שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    טענות מגוחכות וחסרות כנות

    מנורה הפסיקה לשלם תגמולים לנהג אמבולנס עצמאי שאיבד את כושר העבודה שלו, בטענה כי הוא "יכול לנהל עסקים". ביהמ"ש דחה את טענתה וקבע כי על החברה לשלם למבוטח גם ריבית עונשית

    במדור זה התרענו לא אחת כי הכיסוי הביטוחי לאובדן כושר עבודה מוחלט, רוקן מתוכן על ידי הפרשנות המצומצמת שנתנו לו בתי המשפט. הפרמיות עבור הכיסוי גבוהות ביותר, כמעט שליש מההפרשות לפיצויים. אולם על פי גישת חברות הביטוח, שקיבלה כאמור עידוד משופטינו, גם מבוטח שכושר עבודתו להמשיך בעיסוקו נפגע לחלוטין, אינו זכאי לתגמולי ביטוח. עליו להוכיח גם שכושרו לעבוד בעיסוק סביר אחר נפגע כליל.

     

    כך קרה, שהמקשים השחוקים ביותר במחשבי הרופאים התעסוקתיים של חברות הביטוח הם מקשי קונטרול סי (העתק) וקונטרול וי (הדבק). הם מעתיקים מחוות דעת אחת לשנייה את הפסקה: "איבד לחלוטין את כושר עבודתו להמשיך בעיסוקו, אך מסוגל לעבוד כמרים ומוריד מחסום בחניונים, כמאבטח בפתח חניון, כסוכן מכירות...". הבעיה היא שכבר אין כל כך מקומות עבודה נחשקים שכאלה בשוק. אלה נתפסו על ידי מבוטחי חברות הביטוח שנפגעו.

     

    באותו אופן, מי שכל חייו עסק בעבודת כפיים, משודרג על ידי חברות הביטוח לעבודות ניהול. כך חרט שלא מסוגל להמשיך ולהיות חרט הופך למי שמסוגל לנהל עסקי חרטות. לגישתן של חברות הביטוח, הנפגעים רק מרוויחים מפגיעתם. בשלב הבא יתארגנו חברות הביטוח להגיש תביעות נגד אותם נפגעים שקיבלו מהרופאים את ההארה והפכו בן יום למנהלים שאו-טו-טו יתחרו עם מנהלי חברות הביטוח במיקומם בטבלאות שיאני השכר.

     

    והנה בימים אלה, החלו סנוניות ראשונות של פסקי דין היוצאים מנקודת הבנה כי עמדת חברות הביטוח בסוגיה זו לוקות בחוסר כנות ותום לב. אחת מהן מובאת מייד.

     

    יעקב פאר עבד כנהג אמבולנס. עד גיל 43 עבד כנהג אמבולנס שכיר במד"א. לאחר מכן כנהג אמבולנס עצמאי. בהיותו בן 57 לקה פאר בפרפור פרוזדורי הלב.

     

    פאר היה מבוטח בחברת הביטוח מנורה בביטוח לאובדן כושר עבודה. מנורה החלה לשלם לו תגמולי ביטוח, אולם כעבור 15 חודש הפסיקה באחת את התשלומים.  אכן, הודה ד"ר חנינא קכל שמונה כמומחה מטעם בית משפט השלום בהרצליה, פאר איבד לחלוטין ולצמיתות את כושרו לשמש כנהג אמבולנס. המומחה אפילו המליץ לשלול את רישיון הנהיגה של פאר עד לאיזון מלא של פרפור חדרי הלב וציין כי לנוכח גילו, ספק אם ימצא תעסוקה בשוק העבודה. אולם, קבע המומחה, פאר כשיר לנהל עסקי אמבולנס.

     

    מנורה נאחזה ב"אולם" שבדברי המומחה. לך תנהל עסקי אמבולנס, אמרה מנורה לפאר.

     

    אבל אני מעולם לא ניהלתי עסקים, אמר פאר. כל ימי עסקתי בנהיגת אמבולנס. אתם רוצים שבגיל 60 אתחיל ללמוד לנהל עסקים?

     

    אתה רשום במס הכנסה כעצמאי? שאלה מנורה את פאר.

     

    אכן כן, השיב פאר.

     

    אתה יודע למלא חשבונית מס? הוסיפה מנורה.

     

    גם זה נכון, השיב פאר.

     

    אז אתה יודע לנהל עסקים, קבעה מנורה בפסקנות.

     

    למזלו של פאר, השופט מאיר שנהב לא ראה עין בעין עם מנורה את פני הדברים. "הפוליסה מבטחת את פאר כנהג אמבולנס. על מנורה לצמצם טענותיה בגדרה של הפוליסה. ניסיון מנורה לחרוג מתניות הפוליסה ולהרחיב את עבודתו של פאר לתחום ניהול עסקי אמבולנס מעורר תהיות באשר לכנות מנורה ולתום ליבה", קבע השופט. אין מקום לאפשר לה לעשות כן.

     

    הטענה כי פאר מסוגל לנהל עסקים משום שהוא רשום ברשויות המס כעצמאי, גם היא לא הרשימה את השופט. מי שרשום כעוסק עצמאי, הבהיר השופט, מחויב על פי הדין והמציאות לנהל רישומים חשבונאים, ליתן חשבוניות ולרשום הזמנות. "בעשיית פעולות אלה אין משום ניהול עסק ואין לראותו כמנהל עסקי אמבולנס כטענתה המגוחכת של מנורה".

     

    בסופו של דיון פסק השופט שנהב כי פאר איבד את כושר עבודתו כנהג אמבולנס לחלוטין ולצמיתות וחייב את מנורה בתשלום מלוא תגמולי הביטוח.  בנוסף, הטיל השופט שנהב על מנורה ריבית עונשית: "שוכנעתי להכפיל את הריבית על התשלומים המעוכבים, שכן בנסיבות העניין, הפסקתם נעשתה בחוסר תום לב ושלא כדין ועל מנורה לשאת בתוצאות החלטתה שגויה זו".

     

    הכותב הוא עו"ד המתמחה בנושאי ביטוח

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ניב קלדרון
    הנהג איבד את כושר העבודה
    צילום: ניב קלדרון
    מומלצים