שתף קטע נבחר

אנשי השנה שלנו

הצרכנים המתלוננים והעומדים על זכויותיהם נלחמים למען זכות חברתית – הזכות שלא יכניסו יד לכיסינו ויפגעו בהכנסה הפנויה שלנו. הם גם אנשי השנה שלנו

לפני כמה שבועות יצרה צרכנית פגועה קשר עם ערוץ הצרכנות ב-ynet. בפיה היתה תלונה נגד אחת מרשתות השיווק: היא סיפרה כי בעת שהותה בחנות של הרשת רשמה לעצמה מחירים של מוצרים שונים כחלק מניסיון לנהל רכישות נבונות, ואז ניגשו אליה אנשי החנות ודרשו ממנה לעזוב את המקום כיוון שהדבר לא מצא חן בעיניהם. התנהל דין ודברים, שבמהלכו חשפו אנשי הרשת יחס מכוער וכוחני.

 

הצרכנית, נסערת כולה, יצרה קשר טלפוני זמן לא רב אחרי החוויה הזאת. ביקשנו ממנה, כפי שאנו מבקשים מכל פונה, להעלות את הדברים על הכתב, כדי שנוכל לבדוק את האפשרות לפרסם אותם. מאז לא שמענו ממנה.

 

הצרכנית הזאת, אנחנו יכולים לציין בסיפוק, נמנית עם מיעוט מבוטל. לא זו בלבד שרובן המכריע של הפניות מגיעות בכתב; על פי בקשותינו לא פעם משלימים הגולשים מידע ומסמכים המתעדים את תלונתם. מעולם לא שמענו תלונות על בקשותינו אלה. להיפך, יש גולשים שאפילו נלהבים מן האפשרות לתרום לעניין, ואינם חוסכים מאמץ, לא פעם בלוח זמנים קצר ולחוץ.

 

ההתנהלות הזאת אופיינית לאנשים שאינם מוכנים להשלים עם מעשה עוול או אי-צדק, שלא לדבר על עבירה על החוק. ואכן, רבים מן הגולשים מבטאים תחושות של זעם, כעס, תיסכול, עלבון והשפלה – כל אחד ואחת מהם במילותיו, כל אחת ואחד מהם במידת העוצמה שחש את הפגיעה.

 

אלא שבניגוד לרוב הדומם שמסביבם, האנשים הלוחמניים הללו אינם מוכנים להסתפק בסיפור תלונותיהם לסביבה הקרובה, בקיטוּרים ובשחרור קיטוֹר קצר-מועד. הם יוצאים לדרך, לא פעם ארוכה והרת-תיסכולים כשלעצמה, אבל אינם מוותרים.

 

לפעמים דרכם מתחילה במכתב ל-ynet, ישירות למערכת ערוץ הצרכנות או לדואר האדום, לעיתים המגע הראשון נוצר באמצעות פורום הצרכנות ב-ynet, על קהילתו הוותיקה והמנוסה, ויש המוצאים דרכים אחרות להגיע אלינו. רבים מהם אסירי תודה על האוזן הקשבת, על הנכונות לתת פומבי לסיפורם, ובוודאי על פתרון הבעיה, אם רק אפשר. את חלקם אנו מלווים גם אחרי פרסום תלונתם. מכתבי התודה המגיעים אלינו מדברים בעד עצמם.

 

אילו היינו צריכים לבחור את אנשי השנה שלנו, הרי שנבחרינו היו הצרכנים הללו. בזכותם, הודות לאי-נכונותם לבלוע את מה שניסו להאכיל אותם – מרורים, עלבונות ואף שקרים – חיי הצרכנות שלנו אינם מסע בתוך מנהרה עגמומית. לא זו בלבד שהם מביאים לידיעת ציבור נרחב את דבר קיומן של עוולות צרכניות, חלקן בגדר תופעות הפוגעות בהמוני צרכנים, הם גם מסייעים לאלה המופקדים על תיקון העוולות לבצע את המוטל עליהם.

 

אין ספק כי צרכנים כאלה תרמו רבות ללא מעט תיקוני חוק והצעות חוק שנועדו לשפר את ההגנה על זכויות הצרכנים. די אם נזכיר את תיקוני חוק הגנת הצרכן ותקנותיו בתחום תעודות האחריות, הצגת מודעה בדבר מדיניות החזרת מוצרים, או ההצעה שנועדה למנוע מחברות גדולות לכבול אליהן צרכנים לתקופות ממושכות על-ידי חידוש אוטומטי של חוזיהם בלא קבלת הסכמתם לכך.

 

אלא שאנו איננו רוצים לבחור את אנשי השנה שלנו מדי סוף שנה. הרי הצרכנים הם אנשינו כל השנה, כל שנה. עם זאת, הפעם אנחנו אלו האומרים "תודה" ו"יישר כוח". הפעם אנו רואים זאת כהזדמנות להעלות על נס את לוחמנותם, את מרצם, את העובדה שלא ויתרו. אולי בלי שהיו מודעים לכך, הם ביטאו ומבטאים אופטימיות שהיא נחלתם של מי שאינם מוכנים להרכין ראש, אמונה בכך שבהחלט אפשר לשנות משהו.

 

האנשים הללו הם אזרחים בקהילה הולכת וגדלה בחברה שלנו, שבלי להגדיר זאת במונחים משפטיים או אקדמיים נלחמים למעשה למען זכות חברתית מובהקת שהיא מן החשובות בתקופה שאנו חיים בה – הזכות שלא יכניסו יד לכיסינו ויפגעו בהכנסה הפנויה שלנו. הם מהווים שדולה, אולי לא פורמלית ולא מאורגנת, אך גדלה ומתחזקת, כזו שקולה הולך ונעשה ברור יותר ונשמע ביותר מקומות.

 

וכיוון שכך, הם אלה שבזכותם המילים הללו אינן בבחינת סיכום שנת 2006, אלא רק אתנחתא קלה בדרך ל-2007 ולשנים שתבואנה אחריה.

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים