שתף קטע נבחר

יצירותיהם של יצירי כפינו

על מה נוכל להצביע בגאווה בתור יתרון ברור של בינת האדם על פני בינה מלאכותית? האם תהיה היצירתיות המצודה שלתוכה לא ייכנס שום מחשב או רובוט?

שנת 1600: מכונות אמנם חזקות פיזית יותר מן האדם, אבל אינן יכולות לבצע פעולות מתמטיות.

 

שנת 1623: וילהלם שיקרד (Schickard) בונה את מכונת החישוב הראשונה.

 

שנת 1900: מכונות אמנם יכולות לבצע פעולות מתמטיות, אבל אינן יכולות לפתור בעיות.

 

שנת 1941: מחשבים אלקטרוניים פותרים בעיות מורכבות (בעזרת תוכנה שכתבו מתכנתיהם האנושיים).

 

שנת 1950: מחשבים אמנם יכולים לפתור בעיות, אך אינם יכולים לשחק שחמט.

 

שנת 1962: תוכנה ראשונה משחקת שחמט ברמה סבירה.

 

שנת 1997: אלוף העולם בשחמט (גארי קספרוב) מפסיד בסדרה של שישה משחקים לתוכנת שחמט (כחול עמוק).

 

שנת 2007: יש עדיין תחומים רבים שבהם מכונות אינן מגיעות ליכולתם של בני-אדם. הן אפילו אינן מסוגלות לבצע משימות יומיומיות כמו איסוף כלים מהשולחן, רחיצתם והנחתם בארון, אבל לא נוכל לבסס את טענתנו לכתר האינטליגנציה על הישג כזה. הישגים אחרים נראים לנו כראויים יותר לגאווה, כמו למשל היכולת להבין סיפור ששמענו, להסביר את מניעי הגיבורים ולהציע סיומים אפשריים. כמעט כל אדם מגיע לביצועים סבירים במטלות כאלו, בעוד שנדירים האנשים המשחקים שחמט ברמה של רב-אמן בינלאומי; אבל דווקא בשחמט כבר מביס המחשב כמעט כל אדם. על מה נוכל להצביע בגאווה בתור יתרון ברור של בינת האדם, מבלי שנגלה בעוד שנים מספר כי דווקא יתרון זה נשמט מידינו?

 

תשובה מתבקשת אחת היא היכולת שלנו "לחשוב", כי הרי זה מה שמייחד אותנו לא רק בהשוואה למכונות, אלא גם בהשוואה ליצורים חיים אחרים. אך חשיבה היא התנסות פנימית, שאיננו יכולים למדוד ישירות. אנו יכולים רק לצפות בתוצאותיה. אילו תוצרים של חשיבה הם אלה שמחשב לעולם לא יוכל לחקות?

 

מאמר זה בוחן תשובה אחרת: אנחנו יצרנו את המכונות ואת המחשבים. אנחנו יוצרים אמנות ורעיונות חדשים. רבים יטענו כי מכונה לא תיצור אף פעם משהו חדש: הרי היא אינה יכולה לעשות דבר שלא חשבנו עליו כאשר תכננו ובנינו אותה. האם זוהי המצודה שלתוכה לא ייכנס שום מחשב או רובוט?

 

איך מזהים יצירתיות?

יצירתיות מופיעה ומוערכת כמעט בכל תחום פעילות אנושי. קשה לדמיין תחומים כמו אמנות, טכנולוגיה, מדע או פרסום ללא יצירתיות, אבל גם קשה להגדיר יצירתיות כך שנוכל להבדיל בין יצירה חדשה לבין חיקוי של יצירה קיימת או גיבוב אקראי של רעיונות שאינם יכולים להיתפש כיצירה. כידוע, אפילו יצירות שמקורן אנושי עשויות להיראות למבקר מדופלם אחד כחדשניות ופורצות-דרך בזמן שמבקר אחר, מומחה באותה מידה, יסבור שהן חסרות כל משמעות או יצירתיות.

 

ויכוח כזה התלהט סביב יצירותיו של שימפנזה בשם קונגו, שצייר כ-400 ציורים בשנות החמישים והיה אורח קבוע בתכניות הטלוויזיה של הזואולוג והאתולוג הנודע דסמונד מוריס (Morris; אתולוגיה היא חקר התנהגות בעלי-החיים). הציירים פיקאסו ומירו תלו ציורים של קונגו על קירות בתיהם, ולפני כשנתיים נמכרו שלוש יצירות כאלה בכ-14,000 ליש"ט במכירה פומבית. לעומת זאת, ציוריו של הקוף לא מצאו חן בעיני מבקרי אמנות רבים, בין שידעו את זהות הצייר ובין שלא ידעו.

 

האם אפשר להבדיל בין שירה שכתב מחשב לשירה שכתב אדם? תוכנות בינה מלאכותית לכתיבת שירה קיימות כבר עשרות שנים. אחת הידועות ביותר כיום היא ה"משורר הקיברנטי" שפיתח ריי קורצווייל (Kurzweil), עתידן, ממציא ופורץ דרך בתחומים רבים בבינה מלאכותית ובמוזיקה אלקטרונית. התוכנה פועלת על-ידי קריאת שירה ויצירת "מודל לשוני" המתאר את מבני השירים שנקלטו, את התבניות המשקליות ואת המילים שבשימוש. המודל עשוי להיווצר משירים של משורר אחד או מ"הכלאה" של כמה משוררים. כדי ליצור שיר, בוחר ה"משורר הקיברנטי" מילה אחר מילה כך שתתאים לסגנון הנבחר (אחד הסגנונות האפשריים הוא הייקו), למודל הלשוני ולמילים שכבר נבחרו.

