שתף קטע נבחר

המבקר בודק האם אפרים סנה היטה מכרז

לפי החשד, כשכיהן סנה כשר תחבורה, הוא הזמין לביתו את נציגי חברת פיאט כדי שישכנעו את מנכ"ל הרכבת יוסי שניר לקנות מהם קרונות. פיאט אכן זכתה במכרז. בפרשה שנחשפה ב"ידיעות אחרונות" עולה עוד כי לפגישה זו קדמה פגישה של מנכ"ל הרכבת לשעבר, עמוס עוזני, עם נציגי פיאט במסעדה בפירנצה

שר התחבורה לשעבר, ח"כ אפרים סנה, זומן להעיד מחר (יום ד') בפני מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בחשד שהיטה מכרז לרכישת קרונות. מקורביו אמרו ש"האמת תיחקר עד תום ואז יתברר שאין דברים בגו".

 

ב"ידיעות אחרונות" פורסם לראשונה, כי על פי החשד, כשכיהן סנה כשר התחבורה, הוא הביא לכך שחברת פיאט תזכה במכרז רחב היקף בשווי של עשרות מיליוני שקלים, בפרוייקט התשתית היוקרתי. מדובר במכרז לרכישת קרונות עבור קו הרכבת המחודש מירושלים לבית שמש.

 

לפני שבע שנים חדלו הרכבות לנסוע בקו בשל המסלול המסוכן שעבר בין הרי ירושלים. ב-2001 החליטה הממשלה לחדש את הנסיעה בקו הישן ולבצע מכרז כדי לרכוש קרונות המכונים "רוכנים", שיתרונם בנסיעה מהירה ויציבה יותר בעיקולים.

 

בין החברות שניגשו למכרז היתה גם חברת פיאט. למשרד המבקר נודע שתוך כדי עריכת המכרז נפגשו נציגי פיאט ביחידות עם מנכ"ל הרכבת אז, עמוס עוזני, במסעדה בפירנצה שבאיטליה. לפי החומר שהועבר למבקר, חברי משלחת מטעם הרכבת שהו באותו זמן באיטליה אך לא הוזמנו להשתתף בפגישה ודבר קיומה הוסתר מהם.

 

לאחר שחברת פיאט זכתה במכרז, הביע המנכ"ל החדש של הרכבת, יוסי שניר, תמיהה על הצורך ברכישת קרונות "רוכנים". מהמידע שהועבר למבקר המדינה זומן שניר לפגישה עם נציג פיאט בביתו של סנה. זאת כדי לשכנע את המנכ"ל החדש לרכוש את הקרונות. המבקר קבע כי פגישה שכזו אסורה בתכלית.

 

על שתי הפגישות, בביתו של השר ובפירנצה, לא דיווחו השר והמנכ"ל לגורמים הקשורים בהנחת קו הרכבת המחודש, ואין כל רישום של פגישות אלה במסמכי המשרד הממשלתי והגוף הציבורי שניהל את המכרז. כמו כן, לא פגשו השר והמנכ"ל מתמודדים אחרים במכרז, וזאת בניגוד מוחלט לכלל העיקרי במכרזים - שוויון הזדמנויות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סבסטיאן שיינר
סנה. המבקר ישאל שאלות
צילום: סבסטיאן שיינר
צילום: שאול גולן
עוזני. מנכ"ל הרכבת היוצא
צילום: שאול גולן
מומלצים