שתף קטע נבחר

מעלות: המיצוב העסקי של שטראוס - מעל לממוצע

חברת דירוג האשראי מעלות העניקה לקבוצת שטראוס דירוג גבוה מהממוצע בענף בין היתר בגלל שהיא מחזיקה במותגים חזקים בכל תחומי הפעילות שלה ושיפרה את הרווחיות מפעילותה בחו"ל. מאידך מציינים כלכלני מעלות כי על החברה עלולה להשפיע באופן שלילי העובדה שהיא פועלת בחו"ל במדינות המדורגות בדירוג אשראי נמוך מישראל

מיצובה העסקי של קבוצת שטראוס גרופ גבוה מהממוצע וזאת בשל העובדה שהיא מחזיקה במותגים חזקים בכל תחומי הפעילות. כך נאמר בדירוג האשראי שנתנה חברת הדירוג מעלות להנפקת אג"ח של קבוצת שטראוס. עם זאת, אומרים כלכלני מעלות כי ענף המזון כולו עלול לסבול בעתיד מירידה ברווחיות בגלל שיעורי צמיחה נמוכים וירידת מחירים.

 

כלכלני מעלות מעניקים תחזית דירוג יציבה של AA+ לאג"ח סדרה ב, בסכום של מיליארד שקל שתנפיק שטראוס גרופ בהנפקה למוסדיים. בכוונת החברה לייעד 0.5 מיליארד שקל לפירעון חוב בנקאי ו-0.5 מיליארד שקל להשקעות חדשות בתחומי פעילותה.

 

הדירוג מתבסס בעיקר על מעמדה התחרותי האיתן של הקבוצה, שמחזיקה במותגים חזקים בכל תחומי הפעילות, והיכולת הכספית שלה לתמוך בהם שיווקית. סיבות נוספות, על פי מעלות, לדירוג הגבוה, הן שליטתה של קבוצת שטראוס בשוק הישראלי בתחומי הקפה, מעדני החלב וטבלאות השוקולד, ניצול סינרגיות בין תחומי הפעילות, הסכמים עם חברות בינלאומיות גדולות, שיפור ברווחיות פעילות הקבוצה בחו"ל, גידול בפעילות בתחום ה-Away From Home, הצלחת המיזוג בין שטראוס ועלית.

 

לצד הגורמים האלה, עשויה להשפיע באופן שלילי על הקבוצה העובדה שהיא פועלת בחו"ל במדינות המדורגות בדירוג אשראי נמוך מישראל, בשווקים בהם היא מתמודדות מול חברות בינלאומיות גדולות. בעיה נוספת היא התגברות התחרות בענף המזון בישראל, בין היתר מצד מותגים פרטיים, והתגברות כוחן של רשתות השיווק הגדולות.

 

צמיחה מהירה הודות להתרחבות בחו"ל 

כלכלני מעלות מעריכים, כי רמת הסיכון הענפי של שטראוס נמוכה מהממוצע, בשל היציבות בענף המזון והמשקאות, חסמי הכניסה לענף, יכולתן של החברות העסקיות לגלגל את עליית מחירי חומרי הגלם אל הלקוח והאיתנות הפיננסית של הלקוחות בענף. כמו כן, מעריכים הכלכלנים, את רמת הסיכון הפיננסי של החברה כנמוכה מהממוצע, בעיקר בשל תזרים מזומנים ושיעורי צמיחה גבוהים במכירות הקבוצה.    

 

בתשעת החודשים הראשונים של 2006 חל גידול של 24% במכירות הקבוצה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עיקר הצמיחה נובעת מגידול בשיעור של 76% במכירות הפעילות הבינלאומית. השחיקה בשיעור של 2.5% ברווח הגולמי במהלך אותה תקופה נובעת משינוי בתמהיל הפעילות של הקבוצה, כאשר הפעילות הבינלאומית, המאופיינת ברווחיות נמוכה, מהווה 38% ממכירות הקבוצה. השיפור ברווח התפעולי בתשעת החודשים הראשונים של 2006 לעומת התקופה המקבילה (8.6% לעומת 8.3%) נובע מההפרשה בגין חובות קלאבמרקט ב-2005.

  

ענף המזון עלול לסבול מירידה ברווחיות

בשנים האחרונות קיימת בענף המזון קונסולידציה ומיזוג בין ספקי מזון ומשקאות שבאה לידי ביטוי גם בארץ במיזוגים של שטראוס ועלית וטרה עם החברה המרכזית למשקאות. תהליכים אלו הביאו ליצירת חמש קבוצות מזון מובילות: תנובה, שטראוס עלית, אסם נסטלה, החברה המרכזית ויוניליוור.  

 

למרות ששוקי המזון והמשקאות בארץ ובעולם נהנים מיציבות בביקוש, עשוי הענף לעמוד בפני קיטון ברווחיות, שנובע משיעורי צמיחה נמוכים ומירידת מחירים. כמו כן, סובל הענף מתחרות מצד המותגים הפרטיים הנמכרים במחירים מוזלים, הפוגעים בעיקר בחברות מהשורה השנייה בענף, שאין בבעלותן מותגים חזקים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קבוצת שטראוס. תגייס מיליארד שקל באג"ח
מומלצים