שתף קטע נבחר

שיאנית תלונות הציבור המוצדקות: רשות השידור

מדו"ח שקיבץ את תלונות הציבור בשנת 2006 נגד רשויות המדינה, עולה כי המוסד לביטוח לאומי מוביל במספר תלונות הציבור: 909. עם זאת, מספר התלונות המוצדקות נגד הגוף הזה קטן יחסית - רק 150. נגד משטרת ישראל הוגשו השנה 628 תלונות, מתוכן 165 נמצאו מוצדקות. רק 55 תלונות שהוגשו נגד משרד המשפטים נמצאו מוצדקות מתוך 406 בסך הכל. כמעט מחצית מהתלונות נגד רשות השידור נמצאו מוצדקות

משטרת ישראל והמוסד לביטוח-לאומי מככבים במספר תלונות הציבור בדו"ח נציב תלונות הציבור לשנת 2006. השנה נרשמה עליה משמעותית במספר התלונות שהתקבלו - 9,928 תלונות. זוהי עליה של 26.9% בהשוואה לשנת 2005.

 

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, כותב בדו"ח שמתפרסם היום (ב') כי "הגידול הניכר במספר התלונות המוגשות לנציבות מצביע על אמון הציבור בה. עם זאת עדיין ישנם ציבורים בחברה הישראלית שאינם מודעים לדבר קיומה וסמכויותיה של נציבות תלונות הציבור, והנציבות עושה להגברת המודעות של ציבורים אלו, בייחוד באזור הפריפריה". 

 
דוח נציב תלונות הציבור 2006

דוח תלונות הציבור 2006
הגוף המבוקר מס' תלונות תלונות מוצדקות שיעור התלונות המוצדקות
רשות השידור 164 84 51.2%
משרד התחבורה 140 68 48.6%
משטרת ישראל 366 165 45.1%
משרד החינוך 125 48 38.4%
עיריית ת"א-יפו 138 49 35.5%
משרד האוצר 219 76 34.7%
חברת דואר ישראל 141 46 32.6%
משרד המשפטים 181 55 30.4%
משרד הפנים 202 52 25.7%
המוסד לביטוח לאומי 613 150 24.5%

* הנתונים בטבלה מציינים את מספר התלונות שבדיקתן הסתיימה בשנת 2006 (כולל תלונות ישנות) וכמה מהן נמצאו מוצדקות.

 

מניתוח הנתונים ניתן לראות כי על אף שהמוסד לביטוח לאומי נמצא במקום הראשון בכמות הגשת התלונות (909) רק ב-613 תלונות ניתנה הכרעה ו-150 מתוכן (בערך רבע) נמצאו מוצדקות. לעומת זאת - נגד משטרת ישראל הוגשו השנה 628 תלונות, ב-366 מהן הסתיים הטיפול ו- 165מתוכן נמצאו מוצדקות. במקום השלישי במספר התלונות שהוגשו ניצב משרד המשפטים, עם 406 תלונות, מתוכן 181 הוכרעו ו-55 מהן נמצאו מוצדקות. 

 

משטרת ישראל. רוב התלונות שהתקבלו השנה נגד משטרת ישראל היו בנושא טיפול בתלונות על מפגעים, מעשי בריונות והשגת גבול. בנוסף התקבלו תלונות על ניהול חקירה משטרתית וסגירת תיקי חקירה ללא הצדקה, על התנהגות שוטרים ושרות לקוי לציבור.

 

מאחת התלונות עולה כי שמונה שוטרים נכנסו למסיבה שנערכה בביתו של אזרח, ללא סיבה או צו חיפוש. השוטרים השביתו את השמחה ואף עכבו את אחד האורחים לחקירה. כל זאת לאחר ששניים מהשוטרים עברו בסמוך לבית, ראו את אחד האורחים במרפסת, בקשו ממנו להיכנס לדירה ומשסירב החליטו לבקר במסיבה. לטענת מפקד תחנת רחובות, השוטרים הוזמנו למקום בעקבות תלונה על הרעש והם החליטו לערוך חיפוש בבית בגלל שכמה מאורחי המסיבה קיללו אותם וזרקו לעברם סיגריה בוערת. לטענתו, היה מדובר במקרה ברור של תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות. התשובה לא סיפקה את הנציב ולשוטרים נערך בירור משמעתי ונרשמה הערת מפקד בתיקיהם האישיים. בנוסף השתתפו כל שוטרי תחנת רחובות בהדרכה בנושא 'נוהל חיפוש'.

 

רשות השידור: אגרה בלי תמורה?

המוסד לביטוח לאומי. רוב התלונות שהתקבלו נגד המוסד לביטוח לאומי היו בנושא זכאות לקצבה, קיזוז חובות מקצבאות, הליכי גביית דמי ביטוח, קביעת שיעור נכות מעבודה ושירות לקוי לציבור. מאחת התלונות עולה כי המוסד הטיל עיקול על חשבונות בנק בניגוד לחוק, בגלל חוב דמי ביטוח. זהו מעשה אסור על פי החוק, כיוון שמדובר באזרחים המתקיימים מגמלת הבטחת הכנסה שאותה משלם המוסד עצמו. בעקבות התערבות הנציבות, בחן המוסד את הסוגיה והחליט כי להבא לא יוטל עיקול בשל חוב דמי ביטוח על חשבון הבנק של מבוטח הזכאי לגמלת הבטחת הכנסה.  במוסד לביטוח לאומי מציינים כי כמות התלונות שהוגשו נגדם היא פונקציה של היקף הפעילות הנרחב מול הציבור וכי שיעור התלונות שנמצאו מוצדקות נמוך יחסית ונמצא במגמת ירידה בשנים האחרונות.


המבקר מעניק את הדו"ח לח"כ זבולון אורלב (צילום: גיל יוחנן)

 

רשות השידור. על אף שנגד רשות השידור הוגש מספר לא גדול של תלונות והדיון ב-164 הסתיים בשנה החולפת - נמצא כי רובן, 84 במספר, מוצדקות. נושאי התלונות העיקריים היו על דרישה לא מוצדקת לתשלום אגרת הרדיו והטלוויזיה ותלונות על אופן הגביה. כמו כן טופלו תלונות הקשורות למתן הנחה ופטור מאגרה לזכאים ותלונות על הפרעות בקליטת שידורי רדיו וטלוויזיה.

 

רשויות מקומיות. בדו"ח הוקדש חלק נכבד לרשויות המקומיות. בין היתר בדק הנציב את תלונותיהם של עולים חדשים מאתיופיה, הורים לילדים בגיל חינוך חובה, אשר טענו שעיריית אור-יהודה מסרבת לקלוט את ילדיהם בבתי ספר בעיר. לאחר בירור התלונות וההד התקשורתי שנוצר בעניין, הודיע ראש העיר לנציבות כי ילדים אתיופים נקלטו במערכת החינוך בעיר.

 

תלונה אחרת שנבדקה על ידי הנציבות הייתה של הורים לילדים הלומדים בגני הילדים של המועצה האזורית חבל מודיעין. ההורים התלוננו על כך שהמועצה גבתה מהם 'אגרת רישום ושירותים מיוחדים' בסך 500 שקלים. זאת על אף שהחוק קובע כי מי שזכאי לחינוך חינם לא אמור לשלם דמי הרשמה או כל תשלום אחר עבור לימודיו. בעקבות פניית הנציבות למועצה בוטלה גביית האגרה והורים ששילמו את האגרה זוכו.

 

חושפי שחיתויות. בשנת 2006 פנו לנציב תלונות הציבור 35 מתלוננים שטענו כי נפגעו בשל חשיפת שחיתויות וכי הגוף בו הם מועסקים פגע בהם. לאחר בחינת התלונות הוציא הנציב עשרה צווי הגנה למתלוננים. באחד המקרים החליט הנציב לתת צו המורה לחברה לפיתוח פתח תקווה להמשיך ולהעסיק מתלוננת אשר חשפה מעשי שחיתות. בנוסף דרש הנציב להשיב לה את מלוא הסמכויות שנלקחו ממנה כממונה על מערך הפיקוח ועל צוות הפקחים. החברה הודיעה לנציבות כי פעלה על פי הצו.

 

יצוין כי כל אדם רשאי להגיש תלונה לנציבות. הפנייה אינה כרוכה בתשלום והפונה נדרש רק לחתום על התלונה ולציין את שמו ומענו. כתובת הדואר האלקטרוני לפניות היא: ombudsman@mevaker.gov.il 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מברר ומפרסם. המבקר
צילום: גיל יוחנן
9928 תלונות. הדוח
מומלצים