האם זה סוף עידן הקטנועים?
"הגיע גם הזמן שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יחליט סוף סוף לעודד שימוש ברכב דו-גלגלי, וייאבק ליישם זאת מול החלטות משרד האוצר. החלטות שעלולות לשים קץ לכלי התחבורה היעיל ביותר בישראל". ח"כ גלעד ארדן כותב ל-ynet על ההחלטות הלא הגיוניות של המפקח על הביטוח. תקראו
אחת הרעות החולות במדינת ישראל הוא היעדרה המוחלט של יד מכוונת, בכל הקשור למדיניות תחבורה ובטיחות בדרכים. ריבוי התאונות, הפקקים האינסופיים בכל שעות היום, תשתית הכבישים הגרועה, צריכים היו להדליק נורה אדומה מזמן, להביא לגיבוש מדיניות שתאפשר להציע חלופות הולמות. בהיעדר מדיניות כזו, נאלץ הציבור למצוא פתרונות בעצמו: חלק עוברים על חוקי התנועה, עוקפים על השוליים ונוהגים בחוסר זהירות, וחלק אחר, ציבור שגדל משמעותית בשנים האחרונות, עובר להשתמש בכלי רכב דו-גלגליים.
היתרונות ברורים: מחיר הרכישה זול משמעותית ממכונית, מחיר האחזקה נוח, הם ניידים מאד ומאפשרים לחסוך עמידה מיותרת בפקקים, מאפשרים חיסכון בדלק ומזהמים פחות את הסביבה. אך מסתבר שבמדינת החלם שלנו, הכול אפשרי. עובדה: למרות כל זאת, המפקח על הביטוח החליט באחרונה להעלות בעשרות אחוזים את תעריפי ביטוח החובה לרכב דו-גלגלי. המשמעות: פגיעה ישירה בעיקר באלה שבעבורם אין לרכב הדו-גלגלי תחליף - צעירים.
בין יתר המלצותיו, קבע המפקח על הביטוח כי נהגים בעלי מספר שנות ותק מועטות, יצטרכו לשלם מחיר גבוה יותר על תעריפי ביטוח. ההחלטה תגרום לכך שנהגים צעירים, המשתייכים על-פי רוב למגזר הלומד ונדרשים לשלם בכל ימות השנה כסף רב שכולל את שכר הלימוד ושכר הדירה, יצטרכו להוסיף לביטוח החובה סכום נוסף של כסף.
כך לא בונים מעמד ביניים חדש. כך פשוט הורסים אותו.
כשבוחנים את הצעת המפקח על הביטוח, מגלים כי בשונה מהנהוג בעולם, ההצעה מעלה את מחיר הביטוח באופן משמעותי לנהגים גברים צעירים, ולא נותנת שום תמריץ לנהגים שאין בעברם עבירות תנועה חמורות. זאת אומרת, במקום לעודד לנהיגה זהירה ובטוחה, הרפורמה עלולה לרסק ענף תחבורתי שלם.
בישראל צריכים להבין את מה שהבין מרבית העולם המודרני: השימוש בכלי רכב דו-גלגלי טוב לכולם, ופגיעה בו תפגע לא רק ברוכבים אלא בכלל הציבור. החלטת המפקח תגרום למי שיכול להרשות לעצמו לעבור לנהיגה ברכב פרטי - לרוב משומש, לא בטיחותי במיוחד. מעבר זה יגביר את עומס התנועה, את השימוש בדלק ואת הפגיעה בסביבה. מי שלא יוכל להרשות לעצמו רכב פרטי, יאלץ להסתפק בתחבורה ציבורית. מה לעשות, ואצלנו אין תחבורה ציבורית מתקדמת. הצפיפות באוטובוסים המוגבלים ממילא תגבר. ומה עשינו בכך?
גם לטענתו המוטעית של המפקח, כאילו יש להעלות את תעריף הביטוח כיוון שהרוכבים מעורבים יותר בתאונות דרכים וגורמים נזקים כספיים גבוהים, אפשר ורצוי להתייחס. לכאורה, טענה הגיונית. מעשית, כשבוחנים אותה לעומק, מבינים כי למרות שבתאונה בין רכב דו-גלגלי למכונית או משאית, מידת הנזק הנגרמת לרוכב גבוהה משמעותית, קובע חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים כי תשלום הפיצויים מתחלק באופן שווה בין מבטח הרכב ומבטח הדו-גלגלי. בפועל, משלם רוכב האופנוע פעמיים את מחיר התאונה: פעם בבריאותו שנפגעה, פעם בכסף שהוא נאלץ להוציא מכיסו כמי שמשלם פרמיית ביטוח חובה גבוהה הרבה יותר (יחסית) מזו של בעל הרכב הרגיל.
מה עושים? מדינת ישראל צריכה תיקון חקיקה, שישנה את הסטאטוס הקיים כיום. על-פי הצעת חוק שהנחתי יחד ח"כ סטס מסז'ניקוב (ישראל ביתנו), ושתעלה להצבעה בממשלה ביום ראשון הקרוב, יושווה בתאונה מעמד רוכב דו-גלגלי עם רכב כבד, למעמדם של הולכי הרגל ורוכבי האופניים. אלה קיבלו עד היום פיצוי כספי מלא במקרה של תאונת דרכים עם כלי רכב כבד מחברת הביטוח של נהג הרכב. במידה ונהג הרכב ייפגע גם הוא בתאונה עם רוכב האופנוע, דבר הנחשב לבעל סבירות נמוכה יותר, חלוקת האחריות בין המבטחים תהיה בהתאם לחלוקת הנזק הפיזי בתאונה.
המצב החדש שייווצר כתוצאה מקבלת הצעת החוק, יאפשר להקטין את מחירי הביטוח לרוכבים, וישיב את השפיות לענף הביטוח. אני סבור שראוי כי המפקח על הביטוח יקפיא את ההמלצות שעלולות לגרום נזק מיד לאחר החלתן, ויאפשר למחוקק לתת פתרון למצב שנוצר.
הגיע גם הזמן שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יחליט סוף סוף לעודד שימוש ברכב דו-גלגלי, וייאבק ליישם זאת מול החלטות משרד האוצר. החלטות שעלולות לשים קץ לכלי התחבורה היעיל ביותר בישראל.
הכותב הנו יו"ר השדולה בכנסת למאבק בתאונות הדרכים ורוכב קטנוע בעברו