שתף קטע נבחר

אגדת פורמולה 1 הלכה לעולמה

קית' דקוורת', האיש שהקים את קוזוורת' ופיתח את המנוע המצליח בהיסטוריה של הפורמולה 1, מת. לוטוס, וויליאמס ומקלארן חייבות לו הרבה

קית' דקוורת' הבריטי, האיש שהקים את חברת קוזוורת' ופיתח את מנוע הפורמולה 1 המצליח ביותר בכל הזמנים, מת בשבוע שעבר בגיל 72. מדובר באחד השמות החשובים ביותר בספורט המוטורי, שאת תרומתו להתפתחות הפורמולה 1 בכלל, ולקבוצות הבריטיות שאנו מכירים כיום בפרט, קשה לתאר.


קית' דקוורת' (ימין) עם קולין צ'פמן, הבעלים של לוטוס, ומנוע ה-DFV המפורסם, בתמונה משנת 1974

 

דקוורת' שהחל את הקרירה ההנדסית שלו בלוטוס, הקים בתחילת שנות השישים יחד מייק קוסטין את חברת את קוזוורת' (חיבור השמות של שניהם), אשר עסקה בפיתוח חלקים למכוניות מירוץ של פורד. אבל המפנה הגדול חל ב-65', עם קבלת חוזה לפיתוח מנוע V8 בנפח 3.0 ליטר עבור זירת הפורמולה 1.

 

המנוע, שכונה פורד DFV, היה כה מוצלח עד שהביא לניצחון של לוטוס עם ג'ים קלארק האגדי כבר במירוץ הראשון שלו (הגרנד פרי של הולנד 1967). מנוע ה-DFV המשיך לככב עוד כ-15 שנים על מסלולי הפורמולה 1. הוא השיג 154 נצחונות (האחרון בלאס-ווגאס 1982) ועמד מאחורי אליפויות עולם של ג'קי סטיוארט, ג'יימס האנט, אמרסון פיטיפלדי ונלסון פיקה. פיתוחים של המנוע כיכבו גם בזירת מירוצי האינדי האמריקנית, שם זכו לחיים ארוכים אף יותר.

 

המנוע המוצלח כל כך של פורד אפשר באותן שנים לקבוצות המירוצים הקטנות מבריטניה להילחם מול יצרן גדול כמו פרארי. קבוצות כמו וויליאמס ומקלארן חייבות לו את התקדמותן הגדולה.


הלוטוס 49 כיום

 

מקוזוורת' גם יצאו מקימיה של חברת אילמור, אשר מפתחת את מנועי המירוץ של מרצדס (והיום נמצאת תחת שליטה גרמנית).

 

קוזוורת', שהפכה גם שם נרדף למכוניות ספורט קיצוניות של פורד בשנות השמונים (זוכרים את הסיירה והאסקורט המוגדשות וכפולות ההנעה?), פוצלה לפני כמה שנים כאשר אודי קנתה את הצד של מכוניות הכביש ואילו פורד את חטיבת המירוצים (שנמכרה מאוחר יותר למארגני סדרת מירוצי הצ'אמפ באמריקה).

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משמאל: מוריס פיליפה (מעצב), קית' דקוורת', גרהם היל (נהג), מייק קוסטין וקולין צ'פמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים