שתף קטע נבחר

ז'נבה 2007: תעשיה מחפשת דרך

תערוכת הרכב הגדולה בעולם פותחת היום (ג') את שעריה לעיתונות, וביום ה' לציבור הרחב. כמו בכל שנה, גם הפעם אנחנו שם כדי להביא לכם את כל החדשות הטריות, היישר מדוכני המציגים. בואו לבקר

נוהג עיתונאי נפוץ הוא לחפש "מוטיב מרכזי" לתערוכות רכב חשובות. כך למשל זוכות מרבית התערוכות בשנים האחרונות לכותרות בסגנון "בסימן ירוק", תודות לדאגה הגוברת לאיכות הסביבה. או כותרות לוחמניות כמו "הסינים באים, הסינים באים", כהתייחסות להתחזקות המואצת של יצרניות הרכב הסיניות והשוק הפוטנציאלי העצום שהן מייצגות.


אולמות התצוגה אמש (ב'). הכל מוכן ומסודר, רגע לפני (צילם: רועי צוקרמן)

 

ותערוכת ז'נבה 2007? ובכן, עם פתיחת דלתות התערוכה לעיתונות העולמית הבוקר, לא מתנוססת כל כותרת, לא נמצא שום מוטיב מרכזי. למעשה, יותר מכל דבר אחר, חושפים אולמות התערוכה את צומת הדרכים בו ניצבת תעשיית הרכב העולמית. זו ששואלת עצמה ואת לקוחותיה "לאן הלאה?".

 

הסיבות לאי הוודאות הזו רבות. החל בתקנות (מניעת) זיהום אוויר מחמירות, תקני בטיחות מחמירים והולכים, צפיפות הולכת וגוברת בכבישי השווקים החשובים, רווחיות שנשחקת תדיר כתוצאה מתחרות מחריפה והולכת - וזו רק ההתחלה. לנוכח כל כך הרבה בעיות ומכשולים, מתקשות יצרניות הרכב לראות את דרכן הלאה, לעבר העתיד.


קלאסיקה: גם אותה תוכלו למצוא שם (צלם: רועי צוקרמן)

 

זו כנראה הסיבה לכך שיצרניות רבות בחרו להציג בתערוכת ז'נבה 2007 מכוניות "אמיתיות", כאלה שיעלו על הכביש כבר בחודשים הקרובים. וזה אומר פחות דגמי תצוגה מופרכים – כי אף אחד הרי אינו רוצה להסתכן בניחושים. כך למשל חושפת פורד את מונדיאו החדשה והחשובה, מאזדה את ה-2 הקטנה, מרצדס עם דור חדש של ה-C קלאס, יונדאי שולחת אל כבישי העולם את i30. אפילו מכונית התצוגה החדשה של אופל, ה-GTC, היא יותר קריאת כיוון לווקטרה הבאה, מאשר ניסוי כלים קיצוני.

 

אפילו יצרניות שעשו לעצמן מנהג קבוע להגיע לז'נבה עם יצירות נועזות במיוחד, כמו פיז'ו וסיטרואן למשל, בחרו השנה בכיוון פרקטי יחסית. שתיהן מצטרפות כאן באיחור של כמעט עשור לאופנת רכבי הכמו-שטח, עם פיג'ו 4007 וסיטרואן סי-קרוסר.


מרצדס שומרת על הגלגלים, שלא יתלכלכו חלילה (רועי צוקרמן) 

 

לא תמצאו כאן השנה שיטות הנעה מהפכניות או חומרים אקזוטיים שהופכים לנחלת הכלל. יש כמובן כמה מכוניות חשמליות, כאלה המשלבות צמד מנועים או את הניסויים המוכרים כבר ב"תא דלק", מימן וכו'. אבל מרבית המכוניות בתערוכת ג'נבה עדיין מצוידות במנוע בעירה פנימית – בדיוק כמו זה שהניע את תלת האופן של גוטליב דיימלר לפני יותר מ-120 שנה. ובעולם בו קצב החידושים רק הולך וגובר, תעשיית הרכב נדמית היום יותר מתמיד כקופאת על שמריה.

 

מי שמתעקש לחפש סימני חיים של ממש, טוב יעשה אם יגיע לדוכן טויוטה, ענקית הרכב שרק גדלה ותופחת ותהפוך כנראה השנה לגדולה מכולן. זו מובילה יותר מאי פעם את רעיון המכונית היברידית, ומצליחה להדביק אט-אט את כל תעשיית הרכב. היצרנית היפאנית חושפת מכונית תצוגה חדשה בשם HybridX, ורומזת בעזרתה על עתיד עיצובי שונה למכוניות ההיברידיות שלה. אגב, גם הונדה מגיעה לז'נבה עם מכונית תצוגה היברידית, אך כיאה ליצרנית בעלת זיקה ברורה לספורט המוטורי, מדובר במכונית ספורט קטנה וסקסית.


מכינים עוד דוכן, הפעם באדום (רועי צוקרמן) 

 

בכל מקרה, תערוכת ז'נבה תעורר גם השנה עניין רב – הן מצד היצרניות, הן מצד הקהל. הראשונות אוהבות אותה בגלל שהיא נערכת בשוויץ הנייטרלית, במקום שבו אין לאף יצרנית יתרון. הקהל אוהב את ז'נבה משתי סיבות עיקריות. ראשית מכיוון שהיצרניות רואות אותה כחשובה במיוחד, שנית מכיוון שמדובר בתערוכה קומפקטית יחסית מבחינת שטח תצוגה, מה שמקל מאד על הרגליים. חוץ מזה, ז'נבה נמצאת ממש באמצע אירופה המערבית, עם קרבה לארצות חובבות רכב ידועות דוגמת גרמניה, איטליה וצרפת.

 

כמעט כל יצרנית רכב מציגה בז'נבה מכונית חדשה לחלוטין או מחודשת אחת לפחות, ובערוץ הרכב נביא לכם בימים הקרובים את הפרטים על כולן – כולל תמונות ורשמים היישר מהדוכנים. ועוד עניין קטן. אם אתם במקרה באזור בין ה-8 ל-18 במרץ, גם אם יש לכם רק מספר שעות של המתנה בשדה התעופה של ז'נבה, כדאי לכם לתת קפיצה. מרחק אולמות התצוגה מאולם הנוסעים בשדה הוא קטן מאד, ומחיר הכניסה למבוגר עומד על 14 פרנק שוויצרי (כ-50 שקל), או 8 פרנק לגילאי 6 עד 16 או מעל גיל 65. כדאי לכם, יהיה מרהיב.


אוטוטו זה מתחיל. או, השקט הגדול שלפני הסערה (רועי צוקרמן)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ז'נבה 2007: מכינים את הדוכן
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים