שתף קטע נבחר

"מי מעכב את השימוש בגז להנעת רכבים?"

בימים האחרונים הפגינו סטודנטים בתחנות דלק ברחבי גוש דן, נגד מה שהם מכנים "סחבת, ביורוקרטיה טיפוסית וחוסר הרצון של הממשל ומונופול האנרגיה בארץ", בכל הקשור לשאלת השימוש בגז כאמצעי להפקת אנרגיה והנעת רכבים

בסוף השבוע האחרון יצאה קבוצת סטודנטים לתחנות דלק ברחבי גוש דן, להפגנה שקטה על מה שהם מכנים "סחבת, איטיות הביורוקרטיה הטיפוסית הישראלית וחוסר הרצון של הממשל ו-דואופול האנרגיה בארץ", בכל הקשור ליחס המדינה לשימוש בגפ"מ - גז פחממני מעובה - כאמצעי להנעת כלי רכב. לדבריו המפגינים, כבר בחודש יולי 2002 אישר שר התשתיות דאז, אריאל שרון, את השימוש בגז פחממני מעובה כאמצעי לגיטימי להפקת אנרגיה והנעת כלי רכב בישראל, אך למרות האישור לא נעשתה מאז כל פעילות לקידום והעלת המודעות לנושא בישראל.

 

דוברי קבוצת המחאה, יעל בן יהודה וירון בידרמן, הסבירו כי למרות ההחלטה לעשות שימוש בגז הידידותי לסביבה ועשוי להפחית משמעותית את שיעור זיהום האוויר, לא נקטה המדינה הליכים לקידום השימוש בו, ולא היו כל פרסומים ציבוריים לעדכון הנהג הישראלי בדבר האלטרנטיבה הקיימת.

 

בחודש ספטמבר האחרון פרסם מנכ"ל משרד התשתיות מאמר הנוגע לתנודות מחירי הנפט בעולם, המשפיעות במישרין על עליות המחירי הדלק בישראל בשנה האחרונה. במאמר זה מדגיש המנכ"ל את היותה של ישראל מדינה מושפעת ולא משפיעה על מחירי הנפט בעולם, וטוען כי משרד התשתיות נוקט במספר פתרונות קצרי טווח וארוכי טווח, ליצירת יציבות המחירים בישראל.

 

לדברי בן יהודה ובידרמן, "הנתונים עומדים לנגד עינינו: הגז הטבעי יוזיל משמעותית את מחירי הדלק למגזר התחבורה. על-פי ניתוחים שנעשו במשרד התשתיות ניתן יהיה לחסוך כ- 60% מסך ההוצאה על דלק לכל הפחות; ובנוסף, ולא פחות חשוב, יחול שיפור משמעותי באיכות האוויר המזוהם במרכזי הערים. למרות נתונים מרעננים אלו, פחות מאלפיים כלי רכב בישראל מונעים כיום על-ידי גפ"מ, ונדמה כי הנהג הישראלי כלל אינו מעודכן באשר לחלופה זו, או חסר מושג בכל הנוגע להסבה למנועי – גז טבעי".

 

"נראה כי כולנו עשויים להרוויח מהמעבר המתבקש לנהיגה המבוססת על מנועי גפ"מ, אם כן – מי מעכב אותנו לקראת עתיד חסכוני וירוק יותר? מי מרוויח מכך שהאזרח הישראלי נשאר חסר מושג?", הם הוסיפו.

 

גז פחממני מעובה הוא למעשה תערובת של תוצרי לוואי הנוצרים בתהליכי ההפקה והזיקוק של הנפט למוצרים שונים. לרוב מדובר בתערובת של בוטאן ופרואפן, בכמויות ויחסים שונים. הוא נשמר תחת לחץ במיכל מיוחד, ובמצב זה הוא מעובה ונמצא במצב נוזלי. בהיותו תוצר לוואי של תעשיית הנפט, הוא זמין וזול ביותר, והוא גם ידידותי לסביבה בשל פליטת המזהמים הנמוכה שלו.

 

בעת שריפת בוטאן ופרופאן נקיים, בכמות מתאימה של חמצן, מתקבלים מים ופחמן דו-חמצני. בניגוד לשריפת דלקים פוסיליים שונים, כמו נפט ובנזין, הפולטים שורה ארוכה של מזהמים נוספים ובהם תרכובות גופרית שונות וגזי חממה. לפי הערכות, המעבר להנעה בגפ"מ יהיה זול משמעותית לאורך זמן בשל מחירו הזול והיציב של הגז, והוא גם יימנע את המשך הנזקים הסביבתיים הנגרמים כתוצאה משימוש בדלקים מזהמים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוד הכהן
"מחירי הדלק מאמירים - אבל לא מחפשים חלופות" (צילום ארכיון)
צילום: דוד הכהן
מומלצים