שתף קטע נבחר
צילום: אלי שאולי

הסינית התורנית בתערוכה

צ'אנג-פנג, הסינית הראשונה להיכנס לקודש הקודשים של התעשייה האמריקנית, עשתה זאת עם תצוגה ביזארית והצהרות מוזרות. רשמים ממסע לתרבות אחרת

מסיבת העיתונאים של היצרנית הסינית צ'אנג-פנג (Chang-Feng), הייתה מהאירועים הביזאריים ביותר בהם זכיתי לחזות בשנים האחרונות. זה החל בהחלפת מתנות עם פיגורות מהממשל של מדינת מישיגן, המשיך בנאום בלתי מובן והסתיים בהצגת מהנדסי המפעל - תוך ציון האוניברסיטה בה למדו וכנראה גם הציון בו סיימו.


היו"ר לי. לראשונה הסינים מציגים בתערוכת דטרויט (צילומים: אלי שאולי)

 

 

הביזאריות המשיכה למכוניות שנחשפו, ולשיחה עם ה"יו"ר התורן" של יצרנית סינית שמככב בדטרויט. זוכרים שבשנה שעברה ביקרה בדטרויט ג'ילי וחוללה סערה? זה עוד כלום. בעוד שג'ילי הגיעה רק לימי העיתונות ועמדה באוהל מחוץ לאולם, צ'אנג-פנג צעדה פנימה בראש מורם ועשתה היסטוריה: היצרנית הסינית הראשונה שמציגה בתערוכת דטרויט, כולה, ובמלואה.

 

כמובן שלא ויתרתי על ההזדמנות ורצתי לראיין את היו"ר. אז מתי צ'אנג-פנג מגיעה לאמריקה? "לא ברור. יכול להיות שתוך שנתיים", עונה לי ג'יאנקסין, שמוכר כאן לכולם כ"צ'רמן לי" (היו"ר לי). יש לכם כאן שותפים? "לא, עדיין לא". ואם אתם תוהים אז למרות שבצ'אנג-פנג מספרים שיצאו מכוניות לארצות במזרח התיכון, אין להם עדיין קשר עם אף גורם בישראל. גם לא באירופה "נגיע גם לשם אבל יותר מאוחר". מתי? "לא יודע".

 

שמענו על הרבה סינים שאמרו שהם באים וקיפלו זנב, אז למה שצ'אנג-פנג תהיה שונה? "אנחנו הרבה יותר מוכנים", מאמין היו"ר לי, אך לא בדיוק מצליח להסביר לי למה.


 

למעט שינויים קוסמטיים, המכוניות של צ'אנג-פנג נראות עדיין דומות למקור של מיצובישי. היו"ר לי מתעקש כי "אלה מכוניות עצמאיות שלנו, עם זכויות יוצרים שלנו". החברה חשפה בתערוכה שני כלי רכב עיקריים. הראשון טנדר מיושן למראה שזכה לפנסי חזית "עתידניים" ואיפור קל, כדי שניתן יהיה לכנותו רכב תצוגה. לצידו שכן יורד שטח בסגנון הפאג'רו הישן, גם הוא עם יחידות תאורה שונות. עוד ברשימה היה רכב פנאי בסגנון הראב4 שאמור לצאת אף הוא את גבולות סין.

 

אז מה בדיוק מתכוונת צ'נאג-פנג להציע למערב? "SUV ופיק-אפ באיכות טובה אבל במחיר מאד תחרותי". תחרותי כמו מה, אני מתעקש, "לא יודע" עונה היו"ר. והאיכות? בכלי הרכב שעמדו בתערוכה הספיק מבט קצר כדי לזהות איכות בעייתית של תא הנוסעים. אולי לכן המכוניות היו נעולות. או שהידיות הרופפות היו מקולקלות.


 

כמה כלי רכב באמת מייצרת צ'אנג-פנג? שאלה טובה. "כיום 100,000, אבל תוך שנה נגיע לכושר של 200,000" אומר היושב ראש לי."רגע, 100,000 זה מה שאתם מייצרים כיום או כושר הייצור?" אני מתעקש. "זה כושר הייצור", הוא מודה. וכמה אתם באמת מייצרים? "50,000 כלי רכב בשנה", נכנע היו"ר לי. בטיסה חזרה אני מעיין במגזין חדשות רכב סיני, ומגלה שצ'אנג-פנג מכרה בעשרת החודשים הראשונים של השנה 19,000 מכוניות בלבד. אכן נקודה למחשבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכב שטח על בסיס מיצובישי
צילום: אלי שאולי
ומאחור
צילום: אלי שאולי
טנדר מיושן כ"תצוגה"
צילום: אלי שאולי
ואיכות שנראית לא מבטיחה...
צילום: אלי שאולי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים