שתף קטע נבחר

"כשלים מערכתיים במשרד הרווחה במלחמה"

דו"ח מקיף של משרד הרווחה על מלחמת לבנון חושף שורת נושאים הדורשים טיפול - רבים מהם בעיתות שגרה במטרה למנוע מבוכה כפי שהייתה בקיץ: "המשרד נדרש לקבל על עצמו תחומי אחריות שלחלקם לא היה ערוך, וחלקם האחר לא היה בתחומו". השר הרצוג: נפיק לקחים

מפיקים לקחים. לאחר הדיווחים בסוף השבוע על המסקנות הקשות בנוגע לדרג המדיני והצבאי, אותן צפויה לפרסם מחר ועדת וינוגרד, נחשף היום (א') דו"ח פנימי של משרד הרווחה על מלחמת לבנון השנייה, הקובע כי לא היו נהלים להתמודדות עם העורף ולדרכי טיפול בנזקקים לשירותי הרווחה.

 

הכשל העיקרי על פי הדו"ח שנערך בידי האגף למחקר תכנון והכשרה ונחשף בערוץ 1, הוא היעדר תוכנית עבודה בחירום. בידי משרד הרווחה לא היה מאגר מידע מרכזי על אודות חסרי הישע ובעקבות כך ננטשו קשישים ונכים רבים שעה שנזקקו לסיוע.

 

מחברי הדו"ח ציינו שהמלחמה חשפה ציפיות נוספות מהמשרד. "המשרד נדרש לקבל על עצמו תחומי אחריות שלחלקם לא היה ערוך, וחלקם האחר לא היה בתחום פעילותו ומדיניותו. התברר כי במצבי חירום, על המשרד לקבל אחריות לקבוצות אוכלוסייה רבות ומגוונות יותר מאשר בתקופת שיגרה. המלחמה הבליטה גם מספר כשלים מערכתיים, אשר נבעו מהזנחת תפקידיו המובהקים של המשרד".

 

מחברי הדו"ח ציינו עוד כי "חלק גדול מההמלצות אינן ניתנות ליישום ללא הקצאת משאבים נוספים למשרד הרווחה, למחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות ולשאר המסגרות עליהן הוא ממונה".


נזק שגרמה רקטה בדרום חיפה (צילום: צבי רוגר)

 

בדו"ח מופיעות בין היתר המלצות לטיפול באנשים עם מוגבלויות וחסרי ישע בשגרה ובחירום, על מנת להימנע מהמבוכה ששררה במהלך המלחמה. בעיתות שיגרה, קובעים מחברי הדו"ח, יש לבצע מיפוי מסודר של צרכי האנשים לקראת מצבי חירום במסגרות הקהילתיות ובמסגרות החוץ-ביתיות.

 

בנוסף יש להכין מאגרי מידע עדכניים ונגישים, להבטיח את האפשרות להישאר במרחבים מוגנים במקומות המגורים הקבועים "תוך ויתור מרבי על שימוש במקלטים". המלצה נוספת לתיקון הליקויים שנחשפו במהלך המלחמה היא לתכנן מראש פינוי מסגרות המגורים השונות במידת הצורך.


עיר האוהלים של גאידמק. מעכשיו באחריות הרווחה (צילום: אבי שאולי) 

 

מהדו"ח עולה כי במהלך המלחמה לא היה קשר מיידי כנדרש בין מסגרות שעשויות להתפנות מיושביהן לבין המסגרות הקולטות והמארחות. גם הפעלת מסגרות יום לאנשים עם מוגבלויות והבטחת מרחבים מוגנים וסידורי הסעה מתאימים עבורם, נמצאו כדרושים תיקון.

 

בסעיף העוסק בהמלצות טיפול בלקוחות המפונים מהיישובים שבחזית לעורף, נכתב כי יש להגדיר את תחומי האחריות והתפקידים של מחלקות ואגפי הרווחה ברשויות המקומיות וברשויות הקולטות. יש להקים מאגר מידע בכל רשות מקומית - למיפוי אוכלוסיות הרווחה האמורות להתפנות – כולל מיפוי המסגרות והתוכניות שמסוגלות לקלוט בעת הצורך את המתפנים.

 

עוד נכתב כי בזמן שיגרה יש לתכנן פינוי של משפחות וקהילות בשלמותן, על-מנת לשמר את המערכות החברתיות כמקור לחיזוק החוסן שלהן. עוד המליצו מחברי הדו"ח להכין תוכנית אירוח יישובית, הכוללת תוכנית לנופש פעיל, פתיחת מתנ"סים וכדומה. כדי להימנע ממקרה בו מיליארדר כמו ארקדי גאידמק מקים עיר אוהלים, ממליצים מחברי הדו"ח כי יש לתכנן ולהיערך להקמת מתקני קליטה המוניים.

 

בשעת חירום, ממליצים מחברי הדו"ח, יש להקים מתקני קליטה המוניים לפי הצורך. על רשויות מקומיות קולטות לקחת על עצמן רק את האחריות לקליטת יחידים ומשפחות במתקנים ציבוריים - בתי ספר, בתי הארחה – במסגרות שיעמדו בתקן מבחינה תברואתית.

 

השר הרצוג: יש להפיק לקחים

שר הרווחה, יצחק הרצוג, אמר בתגובה: "המלחמה חשפה כשלים הנעוצים בהגדרת סמכויות ברורה של תפקידי המשרד בעת חירום, העדרם של מאגרי מידע והעדר חלוקת גזרות בין המטה המרכזי, מחוזות, לשכות רווחה עירוניות ומגזר שלישי.

למרות הכשלים ובהתחשב בנסיבות, שירותי הרווחה פעלו בצורה ראויה לציון ותוך הפקת לקחים פנימית ברמה גבוהה.

 

"אנחנו מחויבים לעבודת מטה שתיצור תוכנית מקיפה להתמודדות עם מצבי חירום, בין כמשרד העומד בפני עצמו והן כחלק נרחב מיתר משרדי הממשלה. אני רואה את נושא הפקת הלקחים הנוגעים לתחום הרווחה במלחמת לבנון השנייה כנושא מרכזי בסדר היום של המשרד בראשותי וכנושא שיקבל את תשומת הלב המיוחדת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי אהרון
בית שנפגע במלחמה. נדרש יותר תיאום
צילום: חגי אהרון
מומלצים