חוקרים: התגלה חור שחור באמצע שביל החלב

טלסקופ החלל "אינטגרל" של סוכנות החלל האירופית צילם התפרצות גאמא נדירה בעוצמתה בתוך שביל החלב, גלקסיית הבית שלנו. לפי ההערכות, מדובר בחור שחור הנמצא בסמוך לכוכב דמוי שמש

טלסקופ החלל "אינטגרל" של סוכנות החלל האירופית הצליח לצלם סוג נדיר של התפרצות קרני גאמא, התפרצות עצומה של אנרגיה המאפשרת לאסטרונומים להצביע על חור שחור אפשרי בגלקסיה שלנו.

ההתפרצות התגלתה ב-17 בספטמבר בידי צוות של מרכז המדעים של אינטגרל (ISDC), בורסואה, שוויץ. במכון זה האסטרונומים מנטרים באורח שוטף את הנתונים המגיעים מאינטגרל, משום שקרני הגאמא עשויות להצביע על שינויים מהירים ולהדגים תופעות מרתקות ובלתי מוכרות.

”מרכז הגלקסיה הוא אחד המקומות המענינים לאסטרונומים בתחום קרני הגאמא, משום שישנם כל כך הרבה מקורות פוטנציאליים ליצירת הקרניים,“ אומר רולאנד וולטר, אסטרונום ב-ISDC וחוקר מוביל במחקר ההתפרצות הנוכחית. כדי לשקף את החשיבות של האיזור, מבצע אינטגרל תוכנית שבמסגרתה כמעט ארבע שבועות מזמן התצפיית שלו מנוצלים לחקר מרכז הגלקסיה. הדבר מאפשר לאסטרונומים להבין את מאפייני מרכז הגלקסיה וכוכבים בודדים הפעילים בתחום תדרים זה.

במהלך אחת התצפיות הראשונות בכיוון מרכז הגלקסיה גילו האסטרונומים התפרצות בלתי-צפויה. בתחילה, לא ידעו החוקרים באיזו התפרצות הם מבחינים. מאחר והתפרצויות מסוג זה מתרחשות בדרך כלל לתקופה קצרה בלבד, ומיד משפיעות גם על תחומים אחרים של הספקטרום, הצליחו החוקרים להודיע במהירות למצפים עולמיים רבים להתבונן לעבר הנקודה הסציפית - ולנסות להבין באיזה סוג של התפרצות מדובר. למרבה המזל, לאינטגרל היתה גם היכולת להצביע על המיקום של אירוע כה בהיר, בדיוק רב.

במקרה זה, ההתפרצות החלה לעלות בבהירותה במשך כמה ימים לפני שהחלה בדעיכה שארכה כמה שבועות. הדרך שבה הבהירות של התפרצות עולה ודועכת ידועה לאסטרונומים כ"עקומת האור".  ”רק לאחר שבועים יכולנו לראות את הצורה של עקומת האור ולהבין כי צפינו באירוע נדיר“, אמר החוקר. השוואת צורת עקומת האור לזו של התפרצויות קודמות חשפה כי מדובר באירוע שאירע ככל הנראה במערכת כוכבים כפולה שבה אחד המרכיבים הוא כוכב דמוי השמש שלנו והאחר הוא חור שחור. במערכת כזו הכבידה של החור השחור קורעת את בן זוגו דמוי השמש לגזרים. הכוכב הפגוע ממשיך להקיף את החור השחור והחומר היוצא מתוכו הופך לדיסקת ההאצה המקיפה את החור השחור.

לעיתים קרובות, דיסקת ההאצה הופכת בלתי יציבה ומתמוטות לתוך החור השחור. הדבר גורם לסוג כזה של התפרצויות כפי שנצפה בידי אינטגרל. האסטרונומים עדיין אינם בטוחים מדוע אמורה הדיסקה לקרוס ככה, אך דבר אחד בטוח: כאשר היא קורסת, היא משחררת אנרגיה בעוצמה של פי כמה אלפים לעומת קצב פליטת האנרגיה הרגיל שלה. מכיוון שחורים שחורים פעילים במערכות בינאריות נחשבות לנדירות בגלקסיה שלנו, האסטרונומים צופים כי אינטגרל יראה התפרצויות כאלה רק אחת לכמה שנים. הדבר הופך כל התפרצות כזו למקור יקר ערך לאסטרונומים.

הכותב הוא עורך אתר "הידען "