שתף קטע נבחר

לראשונה בישראל: מכונית מירוץ אמיתית

קבוצת חברים, חובבי ספורט מוטורי, מירוצים ומה שביניהם, ייצרה מכונית פורמולה VEE בתקן בריטי מחמיר. הטכנולוגיה אמנם לא ממש מתקדמת, המנוע בסך הכל של חיפושית, ולא הכל הלך חלק - אבל ההתרגשות וה"כמעט" שווים את הכל

פחות מארבעה חודשים אחרי שאושר - בשעה טובה ומוצלחת - חוק הספורט המוטורי, וכבר אנחנו מתבשרים על מכונית מירוץ כחול-לבן ראשונה. כן, מדובר במכונית מירוץ אמיתית לכל דבר ועניין, שעומדת בתקנים מחמירים מאליפות פורמולה Vee הבריטית.

 

מכונית הפורמולה בפעולה. בערך... (צילום וידאו: ירון ברנר)

 

מאחורי הפרויקט היומרני במיוחד עומדים (הנהג) אריק לפטר וחבריו, שהרכיבו את המכונית באמצעות חלקים שרכשו או ייצרו במשך יותר מחצי שנה. על המכונית הם עבדו בסופי שבוע, ואת התוצאה ראינו לראשונה על מסלול ההדרכה של בית הספר לנהיגה מתקדמת "מסלולים", באשדוד.

 

 

ההדגמה, שלוותה בהתרגשות רבה של הצוות המגובש - ולא פחות מכך של צוותי העיתונות שסיקרו את האירוע - היתה רחוקה מלעבור חלק. למעשה, מרגע שהמכונית הורכבה לאחר ההובלה, נדרשו תיקונים וכיוונים רבים גם על המסלול. המכונית התקשתה להשלים הקפות ניסוי כראוי, התקשתה להניע ומנועה נכבה מספר פעמים. אבל למרות הפאשלות, שלבטח ישאירו את אריק ואת חבריו ערים לביצוע תיקונים ושיפורים, התוצאה הסופית מעוררת השראה.

 

מה זה?

 

לפטר וחבריו הצליחו לייצר מכונית המבוססת על שלדת צינורות ומנוע מחיפושית ישנה (1.3 ליטר מקורר אוויר, תיבת ארבעה הילוכים סטנדרטית), בהתאם לתקני פורמולה Vee. המנוע של החיפושית - מהדור הראשון עם המנוע האחורי כמובן - עבר בדרך למסלול התאמות רבות, יש לו מערכת פליטה ספורטיבית ושינויים נוספים כדי לסייע לו להאיץ את המרכב בזריזות. את מערך המתלים של המכונית יכול כל נהג להתאים כרצונו, ובלבד שיעשה שימוש גם במרכיבים מהחיפושית המקורית. גם הבלמים, אגב, מגיעים מהקלאסיקה הגרמנית.

 

לפטר סיכם את האירוע כהצלחה, וניכר כי הוא אינו מתייאש מהתוצאות המעט מאכזבות על המסלול. אחרי הכל, הוא אומר, זהו ניסוי ראשון "על רטוב". בשיחה שקיים לפני ההדגמה, אמר לפטר שאת ההשראה שלו הוא מפיק מנהג המירוצים המנוח איירטון סנה, אלוף פורמולה 1 ומי שנחשב לאחד הנהגים הטובים בהיסטוריה. סנה נהרג לפני 12 שנים במהלך מירוץ.

 

הנהג הישראלי רב היוזמה לא מתבייש גם להשוות את עצמו לאנזו פרארי, מהנדס הרכב האגדי שאחראי למכוניות אלפא רומיאו בראשית שנות ה-20 ויותר מכך - למכוניות הסוס הצוהל שנושאות את שמו, ונחשבות לטובות מסוגן. לדברי לפטר, הוא אינו בהכרח משתווה לפרארי, אבל רואה את עצמו כממשיך דרכו כמי ששואף להיות יצרן מכוניות מירוץ ונהג מירוצים.

 

יומרות גדולות, הביצוע עוד דורש ליטוש. אבל תודו שזה פשוט עושה טוב על הלב לראות כמות כזו של מוטיבציה מופנית לספורט מוטורי ולמכוניות מירוץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אריק לפטר, ומכונית הפורמולה שבנה
צילום: אילן שרמן
יומרות גדולות, ביצוע לא מושלם אך מרשים
צילום: אילן שרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים