שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    המחשבות מתרוצצות לך בראש? כך תשלטי בהן
    "עד מתי ניתן למחשבות שלנו לשלוט בנו? עד מתי סחרחורת ה'דיזי מאניה' תנווט את הספינה שלנו? הגיע הזמן לשים לזה מעצור", אומרת אורלי כץ, ומלמדת שני תרגילים שיעזרו לנו לחשוב בטור ולא במקביל, כך שנוכל גם ליהנות

    כמה פעמים מצאת עצמך חוזרת על אותה פעולה בנאלית שוב ושוב, רק מפני שלא התרכזת בשעת מעשה והיית מוטרדת מדברים אחרים? כמה פעמים חשת תשישות נפשית, כיוון שהיית עסוקה בנבירה מעמיקה בסוגיות מחיי היומיום שלך? כמה פעמים אנחנו מבקשות בלב מעט שקט, כשהכוונה לשקט שיתחולל בראשנו ובמחשבותינו, מעט שלווה. די, נמאס לחשוב כל כך הרבה!

     

    הרשו לי להציג בפניכן את תופעת ה"דיזי": הדיזי הוא הקול השלילי שלנו. לדיזי שלנו יש אילן יוחסין עתיק ומסועף: אחים, אחיות, סבים, סבתות ומה
    לא. לכל דיזי כזה יש שם, יש "תפקיד משלו", וכל אחד אחראי על תחום אחר ומתמחה בהצקות ספציפיות (וגם ידידינו הגברים סובלים מווריאציה של תופעה זו).

     

    לדוגמה: כשאנו מבלות שעות בעבודה, 'דיזי קריירוס' לוחש ש"את אינך מספיק טובה, הבוס לא מעריך אותך, הישארי יותר, הראי לו שאת משקיענית". ועוד זה מדבר ו'דיזי ילדימוס' בא וטוען ש"את מזניחה את הילדים, בשביל מה הבאת ילדים לעולם, כדי שהמטפלת תגדל אותם?"

     

    כשאת בבית והילדים דורשים תשומת לב ומבקשים שתשתתפי באחד המשחקים, 'דיזי לחץ' טוען ש"אין לך זמן עכשיו לשטויות הללו, כל כך הרבה עבודה מצפה לך".

     

    כשאת מחליטה להזמין אורחים, 'דיזי מה יגידו' קופץ ומזכיר לך: "רותי תיעלב אם לא תזמיני אותה", וכשאת מחליטה להזמין אותה, נכנס לתמונה 'דיזי לרצות את כולם' וטוען ש"רונה לא תגיע אם רותי תבוא, כי הן לא סובלות אחת את השנייה".

     

    אסון וסחרחורת

     

    כולנו מתייסרות בסחרחורת ה'דיזי מאניה', נותנות לה לגיטימציה, ומזינות את הסחרחורת בעוד ועוד נתונים. דנה גניהר רז ואני, בספרנו "כל אחת והדיזי שלה", בחרנו בשם 'דיזי', כי הוא נובע מהמילה Disaster (אסון) ומהמילה Dizzy (סחרחורת).

     

    הדיזים שלנו מנבאים את כל האסונות, הכישלונות והסכנות שעלולים לקרות לנו, מזהירים אותנו מפניהם וגורמים לנו לסחרור, עד כדי שיתוק וחוסר אונים. התופעה הזו גוזלת מאיתנו אנרגיה חיובית, שהיתה יכולה להיות מופנית כלפי משהו אחר. אנו נותרות מותשות, חסרות כל חשק לפעול, ללא כל טיפת אנרגיה.

     

    דמיינו עצמכן עושות משהו פיזי ששנוא עליכן. למשל, הדחת כלים. כעת דמיינו שאתן עושות אותו הדבר במשך כל היום, יום יום, שעה שעה, חודש בחודשו, כוס אחר כוס, צלחת אחר צלחת - נלחצות, סובלות, אך ממשיכות לעשות. אין לכן זמן ליקיריכן, לתחביבים שלכן, אתן שבויות בעבודה הסיזיפית ללא יכולת להשתחרר. נשמע נורא, לא?

     

    אך בפועל זה מה שאנו עושות למוח שלנו, באמצעות סחרחורת ה'דיזי מאניה'. המוח מוצא את עצמו עובד שעות נוספות, ומתעמק בעיקר בדברים שעושים לנו רע. אנו נחלשות ומאבדות את הטיעונים נגד, הדיזים שלנו חשים בזאת, מתחזקים, משתרשים ומשתלטים על מחשבותינו.

     

    הבחירה בידייך

     

    השאלה היא עד מתי ניתן למחשבות שלנו לשלוט בנו? עד מתי סחרחורת ה'דיזי מאניה' תנווט את הספינה שלנו? הגיע הזמן לשים לזה מעצור, וניתן לעשות זאת. בחרתי לשתף אתכן באחד מששת העקרונות שפיתחנו להתמודדות עם הקול השלילי בחיינו. הוא נקרא: "עקרון כוח החשיבה".

     

    יש לנו הזכות לבחור על מה לחשוב, כשהמפתח מצוי בעובדה פשוטה אחת: לזכור שברגע נתון אנו יכולות לחשוב אך ורק על דבר אחד. אין באפשרותנו לחשוב על שני דברים בבת אחת!

     

    אחת הטכניקות להתמקד בכוח החשיבה היא במאצעות התמקדות בפעולה שאת עושה כעת. נשמע מוזר? נסי את התרגיל הבא: התמקדי למשך הדקה הבאה בבן שלך. חשבי כיצד שלחת אותו היום לגן או לבית הספר, מה הוא לבש, מה אכל לארוחת הבוקר, כיצד נפרדת ממנו לשלום (את יכולה לבחור להתמקד בכל נושא אחר העולה על דעתך).

     

    עתה בידקי האם במהלך הדקה הזו חשבת על משהו אחר. אם כן, המשמעות היא שהנחת למחשבה נוספת לחדור, והיא באה על חשבון המחשבה המקורית, אך לא במקביל. לכן נסי שוב ושוב, עד שתרגישי שהצלחת להתמקד במשך דקה בפרטי הפרטים של הנושא בו בחרת.

     

    באותה מידה נסי להתעמק ולהתמקד בכל פעולה ופעולה שאת עושה במשך היום, בין אם זה בעבודה, בין אם זה בבית, עם חברות או עם הבעל.

     

    צעידה אל החושים

     

    טכניקה נוספת להתמקדות בכוח החשיבה היא באמצעות שימוש בכל החושים שלנו. מתי לאחרונה הפעלת במודע את כל חמשת החושים שלך על מנת לחוש דבר מה? התמקדות בכוח החשיבה היא תוצאה של תרגול ואימון, ואחת הדרכים לתרגל זאת היא על ידי הפעלה יזומה של כל אחד מהחושים.

     

    שיטה אפקטיבית לתרגול היא באמצעות צעידה בחיק הטבע. נסי לצאת לצעידה יומית. בנוסף לשיפור הכושר הגופני והפיגורה, לצעידה יש אפקט מרגיע. בעת הצעדה החליטי שבמשך 10 דקות את מתמקדת אך ורק בחוש הראייה. כלומר, תבחני את העלים על העצים, את צבעם, תבדקי את הכניסות לבתים, מה רואים מהחלונות, אילו פרחים צמחו בצידי הדרך.

     

    במשך 10 הדקות הבאות התמקדי אך ורק בחוש הריח: האם את חשה בריח של תחילת האביב, או אולי את מריחה עוגה טרייה שיצאה הרגע מהתנור של השכנה? האם את מריחה את פריחת העצים או אולי עשן מכוניות? ב-10 הדקות הבאות התמקדי אך ורק בחוש השמיעה, וכן הלאה.

     

    במהלך הצעידה תיווכחי שהפעלת חושים שבדרך כלל אינם מופעלים בסיטואציה הזו. בניגוד לילדים, שרואים הכל ומתרכזים בכל הפרטים הקטנים, אנחנו המבוגרים כבר הפסקנו לצערנו לשים לב ל"זוטות", כיוון שאנו נושאים על כתפינו את בעיות העולם ואת סחרחורת ה'דיזי מאניה', שלא נותנת לנו ליהנות מהפרחים שבצידי הדרך.

     

    זכרו, זה לא שמעתה ואילך לא נחשוב ולו מחשבה שלילית אחת. אך הטענה היא שמינון המחשבות השליליות הוא בבחירתנו, וגם מינון המחשבות החיוביות. אם תנסי לחשוב מתי באמת נהנית לאחרונה, מתי צחקת צחוק גדול ומשחרר, תגלי שזה קרה באותן הפעמים שבהן שקעת ב-100% בפעולה שעשית, ולא רק בהשלכותיה. באותן פעמים לא איפשרת לדיזים השונים ולו סדק צר ביותר. מדוע שלא תשחזרי את ההרגשה גם בחיי השגרה שלך?

     

    • אורלי כץ היא מאמנת אישית ועסקית לנשים ומחברת ספר הקואצ'ינג הראשון לנשים עם דנה גניהר רז: "כל אחת והדיזי שלה " (הוצאת אסטרולוג). לאתר O.K Coaching – המרכז לאימון נשים לחצו כאן.

     

    לטורים הקודמים בסדרה:

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    תחשבי חיובי, ותתמקדי במחשבה
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים