שתף קטע נבחר

כל אנשי הכשלונות

צריך להגיד את זה ובריש גלי: אופי המעורבות הציני והבהמי של היועצים והפרסומאים בזירה הפוליטית שלנו מעוררים בחילה ועצב. חוץ מזה - הם לא מצליחים להזיז לבוחרים, ולכן הגיע הזמן שהפוליטיקאים יחשבו על תחליף

באופן מפתיע ואפילו מתמיה, הלקח העיקרי מסירטה המצוין והמרתק של ענת גורן, "כל אנשי הקמפיין" ששודר בערוץ 10, לא נאמר במפורש ובקול רם על ידי אף אחד מהמגיבים הרבים עליו. והלקח הוא: זה לא עובד! היועצים האסטרטגים והפרסומאים נכשלים! 

 

וכמה כתרים קשרו להם. מה לא אמרו על ראובן אדלר הגאון שהפך את שרון הסורר לסבא טוב והביא לו את השילטון. כמה העריצו אותו! אז באו בחירות 2006 והראו שוב שיוהרה לחוד ותוצאות לחוד. ועכשיו תחזרו אחרי, לטובת התרפיה: "ראובן אדלר נכשל!" קדימה לא השיגה את היעד. היא השיגה פחות מ-75% ממנו, רק 29 מנדטים. ואם כך - בואו נחשוב עוד פעם. אולי התפקיד של אדלר גם בעלייתו לשלטון ולגדולה של אריק שרון היה צנוע יותר ממה שרצו שנאמין?

 

בדיעבד, צריך תמימות גדולה כדי להאמין שדימוי הסבא הטוב הוא שהביא לבחירתו של שרון. לשרון היה כישרון שאותו הוא טיפח עוד מימי מלחמת לבנון ואולי עוד קודם לזה: הוא ידע לומר דבר ולעשות את היפוכו בלי להתבלבל. בעולם שמנהיגו, ג'ורג' בוש הבן, מדבר מלחמה כשהוא מתכוון למלחמה, התחמנות הישראלית הטיפוסית של שרון התגלתה כיתרון, טקטי אם לא אסטרטגי, שהרי היא לא הובילה לשום פתרון, רק ל-"ניצחונות" קטנים ומדומים.

 

שרון דיבר שלום אל העולם (תוך שהוא קורץ לעמו היושב בציון - וכן - חלק לא הבינו את הקריצה) ודיבר כוח אל הפלשתינאים בו זמנית מתוך כוונה להכניע אותם, לא להגיע איתם להסכם. הגישה הכוחנית התבטאה במכות צבאיות בלתי פוסקות ושוחקות מחד גיסא, ובהחלטות התנתקות חד צדדיות מאידך גיסא. לכל אורך התקופה שרון ידע לסמן "אויב פלשתינאי שלא יכול להוות פרטנר". כל זמן שאפשר היה, זה היה עראפת. אחרי שזה הלך לעולמו, החליף אותו החמאס.

 

את כל זה ציבור הבוחרים ראה, והבין ואהב. "נכנסים בערבים, לא מוותרים להם על כלום ועובדים על העולם" - או לפחות על חלקו. שרון בהחלט נראה כמו אחד שאפשר לסמוך עליו שיעשה את המהלכים הנכונים. לאמיתו של דבר, אדלר היה מבטא טוב של השרוניות ובשום אופן לא יוצרה. כשאדלר דיבר בסיסמאות פשיסטיות כמו "העם רוצה שרון" הוא דיבר בסגנונו של שרון. כשהוא הציג סבא טוב - חלק הארי של הציבור הבין את הקריצה. הכל בסדר חוץ מזה שאדלר התבלבל לחשוב שאם הוא מצווה על השמש לזרוח בבוקר, הוא זה שגורם לזריחה.

 

גם סמסונוב נכשל

 

אבל אדלר לא לבד. גם גיל סמסונוב נכשל. הוא לא הצליח לעשות קאמבק לביבי. הליכוד קרס בבחירות למרות כל תבונתו וכישרונו - רק 12 מנדטים. וגם רוני רימון ויועציו האחרים, ישראלים ובינלאומיים, של עמיר פרץ. כישלון גמור, חרוץ ומוחלט - רק 19 מנדטים.

 

אבל האמת היא שאנחנו הטיפשים. אנחנו לא למדנו מנסיון העבר כלום. זוכרים את משה גאון? זה שעבד עם אהוד ברק כשברק עלה לשילטון ומיד הוכתר כאסטרטג מבריק? אולי לא שמתם לב אבל אותו גאון עבד עם אהוד ברק גם כשברק הובס בבחירות. מישהו הזדרז לשלול ממנו את תואר האסטרטג המבריק? אולי לעלייתו ולנפילתו גם יחד של אהוד ברק, לא היה הרבה קשר לעצותיו המזהירות של משה גאון? מה אתם אומרים? אולי זה שמישהו היה בסביבה של סיפור הצלחה שהיה כנראה מתרחש גם בלעדיו, לא מעיד על זה שהוא גאון הדור, בסופו של דבר?

 

אגב, אני מביא לכם רק מעט מהדוגמאות הבולטות למרות שיש הרבה נוספות.

 

אז נכון, גם רמת המעורבות המוגזמת מאוד וגם אופי המעורבות הציני והבהמי של היועצים והפרסומאים בזירה הפוליטית שלנו ובשילטון שלנו באמת מעוררים בחילה ועצב. אבל זה גם מצחיק, כי זה על ריק. כי המניפולטורים הגדולים והאיומים האלה לא באמת מצליחים להזיז לבוחרים. כי כל המהומה לא באמת עושה משהו, חוץ מאשר לחשבון הבנק שלהם. וזו אולי סיבה לאופטימיות.

 

עכשיו בואו נחשוב למה הם נכשלים? יש כמה סיבות אבל בואו נתרכז בשתיים העיקריות.

 

את הראשונה והחשובה ביותר ציינו רוב המגיבים על "כל אנשי הקמפיין", מבלי לראות בה סיבה לכישלון. הסרט הזה חשף עד כמה "המקצוענים" העוסקים במלאכה הם אנשים רדודים, לא מתוחכמים, בעלי הבנה עלובה בפסיכולוגיה של הבוחרים ושל תהליך הבחירה שמזינים זה את בטחונו העצמי של זה בהתלהמות משותפת, יצרית ובוטה. אין מה לעשות, התלהמות בוטחת היא כנראה לא תחליף טוב למומחיות.

 

הסיבה השנייה היא שהמניפולטורים-לכאורה הרוויחו בצדק לאורך שנים את חוסר האמון של הציבור. הציבור לא ממש מגלה עניין בתעמולת הבחירות, כפי שהעיד הרייטינג העלוב שלה, ומוצא לעצמו דרכים חלופיות לבנות לעצמו התרשמות על מי הם המועמדים ומה הם יעשו אם יבחרו בהם.

 

אם אני במקום הפוליטיקאים הקטנים והמנהיגים הגדולים (או להיפך), אני מבין בשלב הזה ששיטת המניפולטורים "אנשי הקמפיין" מיצתה את עצמה ועבר זמנה. עד הבחירות הבאות, יש זמן לחשוב על משהו אחר.

  

ד"ר דן הרמן יוצר בידול ויתרונות תחרותיים לחברות ולמותגים וכן מרצה ומנחה סדנאות בנושאים אלה.

לאתר בעברית: www.danherman.com/heb

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים