שתף קטע נבחר

"לא צריך חוק בשביל שהקופאיות יוכלו לשבת"

השבוע נחקק חוק שיחייב מעסיקים לאפשר לקופאיות, מוכרים ופקידי קבלה לעבוד בישיבה. חודשיים לפני שהחוק ייכנס לתוקף, יצאנו לחנויות ומצאנו לקוחות שזועמים על כך שקופאיות עומדות, עובדים שאומרים שנוח להם לעבוד בעמידה ובעלי חנויות שבטוחים שמכירה בישיבה מכניסה רווחים גבוהים יותר

הכנסת חוקקה השבוע את אחד החוקים המתקדמים בתולדות יחסי העבודה במשק: "חוק הקופאיות", המאפשר לעובדים שאינם מבצעים עבודה פיסית לעבוד בישיבה. החוק, שייכנס לתוקף באמצע אפריל, מחייב את המעסיקים "להעמיד לרשות העובד במקום העבודה כיסא או ספסל תקין" ואוסר עליהם "למנוע מעובד ישיבה במהלך העבודה אלא אם כן הוכיח המעסיק שהעבודה אינה מאפשרת ישיבה".

 

רבות מרשתות הקמעונאות מחייבות כיום את הקופאיות, המוכרים, הדיילות, פקידי הקבלה ושאר נותני השירות לעמוד על רגליהם לאורך כל המשמרת. זאת, בטענה שישיבה תפגע בשירות ללקוח. חודשיים לפני שהחוק החדש ייכנס לתוקף ויחייב את המעסיקים לאפשר להן לשבת, יצאנו אל החנויות כדי לראות מי עומד ומי יושב, מה עובר על העובדים, כיצד הדבר משפיע על השירות ומה חושבים על כך הלקוחות.

 

 

 

"היא עומדת כי היא מעדיפה לעמוד"

בסניף ניו-פארם בגבעתיים הקופאית עומדת על רגליה. פניה נראים עייפים, אך מנהל הסניף, וילי פטרושביץ', אומר: "אם הקופאית עומדת, סימן שהיא מעדיפה לעמוד. מי שרוצה לשבת, יושבת. אני לא חיכיתי לחוק בשביל לתת להן לשבת".

 

מי נותן שירות יותר טוב, קופאית עומדת או יושבת?

"אם לקופאית כואבות הרגליים, היא נעשית עצבנית ונותנת שירות פחות טוב".

 

ראשיתו של החוק החדש בקמפיינים שיזמו פעילים חברתיים לפני שנתיים וחצי. הפעילים הפגינו ליד סניפי הרשתות וניסו לארגן חרם לקוחות והפגנות. סופר-פארם הגיבה בקמפיין נגדי, שכלל מודעות ענק וראיונות בתקשורת, שבהם טענו בכירי הרשת כי העבודה בעמידה טובה יותר לבריאות העובדות.

 

רשת שופרסל, לעומת זאת, השתכנעה, וחייבה את כל מנהלי הסניפים לתת לקופאיות לשבת, גם בסניפים שבעבר חייבו אותן לעמוד. "הקופאית יכולה לעשות בדיוק את אותה עבודה כשהיא עומדת וכשהיא יושבת", אומרת אסתר בלומפלד, אחראית משמרת בסניף של שופרסל בתל-אביב, "אדרבא, יש דברים שאני יכולה לעשות רק בישיבה. זה לא בסדר שיש רשתות שמחייבות אותן לעמוד".

 

גם מנהל הסניף, רון דוניו, אומר כי: "קופאית יכולה לתת שירות לא פחות טוב כשהיא יכולה לשבת והיא לא עייפה, ולכן אנחנו בתת הרשת 'שופרסל שלי' תמיד נתנו לקופאיות לשבת".

 

תת-רשתות אחרות של שופרסל, כמו יוניברס קלאב, חייבו בעבר את הקופאיות לעמוד. אתה חושב שהם טעו?

 

"לחנויות שונות יש קונספטים שונים. ביוניברס היה בעבר קונספט אחר, אבל הקונספט המנצח הוא שעובד מרוצה עושה את הלקוח מרוצה".  

 

"הרשתות ירוויחו מהחוק החדש"

 מה חושבים על הנושא המוכרים בחנויות הפרטיות, שהם גם בעלי החנויות, ורובם מבצעים את עבודתם בישיבה? "אני יושבת רוב הזמן, וכך גם המוכרת השכירה שאני מעסיקה כאן", מספרת מירי זקצר, בעלת חנות בגדים בגבעתיים, "קודם כל, היא בנאדם, ודבר שני, אם היא עייפה היא לא תיתן שירות טוב. זה מגוחך ולא בסדר שברשתות הגדולות, כמו קסטרו, לא נותנות להן לשבת".

 

אז מה את חושבת על החוק החדש, שיחייב את הרשתות בעוד לאפשר להן לשבת?

 

"הללויה. הגיע הזמן. גם הרשתות ירוויחו, הם יגלו שהחנות עצמה עושה רווח יותר טוב. חבל שצריך לחוקק בכלל חוק על דבר כזה. זה היה צריך להיות מובן מאליו".

 

מרשת קסטרו נמסר בתגובה: "קסטרו היא חברה המכבדת את החוק ותפעל בהתאם".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דלית שחם
עובדת בניו-פארם: "הן מעדיפות לעמוד"
צילום: דלית שחם
צילום: דלית שחם
קופאיות בשופרסל: היום כולן יושבות
צילום: דלית שחם
מומלצים