 

קורצווייל מדווח על ניסוי שבו לקח 28 קטעי שירים, שחלקם היו פרי עטם של משוררים (שלושה מוכרים ואחד לא-ידוע - קורצווייל עצמו) וחלקם תוצר של התוכנה שלו, וביקש מ-16 אנשים להחליט עבור כל קטע אם מקורו אלקטרוני או אנושי. הדיוק הגיע בערך ל-60%, כלומר, התוכנה כמעט הגיעה לסטנדרטים אנושיים. לא היה הבדל בין יכולת הסיווג של אנשים המתמצאים בשירה לבין ההצלחה של הדיוטות, ובדומה לכך, לא היתה השפעה להתמצאות המסווגים בתוכנה.

 

ריי קורצווייל מודה כי יצירת שיר שלם (ולא קטע או בית אחד) בצורה שתשכנע קורא אנושי היא אתגר קשה יותר, אך הוא מאמין כי הטכנולוגיה הקיימת תוכל לעמוד בקרוב גם באתגר זה. מעניין אם ריי קורצווייל היה יכול לכתוב תוכנה שתשיג ביצועים טובים יותר באותה מטלת הבחנה בין משוררים אנושיים לבין משוררים קיברנטיים. אם כן, הרי שמבקרי אמנות קרובים הרבה יותר לעולם המכונות - תוצאה שתתאים לדעותיהם של אמנים רבים...

 

קל לראות בשיטתו של קורצווייל חיקוי ותו לא: התוכנה שלו פועלת לפי מודלים ש"למדה" ממשוררים קודמים, אף שקשה מאוד לזהות את השיר - או אפילו את המשורר - המהווים את נקודת המוצא. בטרם נסיק מסקנה זו, כדאי שנשאל את עצמנו אם אפילו המשוררים האנושיים הטובים ביותר אינם יוצרים בדרך דומה, לפחות ברמה מסוימת, שכן שום משורר אינו פועל בחלל ריק, ועבור כל משורר אנושי כמעט ניתן להצביע על "השפעות" מעצבות.

 

גם בתחומי אמנות אחרים קיימים יוצרים ממוחשבים, כמו במוזיקה, שם היה כבר רקע היסטורי להתפתחות זו: באמצע המאה ה-20 החלו מלחינים לנסות תהליכים אקראיים ככלי עזר להלחנה. במוזיקה, כמו בציור (ראו "תוכנה שכותבת תוכנה", ובמיוחד לגבי תוכנת Kandid), קיים לעתים שיתוף פעולה בין היוצר האנושי לבין התוכנה, כאשר האדם קובע פרמטרים המנחים את היצירה ובורר מתוך התפוקות הממוחשבות את הקטעים שנראים לו ביותר. גם ל"משורר הקיברנטי" יש יכולת כזו, בצד היכולת לעזור למשורר האנושי על-ידי הצגת רשימת מילים אפשריות למילה הבאה בשיר. האם יצירה משותפת כזו תיתפש כחדשנית? אם כן, איך נחלק את הקרדיט לחדשנות בין האדם לבין המחשב?

 

יצירתיות בתחומים הריאליים

כפי שראינו, יש כבר רמזים ליכולתו של המחשב ליצור אמנות. גם בתחומי יצירה "נמוכים" יותר, יש כבר מי שטוען כי התוכנה שפיתח כתבה רומן שלם בסגנונה של הסופרת הפופולרית ז'קלין סוזן, מחברת "עמק הבובות", כמו גם תוכנה הממציאה בדיחות. קשה להגיע להערכה אובייקטיבית של איכות סופר, כפי שקשה להכריע בצורה אובייקטיבית אם בדיחה היא מצחיקה. לעומת זאת, בתחומים הריאליים, כמו טכנולוגיה, מדעים ומתמטיקה, יש מדדים אובייקטיביים להצלחה. משרדי הפטנטים, למשל, בודקים אם הצעת פטנט מתארת המצאה שאינה מובנת מאליה עבור האדם הסביר שמומחיותו בתחום ההמצאה. במילים אחרות, המצאה היא יצירת רעיון חדש, וקיימים מבחנים חוקיים המגדירים כיצד לשפוט את מידת החדשנות. מאמרים מדעיים נבחנים על-ידי כמה קוראים מומחים, הבודקים אם המאמר אכן מוסיף לידע האנושי.

 

מסתבר כי הבינה המלאכותית עשויה לעמוד גם במבחנים מחמירים אלה. אחד האתרים המרכז מידע על תכנות גנטי (שיטה שבה נוצרות תוכנות מתוך תוכנות אחרות על-ידי הכלאות, מוטציות ובחירת ה"צאצאים" המצליחים ביותר במשימה כלשהי) מונה 15 מקרים שבהם תכנות גנטי הצליח ליצור המצאה הזהה בפרטיה או בהצלחתה להמצאה אנושית שעליה הוענק פטנט במאה ה-20; 6 הצלחות כאלה המקבילות להמצאות אנושיות שעליהן הוענק פטנט בשש השנים הראשונות של המאה ה-21; ושתי המצאות אוטומטיות חדשות לחלוטין, שעליהן אפשר (לדעת כותבי האתר) להעניק פטנט. כפי שאפשר לראות מספירה זו, תהליכי ה"המצאות האוטומטיות" נמצאים בתאוצה. צוותי פיתוח ומהנדסים בכל העולם כבר משתמשים בתהליכים אלה, ויש לצפות כי הקצב ימשיך ויגדל.

 

ישראל בנימיני עובד בחברת ClickSoftware בפיתוח שיטות אופטימיזציה מתקדמות
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים