שתף קטע נבחר

"ככה זה, אלו המחירים"

בדקנו אצל ספקיות האינטרנט כמה תעלה חבילת גלישה במהירות 1.5 מגה. כולן ביקשו פחות או יותר אותו מחיר, שנע סביב 39 שקלים לחודש. לידיעת הממונה על ההגבלים העסקיים

על פני כמה ימים בין סוף פברואר לתחילת מרץ השנה ניסינו לברר אילו מחירים ניתן לקבל בחברות האינטרנט השונות לגלישה במהירות 1.5 מגה, על תשתית כבלים או ADSL. שיחות למוקדי 6 החברות הפעילות כיום בישראל הניבו תוצאות מעניינות, מן הסוג שצריך לעניין את הממונה על ההגבלים העסקיים.

 

קווי זהב – שם הציעו מחיר של 39 שקלים לחודש. המחירים עלו מתחילת 2007 – הסבירו שם, "תחרות, אתה יודע", והוסיפו: "כולם העלו (את המחירים) ב-1.1.2007", "מתחילת 2007 המחירים עלו".

 

ברק – שם ביקשו 39.90 שקלים לחודש, בהתחייבות לחצי שנה, אך הבטיחו שהמחיר יישאר בעינו למשך שנה. "מתחילת השנה היתה עליית מחירים בהתאם לכל השוק... כולם העלו מחירים" – נימקו זאת בברק. והוסיפו: "מתחילת השנה השוק כבר נשחק... גם אנחנו כמו כולם".

 

אינטרנט זהב – שם היה המחיר 39 שקלים לחודש. אכן, המחירים היו זולים יותר עד 1.1.2007, הסבירו שם, אבל "כל החברות העלו את המחירים וכל החברות נותנות פחות או יותר מחיר בהבדל של שקל-שניים".

 

כאן שמענו גם נאום מפורט על תופעת מיזוג חברות האינטרנט בשנה האחרונה בישראל, שכתוצאה ממנו נרכשו 3 חברות בידי 3 אחרות, ולאחר מכן באו ההסברים: "לעשות תחרות גדולה בין 3 חברות זה בלתי אפשרי, כי השוק כבר נהיה גרוע ביותר... המחירים לפני 1.1.2007 ירדו מעל ומעבר... ואז כל החברות התיישבו והבינו שזה לא הולך, ושצריך למכור את המוצר ולא את המחיר".

 

נטויז'ן – שם ביקשו 39.95 שקלים לחודש, והסבירו שכל החברות גובות אותו מחיר על גלישה במהירות של 1.5 מגה. "כולם אותו מחיר", אמרו לנו, ובתגובה לתהייה הכיצד, סיברו את אוזנינו: "זה משרד התקשורת קבע – יש תחרות ענקית בשוק, בלבלו יותר מדי את הצרכנים... עכשיו כולם נותנים 39.95... ככה זה, אלו המחירים".

 

אקטקום – שם הציעו מחיר של 39 שקלים לחודש למנוי רגיל, וכשניסינו לטעון כי ידוע לנו על מחיר של 29 שקלים, התעקשו לומר לנו שמעולם לא היה מחיר כזה. אנחנו יודעים שתשובה זו אינה נכונה.

 

בזק בינלאומי – המחיר היה 39 שקלים: "המחירים שלנו הם כמו של כולם, בעצם", "לכולם היום יש 39 שקלים כי הם צריכים להרוויח משהו".

 

נכון, כמעט כל המוקדנים ללא יוצא מן הכלל אמרו, איש איש בסגנונו, שכעת – תמורת אותו מחיר ממוצע של 39 שקלים – מקבלים הצרכנים איכות טובה יותר. אבל, מן המתמטיקה המצטיירת מן הנתונים כאן אי-אפשר להתעלם: המחירים כמעט זהים.

 

מעניינת לא פחות היא התופעה, שהמוקדנים מדקלמים כאיש אחד את המשפט שצריך לטרוד את מנוחת הממונה על ההגבלים העסקיים ואת כל ציבור הצרכנים בישראל – "כולם העלו את המחירים", וכולם מראשית ינואר 2007. הרי המוקדנים לא המציאו את זה. מישהו אמר להם מה לומר וכיצד להציג ולנמק את המחירים האחידים הללו.

 

חוק ההגבלים העסקיים אוסר יצירת מה שמכונה "הסדר כובל" באופן שעלול להפחית את התחרות בשוק, וקובע: "...יראו כהסדר כובל הסדר שבו הכבילה נוגעת לאחד העניינים הבאים: המחיר שיידרש, שיוצע או שישולם...". "הסדר" על פי החוק יכול להיות "בין במפורש ובין מכללה, בין בכתב ובין בעל פה או בהתנהגות, בין אם הוא מחייב על פי דין ובין אם לאו".

בדיוק בגלל ההגדרות הללו מן הראוי היה שהממונה על ההגבלים העסקיים תיתן את דעתה, ומהר, על מה שקורה בענף הזה.

  

לא התקבלו תגובות, למרות בקשת המערכת.

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים