החברה או באמצעות התקפה על תדמיתה, למשל. עוד ממליץ הארגון לזהות ולציין במפורש את דרישות המחרימים, כאשר הדרישות צריכות להיות משמעותיות, אך ריאליות.

 

לפי הארגון, המסר של חרם הצרכנים צריך להיות ברור, פשוט ותמציתי, ויש לדאוג לפרסומו באמצעות חלוקת עלונים, הפצת עצומות ושליחתן ליעד החרם (ולתקשורת), ארגון הפגנות ועוד כהנה וכהנה. הארגון ממליץ גם להשיג תמיכה מגורמים ציבוריים, מפורסמים, פוליטיים וכדומה, שיסייעו בקידום החרם.

 

את המדריך המלא ניתן למצוא כאן.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
חרדים: יודעים להשתמש בכוח הצרכני
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים