שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סיגריה אחת ביום? אין חיה כזאת
    כמעט כל מי שמתחיל לעשן סיגריה אחת ביום מהר מאוד יגדיל את הקצב, כיוון שמדובר בהרגל ממכר. ד"ר איה פלג שוחטת מיתוסים על סיגריות ומציעה לכם טיפים שיעזרו לכם להפסיק לעשן

    כולם יודעים שמאוד לא בריא לעשן, אבל האם באמת כל-כך נורא אם מעשנים רק סיגריה אחת או שתיים ביום? "כן, בהחלט", אומרת ד"ר איה פלג, "וקודם כל משום שאין חיה כזאת 'רק סיגריה אחת ביום'. עישון הוא הרגל ממכר, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה התנהגותית. אפשר להתחיל בסיגריה אחת ביום, אבל

    מהר מאוד מעלים את מספר הסיגריות שמעשנים, כי הגוף דורש את זה. אבל לפני שמדברים ההתמכרות עצמה, חשוב להדגיש שגם מי שמצליח לעשן רק סיגריה אחת ביום לאורך שנים, גם אז זה מזיק".

     

    - יש רופאים שאומרים שבכמויות כאלה קטנות, הגוף מנקה את עצמו מכל הרעלים.

    "הטענה הזאת לא נכונה. מבחינה בריאותית, כל סיגריה מזיקה. יותר מזה, כל שאכטה מזיקה.בכל סיגריה יש 5,000 חומרים מזיקים. יש את הניקוטין, שהוא חומר ממכר, יש אמוניה, שהיא רעל שמוחדר לסיגריות, כיוון שבשילוב עם הניקוטין, היא גורמת להתעוררות של מערכת העצבים תוך שש עד שמונה שניות. יש 70 חומרים מסרטנים בכל סיגריה, ויש את העשן שמכביד על נשימה. יש אין סוף תחלואים, שגורמים לירידה באיכות החיים ולמוות".

     

    - ובשורה התחתונה?

    "נזקי עישון מצטברים מכל סיגריה, וכל סיגריה מקצרת את החיים".

     

    - מה עדיף - הנזק שנגרם מעישון, או הנזק שנגרם מכך שעולים כעשרה קילו לאחר שסוף כל סוף מפסיקים לעשן?

    "קודם כל לא חייבים להעלות עשרה קילו כשמפסיקים לעשן. לא חייבים לעלות בכלל. בסדנאות לגמילה מעישון, אנחנו שמים דגש גדול על הימנעות מהשמנת יתר ודרכים לעקוף את התופעה. גם אם עלית עשרה קילו כיוון שהפסקת לעשן, זה עדיף. גם לעלות 23 קילו עדיף על-פני עישון סיגריות. רק אם עלית 40 קילו, הנזק הגופני שנגרם לך מתחיל להשתוות לנזק מעישון, ותסכימי איתי שלעלות 40 קילו זה קצת קיצוני".

     

    מחסום הפחד

     

    איה פלג היא ד"ר לאפידימולוגיה ומתמחה ברפואה מונעת ובגמילה מעישון. לדבריה, פחד הוא המחסום העיקרי בגמילה מעישון. פחד מהשמנה, פחד מכישלון. אבל לא צריך לפחד מזה, ובטח שלא צריך לעבור את זה לבד. היום יש כל כך הרבה דברים שאפשר לעשות כדי להקל על התהליך: יש סדנאות גמילה שמציעות הנחייה מקצועית, יש קבוצות תמיכה שבהן כולם נמצאים באותו שלב של התהליך ונעזרים זה בזה. נותנים שם טיפים אחד לשני, ועצם העובדה שמרגישים שהם במסגרת, ושצריך לתת את הדין על מה שעשו במהלך השבוע שחלף, זה גם עוזר.

     

    - אלה לא מסגרות מלחיצות?

    "לא. ממש לא. המסר העיקרי הוא שיש לאן לפנות. יש לנו שיטות, יש לנו טכניקות, וכל אחד יכול למצוא את שיטת הגמילה שהכי מתאימה לה או לו. חוץ מזה שיש גם טיפולים תרופתיים. היום אנחנו נעזרים בתרופת מרשם שנקראת זייבן, שזו תרופה שבולמת את בולמוס האכילה, ואחד היתרונות שלה הוא שהיא מדכאת גם את החשק לניקוטין.

     

    - מה עוד עושים בסדנה לגמילה מעישון?

    "קודם כל אנחנו לומדים איזה סוג של מעשנת את. למה את מעשנת, מתי, כמה וכו'".

     

    - איך נגמלים מהאהבה לסיגריה?

    "אלה שמעשנים חפיסת סיגריות ביום, לא עושים את זה מתוך הנאה או מתוך אהבה לסיגריה. הם מעשנים מתוך הרגל. יש כאלה שמעשנים כשהם במתח, יש אנשים שמעשנים אחרי האוכל, בטענה שזה עוזר להם להוריד את האוכל, יש את אלה שמעשנים בעיקר באירועים חברתיים. לכל הרגל ולכל בעיה, יש אלטרנטיבה".

     

    - סיגריות מרגיעות אותי. מה האלטרנטיבה שאת מציעה לי?

    "אם את נורא עצבנית ואת חייבת משהו כדי להירגע, הדבר האחרון שאת רוצה לעשות זה לעשן. הסיגריה רק תעלה את רמת המתח שלך, כי יש בה חומרים שמגרים ומעוררים את מערכת העצבים".

     

    - אז מה מרגיע אותי?

    "מה שמרגיע אותך זה שאת מפסיקה את מה שאת עושה, יוצאת החוצה לאוויר ומבצעת פעולה מסוימת שקוטעת את התקף הכעס שלך. באותה מידה את יכולה לצאת החוצה עם כוס מים ביד, לקחת כמה נשימות עמוקות, לשתות קצת מים ולהירגע. זה בדיוק כמו העקרון של לעיסת מסטיק אחרי האוכל. זה לא האורביט שמנקה לך את השיניים, זו פעולת הלעיסה שמשחררת רוק ששוטף את הפה. את אותו אפקט היית מקבלת גם לו היית לועסת צמיג מסריח של סמיטריילר. אותו דבר עם הסיגריה".

     

    - ולמי שרגיל לעשן אחרי האוכל?

    "אני ממליצה פשוט לקום מהשולחן מיד עם תום הארוחה, ולפנות לעיסוקים אחרים. לא להשתהות ליד השולחן, כי אז את או אתה שמים את עצמכם בסיטואציה של עישון שקשה מאוד לדחות את סיפוקה".

     

    - ומה עושים כשיושבים בבר וכולם מסביב מעשנים?

    "בהתחלה הכי טוב להימנע מהמקומות האלה. אם קשה לראות את כולם מעשנים מסביב ואת או אתה מתים לסיגריה עם הדרינק, פשוט אל תלכו לברים בשלב הראשון של תהליך הגמילה. בשלב מאוחר יותר, כשהשתחררתם כבר מההרגל, תוכלו ללכת לברים בלי שום בעיה".

     

    - אבל אולי אז העשן יפריע לי.

    "אולי עד אז כבר יתחילו לאכוף את החוק שאוסר לעשן במקומות ציבוריים, ואז לא תהיה לך בעיה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אורן אגמון
    עישון. אחת ליום? תשכחו מזה
    צילום: אורן אגמון
    לאתר 'דרך חיים' לחצו כאן
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים