שתף קטע נבחר

תביעות קטנות, בעיות גדולות

כדי שהמצב בבתי המשפט לתביעות קטנות ישתפר לטובת האזרח הקטן, צריך להכשיר את השופטים לתפקיד שיפוטי זה, וגם לתקן את חוק בתי המשפט לטובת הצרכנים

אחת הבעיות הקשות שבהן נתקלים לעיתים האזרחים המתדיינים בבית המשפט לתביעות קטנות, היא כאשר בית המשפט מתיר לאחד הצדדים להיות מיוצג על ידי עורך דין או על ידי מומחה (למשל, עובד מיומן של חברת ביטוח), אך אינו נותן היתר דומה לצד השני. תלונות על כך הגיעו אל נציבת תלונות הציבור על שופטים, השופטת בדימוס טובה שטרסברג- כהן, וככל הנראה, כמות התלונות שהצטברה אצלה היא שהניעה אותה לפרסם חוות דעת בנושא זה.

 

כשלעצמו, זהו צעד מבורך. אין כמו נציב התלונות על שופטים כדי לחוש, ולו מקצת אי-הנחת שקיימת אצל המתדיינים ביחס להתנהלותם של שופטים. לכן, טוב עושה הנציבה שהיא מתרגמת את מה שהגיע לידיעתה לכלל חוות דעת המצביעה אל העשה והלא-תעשה באותו עניין.

 

בהקשר של ייצוג על ידי עורך דין או מומחה בית המשפט לתביעות קטנות, מה שעורר את הבעיה היו גם ניסוחו של הסעיף הרלבנטי בחוק בתי המשפט, וגם החלטותיהם של שופטים מסוימים. הסעיף בחוק קובע: "ייצוג בעל דין בבית משפט לתביעות קטנות על ידי עורך דין יהיה רק ברשות בית המשפט ומטעמים מיוחדים שיירשמו". אולם, הבעיה היא במה שאין בסעיף: חסרה בו קביעה מפורשת, כי אם נתן בית המשפט רשות ייצוג לצד אחד, עליו לאפשר ייצוג גם לצד השני.

 

לכאורה, אם כך, שופט שלא התיר גם לצד השני להיות מיוצג פעל על פי לשון החוק. אלא שלא זה המצב, ועמדה על כך גם השופטת שטרסברג-כהן בחוות דעתה. במקרים כאלו, מה שצריך להיות נר לרגלי השופט הוא עקרון השוויון, שהוא מאבני היסוד בשיטת המשפט הישראלית. עיקרון זה מכתיב יצירת שוויון, בוודאי בין צדדים מתדיינים, גם במקום שאין הוראת חוק מפורשת ביחס לכך. ולכן, אם ניתנה אפשרות לצד אחד להיות מיוצג, יש להקנותה גם לצד השני.

 

אלא שמחוות דעתה של הנציבה עולה בבירור, כי היו שופטים שלא נהגו כך. לאחר פירוט המקרים והנמקה משפטית, היא מסכמת את חוות הדעת במילים הבאות: "על בית המשפט לשמור על ההסדרים שנקבעו בחוק לעניין ייצוג בבית המשפט לתביעות קטנות ולהקפיד ככל שניתן על שוויון בייצוג בין הצדדים המתדיינים לפניו. ...מקום בו הותר ייצוג מטעמים מיוחדים שיירשמו, ידאג בית המשפט לשמור על שוויון בייצוג והכל לפי שיקול דעתו ובהתאם לנסיבות".

 

בכל הכבוד, הדברים הללו נשמעים כמו דברי הדרכה לאדם שאינו משפטן, שהרי שמירה על "הסדרים שנקבעו בחוק" צריכה להיות מרכיב מהותי בעבודתו של שופט. אך, כאמור, נראה כי לא זה המצב אצל כל השופטים, ולכן נולדה חוות דעתה של הנציבה.

 

יש לקוות כי דבריה הברורים של הנציבה יתרמו לשיפור המצב. אך מעבר לכך, ניתן לחשוב על עוד שני צעדים שישיגו מטרה זו – ולטווח הארוך.

 

האחד הוא הכשרת השופטים החדשים, והם הרי רוב רובם של שופטי תביעות קטנות, בתחום זה לפני שהם נכנסים לתפקידם. ככל שהדבר יישמע מוזר, דווקא בתחום זה לא יכול להיות לשופטים החדשים ניסיון רב: הרי כעורכי דין סביר שלא הופיעו בערכאה זו, שהכלל בה הוא שהצדדים אינם מיוצגים על ידי עורכי דין, ולכן אולי אינם מכירים אותה ואת כלליה המיוחדים. לכן, הכשרה והדרכה ספציפיות יוכלו להכין אותם טוב יותר לתפקיד שיפוט בית המשפט לתביעות קטנות.

 

הצעד השני צריך להתבצע בכנסת. יש מקום לתקן את חוק בתי המשפט כך שייאמר בו במפורש, כי כאשר שופט תביעות קטנות נותן – ולו מאותם נימוקים מיוחדים – רשות ייצוג לצד אחד, יהיה עליו לתת אותה גם לצד השני. נוסח זה אמנם שולל את שיקול הדעת של השופטים באשר למתן זכות הייצוג, אך הוא נועד להגשים אותו עקרון יסוד בשיטת המשפט שלנו – עקרון השוויון. העיקרון הזה נטבע כבר בהכרזה על הקמתה של מדינת ישראל, ובתום 58 לקיומה של המדינה אין זה מאוחר לצקת בו תוכן חברתי נוסף ומובהק מעין זה.

 

מדוברות הנהלת בתי המשפט נמסר, כי "הם מבקשים שלא להגיב מעבר למה שנאמר בכתבה".

  

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים