שתף קטע נבחר

קונצ'רטו לרקדנים ולתזמורת

מופע משותף שבו הרקדנים הם כלים סולניים בתזמורת חיה הוא הגשמת חלום של הכוריאוגרפית סאלי אן פרידלנד ואורית פוגל. המופע החדש יעלה במסגרת אירועי "הרמת מסך" שייערכו החודש בסוזן דלל

 

כשהכוריאוגרפית סאלי אן פרידלנד גלגלה בראשה את הרעיון להעלות מופע שבו ישמשו הרקדנים ככלים סולניים בתזמורת, היא לא שיערה בנפשה כמה מורכב יהיה המסע. "קונצ'רטו לארבעה רקדנים ולתזמורת", שתעלה בשבוע הבא להקת Dance Drama ביחד עם תזמורת סימפונט, הוא הגשמת חלום משותף של פרידלנד ומנכ"לית התזמורת, אורית פוגל. "מבחינתי כל תחומי היצירה הם עולם אחד ומכאן נובעים כל החיבורים המיוחדים שהסימפונט מקיימת עם שאר האמנויות", אומרת פוגל, "שנים אני מסתובבת עם חלום ליצור קונצ'רטו לרקדן יחיד שבו הוא משמש ככלי והתזמורת עונה לו. נפגשתי בעניין עם כל מיני כוריאוגרפים שלא ממש ידעו איך לאכול את הרעיון ואז במקרה פגשתי את סאלי אן בבית קפה והיא ישבה וציירה על מפית את חלום חייה – יצירה לרקדנים ולתזמורת. החלטנו לחבר את שני החלומות".

 


להתחיל מכלום.

 

החוליה המקשרת בין החלומות והדיסציפלינות היא המנצח והמלחין הצעיר עומר וולבר. בגיל 25 משמש וולבר, בוגר הקונסרבטוריון בבאר שבע, כמנצח הבית של הסימפונט וכעוזר מנצח באופרה הישראלית החדשה. להפקה החדשה עליה ינצח הוא כתב את המוזיקה. "בהתחלה זה היה מוזר כי עולם המחול שונה מאוד מעולם המוזיקה ורקדנים עובדים אחרת וסופרים אחרת מנגנים", אומר וולבר, "דרכם התחלתי להבין למה סטרווינסקי כתב כמו שהוא כתב ולמה צ'ייקובסקי עשה בחירות מסוימות שאולי לא היה עושה אם המוזיקה שלו לא היתה נכתבת למחול. בכתיבה למחול יש הכרחים שהריקוד דורש. אי אפשר לכתוב מוזיקה שמושכת למטה לכוריאוגרפיה של רקדנים קופצים, זה פשוט לא עובד. היו דברים שהייתי צריך לשנות תוך כדי חזרות".

 

עבור וולבר כמו עבור הכוריאוגרפית, סאלי אן פרידלנד, הדרך התגלתה תוך כדי תנועה. "בעצם לא ידעתי למה אני בא והדבר היחיד שהיה קיים הוא התמה – מלודיה שהובילה את היצירה ועל בסיסה נכתב ההמשך", הוא אומר. הפרק הראשון, לדוגמה, מבוסס על המלודיה המדוברת ועליה מתקיימות וריאציות הן של הרקדנים והן של סולני התזמורת. "כתיבה למחול חייבת להיות הרבה יותר מדויקת מכתיבה לתיאטרון למשל", אומר וולבר, "כמו באופרה, כל שינוי קצב משפיע על המבצעים. זה דורש הרבה מאוד דיוק גם ממני וגם מהתזמורת".

 

סאלי אן פרידלנד מעידה על עצמה כמי שמושפעת מאד מהמוזיקה בתהליך היצירה. "המוזיקה היא ההשראה שלי והיצירה תמיד נולדת ממנה לכן העבודה הזו היתה אולי הדבר הכי קשה שעשיתי כי התחלתי מכלום", אומרת פרידלנד, "הדבר היחיד שידעתי הוא שאני רוצה שהמנצח יהיה המרכז. רציתי שהוא ינצח על התזמורת ובמקביל על הרקדנים. בשביל זה הוא צריך להכיר את הכוריאוגרפיה, המיקום והקומפוזיציה. בעצם נקודת האחיזה הראשונית היתה החלל – רקדנים בתוך תזמורת ומסביב למנצח".

 

גם ביצירות מחול קונבנציונליות המוזיקה היא חלק מההתרחשות. במה שונה המופע הזה?

 

"זו מערכת של שיתוף פעולה שמצד אחד מעוררת ציפייה גדולה ומצד שני מפחידה אותי מאוד. זה מפגש של שתי אמנויות שמתקיים באינטגרציה וזה מה שמעניין אותי. אנחנו כל הזמן מדברים על אינטגרציה ועל שלום, מבחינתי העבודה הזו מתייחסת בדיוק לזה. המוזיקה התזמורתית והמחול הופכות את המפגש לשאלה. מה יקרה מפה לא ידוע, וזה המוטו שלי: באמנות חייבים להסתכן. יוצר צריך תמיד לעמוד על הפסגה, להסתכל למטה ולומר לעצמו: 'או שאפול או שאעוף'".

 

בהפקה שתעלה במסגרת פסטיבל "הרמת מסך" משתתפים הרקדנים גילי גוברמן, שי הרמתי, נאוה יעקובי והראל קיי. שיתוף הפעולה הנוכחי בין הסימפונט ללהקתה של פרידלנד הוא ראשון אך לא אחרון. בחודש יולי הבא עתידה הלהקה להשתתף במופע פארק גדול שתקיים התזמורת ברעננה. "גם במופע הבא אנחנו רוצים לקיים אינטגרציה בין המוזיקה לרקדנים. החלק הראשון של המופע יוקדש ליצירות של הלהקה ובחלקו השני הרקדנים ירקדו למוזיקה קלאסית קיימת", אומרת מנכ"לית הסימפונט. 

 

קונצ'רטו לארבעה רקדנים ולתזמורת - יום שישי, 24 בנובמבר, אולם סוזן דלל, בשעה 22:00

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אייל לנדסמן
אינטגרציה של הרקדנים בתזמורת
צילום: אייל לנדסמן
לאתר ההטבות
מומלצים