שתף קטע נבחר

ללכת בלי ולטעון שזה עם

המועצה לשידורי כבלים ולוויין מחייבת את HOT ו-yes להודיע למנויים 14 מיום מראש על סיום מבצע. יעל אונגר מסבירה למה זה לא מספיק ומה צריך לשפר

אלמלא היינו כל כך ציניים ומשופשפים בענייני צרכנות, אולי היינו מתרגשים לפחות על ההתחלה: המועצה לשידורי לוויין וכבלים מחייבת את החברות הוט ויס להודיע למנוייהן על כך שהמבצע שלהם עומד להסתיים. חזון אחרית הימים. אחרי שבכנסת הקודמת נתקעו עם הצעת חוק בקריאה ראשונה, הנה הרשות האוכפת משנסת מותניים ומתערבת כדי להשליט קצת סדר בבלגן ובהטעיות (שלא לדבר על תופעת הידיים הארוכות שמסרבות לצאת מתוך כיסי הצרכנים).

אבל איך אמרנו? הציניות והשפשוף בעניינים אלו לא הניחו לנו ללכת שולל אחרי הדבר הזה, כי ככה זה נראה באמת בשטח.

 

נתחיל בדבר אלמנטרי. ההוראה האמורה מחייבת את חברות הכבלים והלוויין לשלוח למנויים הודעה 14 ימים לפני תום המבצע. בהקשר הזה אפילו לא נתחיל בהתפלפלות, האם מדובר בכך שההודעה תגיע לבית המנוי לפחות 14 יום לפני תום המבצע, או שמא את דבר הדואר צריך להוציא ממשרדי החברה עד 14 ימים לפני שהוא מסתיים. תכל'ס – זה לא מספיק. כמה זה כן מספיק?

 

בואו נראה מה הציעה אותה הצעת לתיקון חוק הגנת הצרכן שעניינה "עסקה לתקופה קצובה": "בעסקה לתקופה קצובה יפרט העוסק בחוזה, וכן בכל חיוב או קבלה על תשלום לפי החוזה שנשלחים לצרכן, את מועד סיום העסקה, או את המועד שבו תסתיים התחייבות הצרכן על פי החוזה...". פשוט וברור. מעניין למה במועצה לשידורי כבלים ולוויין לא אימצו את הדגם הזה.

 

ייתכן שהתשובה לשאלה הקודמת נעוצה במחדל מתמשך אחר של המועצה הזאת. כיום אין חובת משלוח קבלה או חשבונית לכל מנוי של הוט ויס. אלו נשלחות רק ללקוחות הדורשים זאת. משום מה, המועצה מעולם לא חשבה שמשהו לא בסדר בכך, שמאות אלפי בני אדם משלמים, מדי חודש בחודשו, סכומים לא מבוטלים, אבל לא מקבלים על כך קבלה. כיוון שככל הנראה למועצה זה נראה בסדר, ברור מדוע לא אימצה את דגם ההודעה הכלול בהצעת החוק.

ואם כך, איך בכל זאת יודיעו החברות למנויים על סיום המבצע?

 

אז ככה: אותם מנויים שמקבלים ממילא חשבוניות בדואר, יקבלו במסגרת זו את ההודעה. אבל אלו שאינם מקבלים חשבוניות – הם יצטרכו לסגל לעצמם מכאן ואילך שגרה חדשה: בהייה ממוקדת במרקע על מנת לברר האם הוט או יס שלחו להם הודעה. וכל זאת, מפני שכל מה שהמועצה הטילה על שתי החברות הללו הוא להציג את ההודעה על המסך, באותה רצועת מידע המופיעה עם עליית התמונה, וגם להציג אותו מידע בחשבונית האלקטרונית – במשך 3 ימים ברציפות.

 

אין מה להגיד, זה שימוש מושכל בקידמה. השאלה היא רק – לטובת מי? לטובת הצרכנים זה בטח לא, מפני שבכלל לא בטוח שרוב המנויים ישימו לב להודעה הזאת. ואז, החברות יוכלו ללכת בפועל בלי (כי רק מעט מנויים ישימו לב ויתקשרו לברר מה האפשרויות שלהם בתום המבצע), אבל החברות תוכלנה לטעון שהן הלכו עם (כי הן הרי יצאו ידי חובתן הפורמלית, בדיוק בדרך שהורתה להם המועצה).

 

עוד משהו על העניין הזה של לטובת מי אמור לפעול ההסדר החדש אפשר ללמוד מכך, שאת ההודעה לאותם מנויים בני מזל שיקבלו אותה בדואר, התירה המועצה לשידורי כבלים ולוויין לכלול בחשבונית עצמה, אם כי הורתה להדגיש מידע זה ולהפרידו מהנתונים האחרים הכלולים בהודעה.

 

אז רק כדי לסבר את המוח, כי הרי ברור שיש כאן כשל בדרך החשיבה בעניין זה: בשעתו, כאשר עמד על הפרק משלוח הודעות למנויי חברת בזק על כך שהם יכולים לבחור כרצונם מפעיל לשיחות בינלאומיות, דרשה המועצה לצרכנות, שהודעה זו לא תיכלל במעטפת הודעות התשלום למנויים – אפילו לא כדף נפרד לחלוטין – אלא שתישלח כדבר דואר נפרד למנויים, וכן שלא תלווה בשום חומר פרסומי אחר. כל זאת, נימקה המועצה, כדי שהצרכנים לא יטעו, ויוכלו לקרוא בבירור את המידע החיוני הזה. עמדתה התקבלה, ומן הסתם גם זה עזר לכך שבזק בינלאומי רזתה פלאים בחודשים שלאחר מכן – ומה קרה למחירי השיחות הבינלאומיות זה כבר פרהיסטוריה.

 

האמת, כל מה שמתחשק לומר אחרי כל זה, הוא "תעזבו אותנו כבר בשקט". כי כשגוף שממונה על פעילות חברות הכבלים והלוויין מעמיד פנים שהוא דואג לצרכנים, אבל בעצם יוצר מצב שרק ייטיב עם החברות על חשבון הצרכנים, כבר עדיף המצב הקודם.

 

אבל, לזה בדיוק הרי מצפים מהצרכנים: שיתעייפו, יתייאשו, וירימו ידיים. אז שישכחו מזה – גם שם במועצה לשידורי כבלים ולוויין. וברוח זו, הנה רעיון לכל מי שמוכן להרים את הכפפה.

 

בהוראה הזאת של המועצה טמון כשל משפטי, שהוא כמובן תוצאה של הכשל החשיבתי: ההבחנה בין המנויים המקבלים הודעה בדואר לבין אלו שאינם מקבלים הודעה בדואר אינה רלבנטית כלל לצורך ההודעה על סיום המבצע. להבחנה לא רלבנטית כזו קרא בית המשפט הישראלי כבר מזמן "אפליה". ואצלנו, בשיטת המשפט הישראלית, זה אסור.

 

המועצה היא גוף ציבורי, והיא גם מבוקרת על ידי מבקר המדינה. כל זה מחייב אותה לנהוג בדרך שוויונית כלפי המנויים, ואם לא עשתה זאת – ניתן לשנות את החלטתה או לבטלה. רק צריך לפנות לגופים או לערכאות המתאימים.

  

"ההודעה על המסך ברורה"

 

מהמועצה לשידורי כבלים ולווין נמסר בתגובה, כי "אנו הגוף הרגולטורי היחיד שמחייב משלוח הודעה אודות סיום מבצע.

על פי ההחלטה, ההודעה נשלחת בדואר או בהודעה ברורה על גבי המסך. ההודעה על גבי המסך מופיעה בכל מעבר ערוץ על גבי רצועת המידע, במשך 3 ימים, כך שאין שום מצב בו המנוי לא יראה את ההודעה.

 


כך זה ייראה בטלוויזיה שלכם

 

"הפחד מהשימוש בטכנולוגיה מובן, אולם שימוש מושכל בטכנולוגיה פועל לטובת הצרכנים. בתמונה אף ניתן לראות כי ההודעה על גבי המסך ברורה ולא ניתן לפספס אותה. אנו מציעים לכל המלינים לדאוג שהחלטת המועצה תאומץ גם על ידי גופים נוספים לטובת הצרכנים".

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים