שתף קטע נבחר

יהודי ישן, חתונה חדשה

יש פתרון לזוגות המעורבים, גם מבלי לשנות את הגדרת "מיהו יהודי". תשובה ליוסי ביילין וישראל אייכלר

ביומיים האחרונים התנהל ב-ynet ויכוח פומבי בין ד"ר יוסי ביילין והרב ישראל אייכלר, סביב הגדרת יהדותם של ילדי זוגות מעורבים. ביילין טוען שכדי לפתור את בעיית הנישואים בין יהודים ללא יהודים והשלכותיה, יש להפקיע את מונופול הגדרת "מיהו יהודי" מן הממסד האורתודוכסי וליצור "יהודי חדש", בעל הגדרות ליברליות יותר, שלתוכו ייכנסו יותר אזרחים החיים במדינת ישראל. מן הצד השני טוען ישראל אייכלר, כי נישואים מעורבים יביאו לקץ המדינה היהודית, שממילא לא קיימת בפועל. בין שני הכתלים של תפישת היהדות אפשר למצוא דרך שלישית, גם מבלי להפוך את ההגדרה מדתית לתרבותית.

 

שוגה מי שסבור שניתן לעצום עיניים נוכח מציאות מתהווה בעולם היהודי בכלל ובמדינת ישראל בפרט. מדו"ח משפחה חדשה לשנת 2005 עולה כי אחד מכל עשרה זוגות בישראל הוא מעורב, כלומר: אחד מבני-הזוג אינו יהודי לפי ההלכה. בשני העשורים האחרונים הפכו נישואי התערובת לתופעה נפוצה בארץ, בין היתר בעקבות גלי העלייה של שנות ה-90. ואילו בתפוצות עלה מספרם ב-200 אחוזים במהלך 50 השנים האחרונות.  

 

נכון לעכשיו, מדינת ישראל לא מספקת פתרון אמיתי לזוגות המעורבים. הם נשארים "תקועים" בלי חתונה ונאלצים להרחיק לחו"ל ולהתחתן, על מנת לזכות בתוך ישראל לזכויות המגיעות לכל זוג נשוי על-פי ההלכה. לא ייתכן שבמדינה המגדירה עצמה דמוקרטית ומחויבת לכל אזרחיה, יצטרכו כמה מהם, המבקשים למסד את הקשר ביניהם, לעשות זאת במדינה זרה. לא ייתכן כי הכוח שיש לפקיד מוניציפאלי זוטר בקפריסין גדול יותר מזה של מקבילו בארץ. אם העם היהודי חפץ חיים, ויותר מכך - אם מדינת היהודים חפצת חיים, חייב להתחולל שינוי. אותו שינוי לא יערער את הגדרת מיהו יהודי לשיטת האורתודוכסים, ומאידך לא יתעלם וימחק אוכלוסייה שלמה היושבת בקרבנו ומשוועת לפיתרון מיידי.

 

דרך המלך כבר נמצאת כאן. ישראל היא בהחלט מדינה מתקדמת בתחום החקיקה בנושא ידועים בציבור. היום זוג שהחליט לא להינשא יכול ליהנות מכל ההטבות המגיעות לזוג נשוי. הסיבה לחקיקה הליברלית הזו היא ברורה; המדינה למעשה מצהירה שאינה יכולה להתמודד עם החקיקה האורתודוכסית, ומוכנה למצוא "כבישים עוקפים". האורתודוכסים מצידם מעלימים עין כדי לשמר את המונופולין שלהם בתחום הנישואים. הפתרון של ידועים בציבור מאפשר לזוגות להתחמק מהרבנות גם במקרה שיחליטו לסיים את דרכם המשותפת.

 

ישראל התקיימה במהלך שנים רבות מפשרות. הנישואים האזרחיים הנם אחד המקומות האחרונים בהם ממשיכים האורתודוכסים להחזיק ברסן באופן כמעט אובססיבי. המאבקים שנוהלו עד כה לא הביאו לשום התקדמות אמיתית, מלבד החרפת השסע בין חילונים לדתיים. לכן, פעמים רבות רצוי לפתור סוגיות מסוימות בהסכמה שבקריצה, ולא במאבק גלוי. אם זוגות רבים יוותרו על נישואים לטובת רישום של ידועים בציבור, יהפוך הנוהג לנורמה. המדינה מצידה חייבת לאפשר רישום מסודר ולמנות או להכיר בגוף רשמי, שירכז את רישום הידועים בציבור כדי להימנע מאנרכיה. ארגון "משפחה חדשה" עומד בקרוב להקים גוף שייקרא "המרכז לזוגיות", במסגרתו יוכלו זוגות מעורבים או לא מעורבים לקיים טקס נישואים חילוני, ולהירשם ברישום מסודר כזוג - גם ללא הכרת הרבנים. 

 

הבעיה היא כיום תודעתית. רבים חושבים שבפתרון הידועים בציבור תוחלף השמלה הלבנה במשרדו הקודר של עורך-דין. אבל זה כבר תלוי ביצירתיות של כל זוג. כל אחד יוכל לקיים טקס נהדר ומלא הוד גם בלי חופה כשרה ורב חביב. כשמשתחררים מהתפישות הישנות, אפשר להפליג למחוזות מדהימים, ואפילו בלי לנסוע לקפריסין.

 

עו"ד אירית רוזנבלום, מנכ"לית ארגון משפחה חדשה

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים