הישג השנה של Science: אבולוציה בפעולה

עורכי כתב העת המוביל בחרו באבולוציה כנושא החשוב ביותר ביותר של 2005. עוד ברשימה: משימות ומחקרים רובוטיים בחלל, מחקרים בנושא המוח ומערכת העצבים ותופעת ההתחממות הגלובלית

מחקר העוסק בתהליכים המניעים את האבולוציה נבחר להישג המדעי של השנה, על ידי עורכי כתב העת המדעי הנחשב Science. כמדי שנה, בחר המגזין את ההישגים המדעיים הבולטים והחשובים שהושגו במהלך 2005, מחקרים פורצי דרך שהתפרסמו בעיתונות המדעית, ותיאוריות מובילות וחדשניות.

עורכי המגזין אומרים כי הבחירה במחקר העוסק באבולוציה אינה מעידה על כוונת המערכת לצאת נגד גישת "התכנון התבוני", לפיה נברא העולם על ידי יישות אלוהית כלשהי. "הוויכוחים בנושא התכנון התבוני מחזקים את המודעות שלנו לנושא האבולוציה, אבל הבחירה התבססה על ערכם האובייקטיבי של המחקרים, ולא במטרה לשמש נגד תורת התכנון התבוני", אמר עורך מדור החדשות של המגזין.

הרובוטים זכו בהתייחסות נרחבת במגזין, בכל הקשור למשימות לחקר החלל. החללית "הויגנס" שנחתה על טיטאן, ירחו של שבתאי, הובילה את צוות החלליות הרובוטיות המסייעות לחקור את החלל. הצטרפו אליה "דיפ אימפקט" של נאס"א, שריסקה קליע על שביט במטרה לחקור את הרכבו ולחשוף את התהליכים שהביאו ליצירת מערכת השמש.

עוד התייחס המגזין לטלסקופי החלל והארץ השונים, שהצליחו לחשוף מידע על תהליכים המתרחשים בכוכבי ניוטרונים דחוסים, ומחקרים בנושא מערכת השמש, בהם הושוו סלעים ממקומות שונים בכדור-הארץ ובחלל, כדי לחקור את השאלה כיצד נוצרה מערכת השמש וכוכבי הלכת.

בתחום הביולוגיה, נבחרו מחקרים בביולוגיה מולקולרית וגנטיקה ומדעי הרפואה. מחקר העוסק במיפוי המוח ותהליכים שונים המתרחשים בו, הצליח לתת מספר רמזים על תופעות כמו סכיזופרניה, הפרעות קשב ולמידה (לרבות דיסלקציה) ועוד. מחקר נוסף בנושא המוח שנבחר על ידי עורכי הגיליון, היה מחקר ששפך אור על המבנה המולקולרי של "שערים חשמליים" במוח.

נושא מרכזי נוסף שנבחר על ידי העורכים הוא ההתחממות הגלובלית, וכאן הציג המגזין שורה של מחקרים ששפכו אור על תופעת ההתחממות שנוצרת כתוצאה מפליטה של גזי חממה לאטמוספירה, הזיהום ההולך וגובר, כריתת יערות ועוד. בין המחקרים שהוצגו היו העלמות של קרחונים במקומות שונים בכדור הארץ, נפח הולך וגובר של גזי חממה באטמוספירה, עליה בטמפרטורות, הכחדת בעלי-חיים שונים ועוד.

צילום: סי די בנק