לאן אתה הולך, מר מופז?
לפני חודשיים הצביע שר התחבורה שאול מופז בעד הרפורמה בשוק הליסינג. אתמול הוא הודיע כי היא "צולעת". שחר הזלקורן מבקש ממנו הבהרות לשינוי הכיוון הפתאומי
1. בוקר טוב לך כבוד השר, ותודה שאתה מצטרף לדיון אחרי שנה בתפקיד ויותר משנה וחצי מאז פורסמה כוונת רשות המסים להעלות את שווי השימוש ברכב צמוד. האם תוכל בהזדמנות זו להסביר כיצד זה בחרת להביע את התנגדותך
לרפורמה, כחודשיים אחרי שהצבעת בעדה בממשלה. כי מה בעצם התחדש? אולי הצניחה בפופולאריות ראש הממשלה? אולי הבעיות הקשות של שר האוצר? אולי סתם ניסיון לזכות באהדת מעמד הביניים?
2. אתה אומר שהחלטת משרד האוצר להעלות את שווי השימוש "צולעת", כי ההשלכות התחבורתיות שלה לא זכו להתייחסות הולמת. אתה גם טוען שהתחבורה הציבורית לא יכולה להוביל כמות אנשים גדולה, ולכן לא תהיה חלופה ראויה לעובדים שייאלצו להחזיר את הרכב הצמוד. אז סליחה, אבל מה בדיוק הקשר וממתי הפכה המדינה לתחנת מוניות? לכל בעלי הרכב הצמוד יש מקום עבודה מסודר, שדאג להם להסעה בדמות רכב צמוד. יתכבד נא אותו מקום עבודה, וימשיך לדאוג להם, מבלי לערב בכך את כלל הציבור. בפעם האחרונה שבדקנו, גם האחיות, פועלי הבניין, הקופאיות והמורים נמנו עם מעמד הביניים, פחות או יותר. המדינה דואגת להם למשהו?
3. אתה טוען כי נתונים שהובאו בפניך מראים כי העלאת שווי השימוש, תגרום לרבים לוותר על רכב צמוד ולעבור לרכב ישן יותר, עם פחות אבזור בטיחותי. כתוצאה מכך, אתה טוען כי תיפגע הבטיחות בכבישים. אז מר מופז, אולי כדאי שנזכור כולנו כי במדינת ישראל אסור לייבא רכב משומש. ולכן, עובדים שייבחרו לקנות רכב משומש, יאלצו לבחור באחת משתי חלופות: רכב משומש מחברת ליסינג, או רכב משומש בשוק פרטי. החלופה הראשונה הרי לא משנה את מצבם - לא יהיה כל שינוי במצב הבטיחותי, כי העובדים למעשה קונים את המכונית בה הם נוסעים כיום.
והחלופה השנייה? זו מעניינת יותר. אם פלוני קונה רכב משומש מאלמוני, מה עושה אותו אלמוני שמכר את רכבו? לא סביר הרי להניח שיקנה רכב משומש ישן עוד יותר מזה שמכר, ולכן הגיוני שירכוש רכב חדש יותר או אפילו רכב חדש "מהניילון". זה חוק כלכלי נורא-נורא פשוט, מעין שרשרת מזון בתעשיית הרכב. לכן, גם אם כל בעלי הרכב הצמוד יקנו מכוניות משומשות (ממש לא סביר שזה יקרה כמובן), לא ישתנה המצב הבטיחותי בכביש.
4. כבוד השר בוחר גם להתייחס לסוגיית איכות הסביבה, וטוען כי בגלל גידול ניכר במספר כלי רכב ישנים, תהיה פגיעה באיכות האוויר שאנחנו נושמים. באמת? ואולי המהלך הוא דווקא הזדמנות לשיפור איכות האוויר, והזדמנות לפתור בעיות עומסי תנועה? הרי עובדים עם רכב פרטי - ולא רכב צמוד, על חשבון העבודה - יהיו חסכנים ומודעים יותר לכל קילומטר נסיעה שיבצעו. נסיעות מיותרות ייחסכו, פקקים יתקצרו, איכות הסביבה תשתפר. האם שאלת עצמך מדוע השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, הוא תומך נלהב בתוכנית לייקור שווי השימוש?
5. ורגע אחד. אם אתה כה מוטרד מהשפעות העלאת שווי השימוש על מצב התחבורה, אולי כדאי לשקול מספר רעיונות יצירתיים לפתרון בעיות. למשל, דרוש ממשרד האוצר להעביר את הכסף שייגבה מהעלאת שווי השימוש - בין מיליארד ל-1.5 מיליארד בשנה - לפיתוח תשתיות תחבורה ציבורית. כך תהיה גם אביר מעמד הביניים, גם יקיר הארגונים הסביבתיים.
6. ועוד שנייה אחת. אם אתה כה מוטרד מבעיית הבטיחות, מדוע לא תדרוש מחברות ליסינג לרכוש אך ורק מכוניות שמצוידות בשש כריות אוויר ובמערכת בקרת יציבות אלקטרונית? הרי כיום, כפי שאתה בטח יודע, ממשיכות חברות להעדיף מכוניות עם שתי כריות אוויר וללא אמצעי מניעת תאונה אלקטרוניים, רק בגלל שזה חוסך כמה שקלים. אתה יודע מה, למה שלא תדרוש ממשרד האוצר באותה הזדמנות את הכסף שיגיע מהעלאת שווי השימוש, והענק סבסוד מלא למערכות בקרת יציבות לכל מכונית חדשה בישראל?
והכי חשוב כבוד השר, זה ממש לא רעיון מוצלח למחזר רעיונות שחוקים שמועלים כבר שנה וחצי, בעיקר על-ידי גופים בעלי אינטרס מובהק, ממש כמו אותו פורום CFO בפניו פרסת את טענותיך. אם אתה באמת חרד לבטיחות ואיכות החיים במדינה, נסה כיוון אחר לגמרי. לעומת זאת, אם כל מה שעמד מאחורי הסיסמאות ששלחת לאוויר הוא מחיאות כפיים רועמות, שיחקת אותה.
אביר מעמד הביניים? שר התחבורה, שאול מופז
צילום: עופר עמרם