שתף קטע נבחר

לקויי למידה והמבחן הפסיכומטרי: עצות למעבר חלק

המבחן הפסיכומטרי שמחייב מהירות ויעילות ומלחיץ גם תלמיד בעל כישורים רגילים, מלחיץ עוד יותר את לקויי הלמידה. איך מקלים על ההתמודדות: בקשה להקלות בזמן הבחינה, בחינה ממוחשבת, קורס ייעודי ללקויי למידה ובמקרה הצורך גם ריטאלין יכולים לסייע

קורסי ההכנה לפסיכומטרי, שמסייעים לרובנו להתמודד עם ההכנה לבחינה הפסיכומטרית, להפחית חרדות, לרענן את הזיכרון ולהגיע לבחינה מעט יותר בטוחים ורגועים, עלולים ליצור את התחושות ההפוכות אצל לקויי למידה שלומדים בקבוצות הרגילות.

 

"בקבוצה כזו לקוי למידה ירגיש כזנב לאריות. הוא יתבייש לשאול שאלות ולעכב את כל הכיתה, ירגיש נחיתות בתוצאות ועלול לחשוב בטעות שהסיבה לכך היא שהוא טיפש, עצלן או שלא השקיע מספיק", מסביר ד"ר ישראל וינקלר, פסיכולוג שיקומי ומקים מכינת רום פרט בתל-אביב, שמתמחה בהכנת לקויי למידה למבחן הפסיכומטרי.

 

לדברי ד"ר וינקלר היכולת השכלית של לקויי הלמידה זהה לשאר האוכלוסייה, הבעייה בהשגת ציון טוב נעוצה בשיטת הבחינה ובמהירות שנדרשת כדי להשלימה.

 

המאפיין הבולט של ליקויי למידה הוא האיטיות בביצוע תהליכים הדורשים קריאה, כתיבה, איות, רכישת שפה, התמצאות במרחב, דיוק בזיהוי פרטים, סריקה ראייתית, תכנון וארגון זמן.

 

המבחן הפסיכומטרי, שמלחיץ גם אנשים בעלי יכולת למידה תקינה, מלחיץ עוד יותר את לקויי הלמידה. המבחן מחייב יעילות ומהירות, בכל עמוד ישנו מספר רב של שאלות מרובות פרטים שניתן להתבלבל ביניהם. דפי התשובות קטנים וצפופים ואין דפי טיוטה שניתן לערוך על גביהם חישובים. החלקים הקשים יותר ללקויי הלמידה הם החלקים המילוליים בעברית ובאנגלית.

 

לדברי ד"ר וינקלר בנוסף לכל הקשיים הללו ל-60% מלקויי הלמידה יש גם בעיות של קשב וריכוז שמקשים עליהם להתמוד במצבי מתח ולחץ.

 

"לקויי למידה הגיעו אצלנו לציונים גבוהים של 680-690. אלו אנשים שאין לי ספק שללא הקלות יכלו גם להוציא ציון 720", אומר ד"ר וינקלר. לדבריו, הציון הפסיכומטרי הממוצע באוכלוסייה הוא 540-460 ואילו אצל לקויי הלמידה הוא עומד על כ-480. "יש פער לטובת האוכלוסייה הנורמטיבית, אבל האימון והתרגול מצמצמים אותו".

 

"לקות למידה היא קושי בלתי צפוי בתחומים לימודיים כמו קריאה, כתיב, חשבון, אנגלית קשב וריכוז. הקושי יכול להיות גם בתחומים לא לימודיים כמו קואורדינציה, תפיסה תלת-מימדית ויכולת טכנית. זוהי בעיה תורשתית, שמקורה גנטי-נוירולוגי ומלווה את האדם לכל חייו ולא בעייה חינוכית, כמו שחושבים בטעות. את הקושי אין אפשרות לתקן אלא בעיקר יש לעקוף אותו", מסביר וינקלר. ניתן לזהות קשיי למידה ולאבחנם כבר מגיל 5-6. "כאשר הילד מתקשה במשחקי קוביות, ציורים, כתיבת אותיות או בתפקודים היוצרים את בסיס השפה המדוברת : אבחנה שמיעתית, שיום (מתן שמות לחפצים וצבעים), חריזה ואוצר מילים".

 

איך מתאימים את המבחן ללקויי הלמידה

 

המרכז הארצי לבחינות ולהערכה מאפשר ללקויי הלמידה כמה סוגים של הקלות. לצורך קבלתן צריך להצטייד באבחון מקצועי שבו קובעים את תחומי הליקוי:

 

  1. תוספת זמן לבחינה
  2. הגדלה של דפי השאלות והתשובות
  3. שימוש במחשבון ללקויי למידה בעלי קושי בביצוע חישובים פשוטים
  4. במקרים מסויימים ניתן לעשות בחינה פסיכומטרית ממוחשבת (מפע"מ). לדברי ד"ר וינקלר זמן הבחינה הממוחשבת קצר בכמחצית מהבחינה הרגילה, הבחינה הממוחשבת בוחנת רמת קושי ולא רק מהירות, המחשב מקל על מי שסימון התשובה במקום המתאים ואיתור מקום השאלה והתשובה בדף הבחינה גוזל ממנו זמן יקר ומקל על לקויי למידה שמתקשים לנתח צורות גיאומטריות וגרפים תלת מיימדיים.

 

קורס ללקויי למידה

 

הקורסים המיוחדים שמועברים ללקויי למידה במכללת רום פרט ובמסגרת נוספת בתל-אביב "הבית של תמר" שונים מהקורסים שנלמדים במסגרות האחרות.

 

  • הקבוצות קטנות יותר (15 תלמידים, במקום 30 בכיתות רגילות), משך השיעור קצר יותר (3 שעות במקום 6), בכל שיעור נלמדים שני נושאים או נושא אחד חדש בלבד, דבר העוזר למנוע בלבול ומקל על הקליטה של החומר.

 

  • חלק גדול מלקויי הלמידה סבלו במסגרות חינוכיות בעבר מדימוי שלילי והתנסו בכשלונות. הקורס מקנה תמיכה אישית ללחצים ולחרדות.

 

  • בקורס שמים דגש על נושאים מיוחדים שבהם מתקשים לקויי הלמידה. "יש קןשי בהערכת הזמן והבחינה הפסיכומטרית מצריכה עמידה בזמנים. לכן אנחנו מקדישים זמן רב לתרגול הערכה של זמן", אומר ד"ר וינקלר.

 

  • נושא נוסף שבו מתקשים לקויי הלמידה ואהוב במיוחד על מחברי הבחינות הוא השלילה הכפולה ("אני מתנגד למתנגדים") ועליו שמים דגש מיוחד בקורס.

 

  • בקורס נעשה שימוש בקלטות אודיו באנגלית למי שמתקשה בקריאת אנגלית ויש לו הקלות בבחינה.

 

  • לחלק מהתלמידים מציע ד"ר וינקלר ליטול ריטאלין בהתייעצות עם רופא בתקופה שלפני הבחינה ובמהלכה. "הריטאלין יכול לסייע בריכוז במהלך הבחינה, אך מומלץ ליטול אותו גם בתקופת ההכנה לבחינה כדי לנסות את השפעתו".

 

  • לדברי ד"ר וינקלר "אי אפשר לתקן את הליקוי, אבל אנחנו מתאמנים בתחום שבו הליקוי נמצא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
לקויי למידה. הטבות בפסיכומטרי
צילום: צביקה טישלר
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים