אוזון, אצות וטומי לפיד
איציק גלעד כמעט הפך למנהיג שינוי, אבל הוא בעיקר אוהב לכתוב מותחנים בדיוניים, שלפעמים הופכים למציאותיים
איציק גלעד, שהתמודד לא מזמן על ראשות מפלגת "שינוי" נגד יוסף לפיד וכמעט ניצח, הוא גם סופר ותסריטאי. הוא נולד ב-1949 בפתח-תקוה, שירת בחיל השיריון, נפצע בפעולת כראמה בירדן ב-1968 והשתחרר בדרגת סגן. לאחר מכן הוא נסע ללמוד רפואה באיטליה. אחרי חמש שנות לימודים אותן מימן בעבודות מזדמנות כמאבטח על אוניות של "צים" וממכירת תכשיטים מדלת לדלת, חלה תפנית דרמטית בחייו: אלמנה איטלקייה עשירה שבעלה המנוח היה בעל חברה מובילה לציוד תעשייתי התאהבה בו והפכה אותו שותף לחיים ולעסקים. בתוך זמן קצר הוא הפך לאיש-עסקים ולדבריו גילגל מחזורים של עשרות מיליוני דולרים. אבל מה שהוא באמת אוהב זה לא עסקים וגם לא פוליטיקה - אלא כתיבה ויצירה. הוא חיבר מספר לא מועט של ספרים, רובם מותחנים בדיוניים בהם עסק בנושאים שבהם הוא מתעניין כמו הנדסה גנטית ועב"מים.
רמת הכתיבה אמנם משאירה לטעמי מקום רב לשיפור, אבל אי אפשר לקחת מגלעד את הרעיונות המעניינים שיש לו. מתוך 20 ספרים שכתב יצאו לאור עד כה ארבעה: שלושה בעברית ואחד באיטלקית. כל ספר שלו יצא ב-1,000 עותקים ולטענתו כולם נמכרו.
ספרו הראשון של גלעד היה "החור באוזון" (הוצאת המחבר, 1981), מותחן בדיוני שחזה את השואה האקולוגית הצפויה מהיווצרות החור בשכבת האוזון. זה סיפור על טייסי ניסוי אמריקניים סקרנים מדי, סוכן חרש בולגרי שרוצח באמצעות מטריה מורעלת קטלנית ומשקפת תיאטרון קטלנית עוד יותר. יש גם מדען גאון ישיש ומטורף וסוכן חשאי שמנסה למנוע את השמדת האוזון בידי המדען המטורף. בסוף הספר העולם מגיע לקיצו וכדור הארץ מתפוצץ.
"הספר על החור באוזון נכתב ב-1971 כשאף אחד אחר עוד לא העלה את הרעיון של חור באוזון בדעתו", אומר גלעד, "ושתדע, אני על החורים באוזון דיברתי עוד בתיכון שאותו סיימתי ב-67'. אני חלוץ הדואגים, נביא החורבן של האוזון. הספר התבסס על התפיסה שלי שכדור הארץ הוא יצור חי ונושם ואנחנו הורסים אותו והוא מתקן את עצמו. אנחנו מקבלים עכשיו שורה של אזהרות שאם לא נישמע להן, כדור הארץ יפעיל את הצעדים הסופיים שלו ואנחנו ניעלם. זה כבר קרה אגב בעבר בכוכב אחר. הספר אפילו התגלגל לספרייה הבינלאומית של סוכנות החלל האמריקנית (NASA), ששלחה את אחד ממדעניה לאיטליה כדי לדלות ממני מידע על הספר. אני טוען שבגלל החורים במעטפת האוזון מתגברת לא רק הקרינה ללא סינון על פני כדור הארץ, אלא גם יש בריחה של זרמי אוויר מן האטמוספרה החוצה, מה שמביא להתגברות סערות, הוריקנים, שיטפונות ושאר אסונות טבע".
ומה הולך להיות?
"אני חושב שעם ערעור מאזן הכוחות בין כדור הארץ ומעטה האטמוספירה סביבו ישאף החומר החי בתוך כדור הארץ להתפרץ החוצה. תחילה במקומות שבהן שכבת הקרום דקה יותר ואחר כך איפה שהקרום עבה, עד להתפרצות הסופית הגדולה. אני מקווה שזה יקרה אחרי. בכל אופן, התחזית שלי המקבילה לזאת של נוסטדרמוס, היא שסוף העולם יהיה רק בסוף האלף השלישי לספירת הנוצרים. אז עוד יש לנו זמן".
יש פתרון?
"מה שעושים עכשיו, הפסקת השימוש באירוסולין שבאמת תרם לצמיחת החור באוזון, זה כמו נתינת אספירין לחולה סרטן. מה שצריך לעשות זה לפוצץ פצצות אוזון באטמוספירה שישחררו אוזון נקי. זה היה הפיתרון שהצעתי בספר. הבעיה היא לפתח פצצות נקיות שישחררו רק אוזון ושלא תהיינה רדיואקטיביות. ושתדע - זה כבר אירע בכוכבים אחרים לפני כדור הארץ. אנחנו לא הראשונים. אני חושב שבמקור באנו מכוכב אחר בספינות חלל. אני לא מאמין באבולוציה של דרוין. אני זוכר איך ישבתי באי גלאפגוס שבו ישב דרוין כשפיתח את תורת האבולוציה שלו ואמרתי 'לא, לא יכול להיות. לא יכול להיות שמוצא האדם מהקוף. יכול להיות שמוצא הקוף הוא מהאדם והוא סוג של מוטציה'. אני חושב שבעתיד בני האדם ייצרו אבולוציות חדשות על כוכבי לכת אחרים באמצעות שיבוטים והנדסה גנטית".
אצות קטלניות
בשנות השמונים כתב גלעד ספר שהופיע רק באיטלקית בשם "אצות", רומן מתח ריאליסטי שהתריע מפני אצות חדשות מזן בלתי מוכר עד אז שהתפשטו בחופי איטליה והים האדריאטי. בספר תיאר גלעד את האצות כתוצר של זבל גרעיני שהושלך לים, שמפיל חללים רבים והעקבות מוליכות אל ברית-המועצות שהפכה את הים לפח האשפה של הפסולת הגרעינית שלה.
"האצות האלה הופיעו לפתע בים והפכו אותו למגעיל מאוד, אנשים התרחצו בים ולפתע חשו חומר דביק ומגעיל. היום ידוע שהן היו תוצר של זבל רדיואקטיבי שהגוש הסובייטי המתפורר השליך אז בים בדרך להטלה בחופי אפריקה. בספר אני מספר איך האצות גורמות למחלה גנטית מוזרה - אחרי זה התברר שזה קרה גם במציאות. בעקבות פירסום הספר התקשרו אלי רופאים ומנהלי מחלקות בבתי חולים ושאלו אותי מאיפה יש לי את הפרטים המדויקים האלה. הגיעו אלי אפילו נציגי אירגון איכות הסביבה העולמי ותיחקרו אותי על מקורות המידע שלי כדי לברר אם הספר מבוסס על פרטים תיעודיים. כשאמרתי להם שהכל בידיוני הם נרגעו ואחר כך קיבלתי מהם מכתב תודה.
מאז, עד כמה שידוע לי, האצות נעלמו ואולי נוקו בידי הממשלות האחראיות, לך תדע מה באמת קרה שם".
ספרו הבא "פרנסואה 3.6.4.9" (הוצאת ב. ליכטנפלד, 1983) עוסק בגלגול נשמות. זה רומן מתח על אדם שהשתלטה עליו נשמה של מת (דיבוק) והוא יוצא למסע נקמה באויבי האיש המת. לפי התיזה (הלא בדיוק מקורית) של גלעד, נשמות בני אדם מתגלגלות גם בבעלי חיים. "זה נושא שאני לא מאמין בו, אבל כתבתי את זה כאילו אני כן מאמין בגלגול נשמות. במחקר של המקורות גיליתי שנשמה לא יכולה לחזור לעולם שבו היא כבר חיה, אחרת יהיו לזה תוצאות הרסניות, אז כתבתי סיפור שבו זה כן קורה".
צופן מגילת הצלב
בספרו הידוע ביותר של גלעד "מגילת הצלב" (הוצאת דגל, 1991) חוקרים ישראלים מגלים בין המגילות הגנוזות מגילה שנכתבה בידי ישו הנוצרי עצמו - בה נכתב שכל הסיפור על משיחיותו של ישו היה תוצאה של מזימה של הממסד היהודי שיצאה מכלל שליטה. החוקרים נרדפים בתגובה על ידי הכנסייה. מזכיר לכם קצת את "צופן דה וינצ'י"?
"כל השנים הציק לי הנושא, איך זה שישו החכם לא כתב כלום. קראתי ערימות של ספרים על הנושא, ראיתי את צילומי המגילות בהיכל הספר ושוחחתי עם ארכיאולוגים", מספר גלעד.
ומסקנתך בספר לגבי ישו?
"ישו היה בסך הכל בנו הממזר של חייל רומאי ואימו הייתה רחוקה מאוד מלהיות בתולה. מה פתאום היא הרתה לרוח הקודש? אפילו לפני 2000 שנה לא קנו את זה. אני חושף שהנצרות כולה היא בלוף אחד גדול וישו ידע היטב שהוא אינו המשיח. זו הייתה המצאה של שניים מעוזריו. כל עניין המשיח היה הצגה אחת גדולה, קנוניה בין הנציב הרומאי פילאטוס, הכהונה הגדולה והאיסיים הפרושים וישו הנוצרי עצמו. באותו הזמן היו מהומות, חוסר יציבות וחטיפות בלתי פוסקות בארץ, אז על ידי המצאת הסיפור על מרים הבתולה ובנה המת שקם לתחייה הגורמים האלו ניסו ליצור דמות מיסטית שתמשוך את ההמונים ותביא ליציבות פוליטית בארץ.
בעלילת הספר, הם היו צריכים משיח עכשיו והפילו את התיק על ישו. הם הבטיחו להוריד אותו מהצלב לפני שימות, נתנו לו סם ואז משהו השתבש והוא מת. הוא חשש בדיוק מזה וכתב צוואה רוחנית 'מגילת הצלב' שבה חשף את העובדות האמיתיות של חייו. בסך הכל הוא היה עוד יהודי קנאי. המגילה הוחבאה כל כך טוב שהיא נחשפה רק כעת לאחר 2000 שנות קיום של הנצרות. כלומר, הממסד היהודי היה אחראי להיווצרות הנצרות. כמובן שהם לא שיערו מה יצמח מהקנוניה הפוליטית שיצרו. כל זה נחשף במגילה גנוזה שנכתבה בידי ישו עצמו ונושאת את חתימתו.
הנסיונות למכור את הספר להסרטה בגירסה דמויית סרטי אינדיאנה ג'ונס נכשלו למרבה הצער. הספר הופיע גם בטורקית וקיים תרגום שלו לאנגלית ולך תדע, יכול מאוד להיות שהוא הגיע לידי דן בראון ושימש לו כמקור השראה. נתתי עותק שלו לנציג הוותיקן וביקשתי שייתן אותו לאפיפיור. הם מעולם לא הגיבו. האמת, לא הייתי מתנגד על כך שיכריזו עלי כעל אויב מסוכן כמו על רושדי, אבל בוותיקן הם לא איראן".
כסף קטלני
הפרויקט הידוע ביותר שבו היה מעורב גלעד הוא סדרת "כסף קטלני" שעלתה על המסכים ב-1996. את הסדרה יצר וכתב שהפיק דני כפיר וביים עידן ריקליס. למרות ההשקעה הכספית העצומה והעיסוק של התסריטים בענייני ביטחון וריגול "כסף קטלנ " לא זכתה לרייטינג גבוה במיוחד בהשוואה למתחרה "רמת אביב ג", אבל היא זכתה לפרסום רב הודות לכוכבת שהתגלתה בה, הדוגמנית היפה סנדי בר.
"את 'כסף קטלני' כתבתי לאחר ששהייתי שנים רבות באיטליה וחזרתי לישראל והחלטתי לעשות סרט או סדרת טלוויזיה והחלטתי שעדיף לעשות סדרה, כי אם אתה עושה סרט ואתה עושה שגיאה אתה כבר לא יכול לתקן, סדרה לעומת זאת אתה יכול לתקן תוך כדי העשייה ולשפר. עשיתי סדרה שבמהלכה כתבתי 52 פרקים שאת כולם אני כתבתי ותוך כדי גיליתי את סנדי בר. עם הדרמה הזאת רציתי להגיע לנתח אוכלוסייה אחר ממה שהיגיעו אליו עד אז. אצלנו בישראל מדברים כל הזמן על מלחמה, עניים, שבויים, על טרומפלדור ועל ישראל היפה, אבל לא על אנשים עשירים ומה קורה בין קירות הוילות והארמונות שלהם. מתחת לאף שלנו יש אנשים חובקי עולם בתחומי היהלומים וההי טק שאף פעם לא כתבו עליהם ולא התייחסו אליהם ורציתי לשנות את זה, אחרי הכל זאת לא בושה להיות עשיר בעשירום העליון ובסופו של דבר לא צריך להציג תמיד רק את עיירות הפיתוח . אבל תראה, בסופו של דבר מכרתי אשליות, מה שרציתי באמת להראות בסדרה היה שכסף הוא קטלני, שהוא אשליה ואין לו ערך. בסופו של דבר הסדרה בוטלה לאחר שלוש עונות, השחקנית שהחליפה את סנדי בר הייתה מוצלחת ופופוארית הרבה פחות וזה בהחלט פגע בסדרה. חברות הכבלים לא יכלו לממן את פרקי הסדרה כפי שהתחייבו וביטלו אותה. ניהלנו נגדם משפט על זה וניצחנו וקיבלנו פיצויים, אבל לא קיבלנו כסף לחדש את הסדרה. וזה חבל".
למה אתם לא מוציאים את הפרקים מחדש בדי.וי.די?
"זה כבר לא מתאים .זה די התיישן ואני לא בטוח שהקהל של היום ימצא בזה עניין".
מה הפרוייקטים הבאים?
"הספר הבא שלי הוא על וענונו, אני מראה שם שבכלל אין לנו תוכנית אטומית וכל פרשת וענונו היא הונאה,ולכן הוא מתנהג בצורה כזאת ורץ לכל מי שאפשר כדי לספר שיש לנו נשק גרעיני משום שאם יחשוף את האמת שאין שם כלום הוא יחוסל מיד. אני עושה עוד דברים יצירתיים. כתבתי פזמון יוצא מגדר הרגיל שאותו שר דורון מזר. כתבתי מחזמר לילדים על ממלכה פנטסטית שבה הכל קפוא ועל ילד שיוצא שם למסע הרפתקאות אבל אף אחד לא רוצה להעלות את זה על הבמה כי זה שונה מדי . עשיתי גם מחזמר על דוד ויהונתן שאני מקווה להעלות על הבמה מתישהו".
איך הגעת לפוליטיקה?
"האמת, זה הרבה פחות מעניין אותי מספרות ויצירה וגם לדבר על כך זה הרבה פחות מעניין, אבל יום אחד פנה אלי בשנת 2000 חבר טוב והציע לי להצטרף ל'שינוי' כי אני חריף ויודע לתקשר היטב עם אנשים. בהתחלה לא רציתי, כי פוליטיקה לא עניינה אותי, אני סופר ובאמת לסופרים אין מקום בפוליטיקה, אבל אז קרתה תאונה לחבר והוא נפטר וראיתי לעצמי חובה לקיים את בקשתו והצטרפתי לשינוי ומאז אני פעיל בה".
ומה האידיאולוגיה שלך?
"רק אחת, להפוך את ישראל לארץ שטוב לחיות בה ולא רק למות עבורה. כל החזון שלי שאוב מ'אלטנוילנד' של הרצל, הכל נמצא שם".
- הראיון לקוח מתוך הבלוג של אלי אשד באתר "רשימות"