שתף קטע נבחר

היוצרים העצמאיים נגד מפעל הפיס

כנס חירום של יוצרי מחול ותיאטרון עצמאיים ייערך בסוף השבוע בעקבות החלטת מפעל הפיס להעביר את התמיכות ליוצרים בתחום זה דרך מרכזי הפרינג' הממוסדים. ראש המועצה לתרבות ולאמנות: "יכול להיות שההחלטה היתה לא נכונה"

יוצרים עצמאיים בתחום המחול והתיאטרון יקיימו ביום שישי הקרוב במרכז ביכורי העתים בתל אביב כינוס חירום בעקבות שינוי הקריטריונים לתמיכה שמעניקה המועצה לתרבות ולאמנות של מפעל הפיס.

 

מועד הכינוס אינו מקרי והוא נעשה בסמוך לכנס מדיניות התרבות שמארגנת מועצת הפיס ביום שני, 29 במאי, בהשתתפות מנהלי מוסדות, שרי תרבות לדורותיהם ונציגי המינהל. מאז הקמתה לפני חמש שנים, שמה המועצה לתרבות ולאמנות של מפעל הפיס דגש רב על תחום הפרינג', שבא לידי ביטוי בהקצאת תמיכות נדיבה של כמיליון שקל.

השנה, בעקבות שינוי הקריטריונים שהעמידה המועצה, לא יועברו התקציבים ישירות ליוצרים והתמיכה תיעשה דרך מרכזי הפרינג' - בהם תמונע ובית ציוני אמריקה - המארחים באופן קבוע להקות ויחידים בתחום התיאטרון והמחול העצמאי.

 

המועצה תסייע לבתי הפרינג', כך על פי הקריטריונים, לבחור עד שתי הפקות אורחות בשנה ותתמוך באמצעות המוסדות בתחומי ההפקה, השיווק, שכר האולם, הפרסום ויחסי הציבור. התמיכה הכללית בתחום הפרינג' צומצמה ל-300 אלף שקל בלבד.

 

מאז פורסמו הקריטריונים נמצאים היוצרים העצמאיים במצוקה קשה. "מפעל הפיס היה אחד הכתובות העיקריות שלנו שבפירוש סייע לנו להחזיק מעמד", אומרים היום יוצרים עצמאיים בתחום התיאטרון והמחול ל-ynet, "משמעות השינוי הוא שהחלשים, כלומר ההפקות העצמאיות, ייחלשו עוד יותר והחזקים יתחזקו על גבם. לרובנו אין בתים מאמצים וההחלטה להעביר את הכסף דרך בתי הפרינג' היא בעצם מכת מוות בשבילנו".

 

לטענתם, העברת כספי התמיכה לבתי הפרינג' תצמצם את היקף ההפקות העצמאיות ובכך תמזער את קיומה של היצירה העצמאית ותהפוך את מרכזי הפרינג' לתיאטראות רפרטוארים לכל דבר. בהיעדר מנגנון סינון של מפעל הפיס יהפכו הוועדות האמנותיות של מרכזי הפרינג' בפועל לוועדות תמיכה שיפסקו את עתידם של הפקות ושל יוצרים.

 

סהר עזימי, רקדן וכוריאוגרף עצמאי: "עבור המחול, מועצת הפיס וקרן רבינוביץ' הם שני הגופים היחידים שהעניקו מלגות יצירה שנתיות. סגירת הברז הזה היא אקוטית. למרות שמדובר באלפי שקלים בודדים, מבחינת היוצר העצמאי זה קיצוץ של 20% מתקציב ההפקות. בלי התמיכה הזו יש לנו פחות אפשרויות ליצור. ברור לי שמפעל הפיס אינו משרד התרבות או גוף מדינה ולכן אינו מחויב לתמוך ביוצרים עצמאיים או בתרבות בכלל. עם זאת מפעל הפיס, שחרט על דגלו לקדם את היצירה הישראלית המקורית, הפך עם השנים לגוף תומך שאנחנו נזקקים לו. שינוי הקריטריונים בלי התרעה מוקדמת השאיר את כולנו עם המכנסיים למטה. אני מאוד מודה להם על כל שנות התמיכה וחושב שהבעיות שנוצרו בשטח בעקבות החלטתם יזכו לאוזן קשבת. ראוי להתדיין איתנו ולשקול את המדיניות הזו מחדש ולצורך כך בדיוק קיומו של הכנס חשוב. זה לא כנס שנועד למלחמה אלא לדיון פנימי לשם יצירת דיאלוג".

 

סיגלית גלפנד, העומדת בראש עמותת היוצרים העצמאיים במחול: "מפעל הפיס למעשה ויתר באופן כמעט מוחלט על תמיכה במחול. זה נכון שמפעל הפיס מאפשר קבלת תמיכה בנסיעות של אמנים ישראלים לחו"ל וגם דרך התוכנית 'מעבדת תרבות' שמיועדת ליוצרים בפריפריה אבל זה דורש מיוצרים להעביר את מרכז העשייה שלהם לפריפריה. בסופו של יום לעשייה השוטפת של יוצרים עצמאיים במחול אין שום דרך להיתמך למעט מכספי מינהל תרבות וקרן רבינוביץ'. זה יצר פגיעה אנושה בתחום כי בניגוד לתיאטרון, לנו אין מרכזי יצירה עצמאית. אני באמת מקווה שהם יבינו שהרציונל מאחורי ההחלטה לשנות את הקריטריונים פשוט לא עובד בשטח".

 

אמיתי יעיש, יוצר תיאטרון עצמאי העומד מאחורי ארגון הכנס: "השינוי הזה מפתח תלות מדהימה במרכזי הפרינג', סוגר ומצמצם את היקף הפעילות של הפרינג' וכל זה על מנת שלא לבנות מנגנון של ביקורת שימיין את הבקשות לתמיכה. לא ברור לנו מדוע במפעל הפיס החליטו את ההחלטה הזו בלי לקיים דיאלוג עם היוצרים או לנסות לגבש נוסחה הגיונית לחלוקת הכספים. התחושה היא שבגלל שאנחנו לא ממוסדים ושאין מאחורינו ארגון חזק ותומך, קל יותר לנפנף אותנו. האמת היא שאנחנו במצוקה נוראה ומטריד אותנו שכל העשייה התרבותית בארץ תיעשה תחת מוסדות ומנגנונים שיווקים כך שליוצר עצמאי לא יהיה שום סיכוי לתת אלטרנטיבה לעשייה אחרת".

 

לדברי יעיש, פנייה לראש המועצה לתרבות ולאמנות, אסתי דינור, לא הצליחה לשנות את ההחלטה. "נאמר לי שזו הקביעה ושזכותם לעשות מה שהם רוצים והם לא מחויבים לתת דין וחשבון. נאמר לי שאנחנו צריכים לדרוש את התמיכה מהמוסדות הממשלתיים וכיוון שמפעל הפיס אינו ממשלתי הם יכולים לעשות מה שהם רוצים", אומר יעיש ומוסיף, "זה נכון, אבל מה שהם עושים זה לשנות ביודעין את פני התרבות הישראלית תוך כדי גדיעה של כל היצירה העצמאית הלא יזומה. אני חושב שזו בריחה מאחריות".

 

מארגני כנס החירום של היוצרים העצמאיים ביקשו זמן לשאת דברים במסגרת כנס מדיניות תרבות אך בקשתם לא נענתה. "אמרו לנו שלא לשם כך מתקיים הכנס. אנחנו חושבים שהמצוקה שלנו לא צריכה להיות נעלמת מכנס שעוסק במדיניות תרבות", מסכם יעיש.

 

אסתי דינור בתגובה: "תוכנית כנס מדיניות תרבות נקבעה חודשים מראש וכך גם רשימת הדוברים בו. אני מבינה את המצוקה ויכול להיות שההחלטה להעביר את הכסף דרך בתי הפרינג' היתה לא נכונה ובמידה שכך היא תיבדק ותשונה. היינו צריכים להחליט אם לגזור 5% מהתקציב המצומצם שעומד לרשותנו להקמת גוף אדמיניסטרטיבי שימיין את הבקשות או להפנות את הכסף הזה ליוצרים וליצירות, החלטנו כפי שהחלטנו. מנגנון עולה כסף והשאלה היא תמיד במה עדיף להשקיע, בפקידים או באמנות. חשבנו שעדיף להעביר את הכסף לגוף מרכז, אולי זו טעות במידה וכך נשקול את זה שוב. תחום המחול כן מתוקצב, זה נכון שאנחנו לא מעניקים תמיכות להפקות מחול כיוון שלא רצינו לייצר מערכת מיון, אבל יוצרי מחול זוכים לסיוע בנסיעות לחו"ל. לצורך העניין יש לנו יועצת בנושא המחול שממליצה לאילו יוצרים לסייע. למפעל הפיס יש מקום של כבוד בקידום הפרינג' בישראל, השקענו בתחום זה יותר משני מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות והתמיכה שלנו היתה זו שנתנה דחיפה לתקצוב משרד התרבות. אנחנו לא מונעים תמיכה בפרינג' ולא חותכים בהקצבות, אלא מעבירים את הכסף דרך צינורות אחרים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משמעות שינוי הקריטריונים: קיצוץ בהיקף התמיכות והיצירה
אסתי דינור. "עדיף להעביר את הכסף לגוף מרכז"
לאתר ההטבות
מומלצים