שתף קטע נבחר

"לכל ילד מגיע להיחשף לעשייה תיאטרונית"

כך אומר אלון ספן, המנכ"ל החדש של מרכז המדיטק בחולון, שידע בשנה האחרונה לא מעט טלטלות. רגע לפני פתחיתו של פסטיבל ישראל לילדים שיתארח בו הוא מדבר על הקשיים והאתגרים שבדרך

אחרי ארבע שנים בהן ניהל את תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער, החליט אלון ספן שהגיע הזמן להמשיך הלאה. הוא הודיע על התפטרותו וחיכה להצעה מעניינת שלא איחרה להגיע. מהעונה הקרובה ינהל ספן את מרכז המדיטק בחולון וינסה להחזיר לאיזון את המוסד המפואר שטולטל לאחרונה בעקבות חילופי מנהלים. ספן יחליף בתפקיד את ד"ר רזי אמיתי, מייסד המדיטק ומנהלו מאז הקמתו. "העולם שנגלה בפני בשבועיים שאני פה מורכב ורחב בהרבה מניהול תיאטרון גם אם מדובר בתיאטרון הגדול והוותיק במדינה", אומר ספן, "המרכז משלב אמנויות רבות ומאפשר סינרגיה בין התחומים". ספן, שהגיע לתיאטרון מתחום העסקים, מעיד שהנגיעה בעולם התיאטרון פתחה לו את התיאבון. "נכנסתי לעולם שלא הכרתי ונהניתי מאוד", הוא אומר. 

 


ספן. החלום הוא לייצא את הפקות הבית לכל הארץ 

 

ספן מודע לטלטלות שעברו על המדיטק בשנה האחרונה ובכללן דו"ח מבקר שהזמינה העירייה והצביע על ליקויים ניהוליים שונים וצורך להפריד בין תפקידי המנכ"ל לניהול אמנותי. כרגע הוא מעדיף שלא לצאת בהצהרות גדולות, ללמוד את השטח ולהודות לקודמו בתפקיד על הנכס שהשאיר בידיו. "המדיטק נוצר מתוך חזון מאוד מרשים שצריך ללמוד ממנו.

נעשה פה המון ואת זה צריך להצעיד קדימה", הוא אומר, "אסור לשכוח שמדובר במרכז צעיר שהצליח בזמן קצר להתמקם במרכז המפה התרבותית בישראל".

 

החלום, לצד המשכיות יצירה פעילה ורחבה, הוא לייצא את הפקות הבית לכל הארץ. "לכל ילד בישראל מגיע לראות הצגות איכותיות ולהיחשף לעשייה התיאטרונית, זו תפישת עולם שיישמתי גם בתפקידי הקודם". אולם הבית ימשיך לארח ילדים ובני נוער במסלולי היכרות אינטראקטיביים מאחורי הקלעים של התיאטרון ולקיים פעילות חינוכית של לימודי משחק לצעירים. גם הספרייה, ממרכזי המידע הגדולים בישראל שכוללת לצד ספרים ומסכי מחשב גם ספריית מוזיקה ענקית, תמשיך לגשר בין עולם התיאטרון לעולם הספר.

 

לצדו של ספן מכהן לעת עתה כמנהל אמנותי, הבמאי משה קפטן כמינוי זמני. קפטן בנה הלכה למעשה את הרפרטואר של העונה הקרובה במדיטק וכן את תוכנו של פסטיבל הצגות הילדים שמתארח גם השנה בפסטיבל ישראל. האם יש כוונה להפוך את המינוי לקבוע? ספן מעדיף לחכות להחלטות ועדת החיפוש אחר מנהל אמנותי שמונתה עם סיום תפקידו של רזי אמיתי. "המינוי של קפטן הוא זמני וכך גם הוצג בפניו. בפני הוועדה הוצגו מספר מנהלים אמנותיים פוטנציאליים ואני מקווה שבשבועות הקרובים תתקבל החלטה מי ימשיך או יתחיל את תפקידו. אני חייב להודות שקפטן לקח על עצמו משימה גדולה מאוד, לייצר ארבע הפקות לפסטיבל ישראל ולרפרטואר של העונה הקרובה, והוא עשה את זה בצורה מעוררת כבוד".

 

שינוי נוסף של מנהל אמנותי לא יתרום לאיזון המערכת.

 

"זה נכון, אני מניח שוועדת החיפוש תתחשב בשיקול הזה. אבל המינוי הזמני אינו מתכונת אוטומטית להמשכיות. גם עדיין לא ברור אם קפטן רוצה להמשיך. אני מסכים שהמערכת זקוקה ליציבות בכדי לבנות תהליכים ארוכי טווח, אבל הסיטואציה שנוצרה ייחודית, מורכבת וחד פעמית, אני מקווה".

 


מתוך "כוכב נוצר". בועות סבון ואפקטים מיוחדים

 

ההפקות עומדות בפני סכנה

במסגרת שיתוף הפעולה עם פסטיבל ישראל יארח המדיטק מיני-פסטיבל להצגות ילדים ונוער ובמסגרתו יעלו בין היתר ההפקה הספרדית "כוכב נוצר" של האמן הרב תחומי פפ בו, שיוצרת בעזרת בועות סבון ואפקטים מיוחדים של תאורה עולם קסום, וכן את "עץ הדומים תפוס" בעיבוד של דפנה אנגל, את "סוד הגן הנעלם" בעיבוד של גורן אגמון ועיבוד של סמדר שיר למחזה "פרח לב הזהב", שלוש הפקות שמתבססות על ספרים. לדברי ספן, זהו המשך ישיר לקו הקיים של המדיטק לקשר בין ספרות איכות ותיאטרון. "הדבר אינו פוסל כמובן את המחזאות המקורית שתקבל את מקומה ברפרטואר", הוסיף.

 

שיתופי הפעולה עם גופים כמו האופרה ופסטיבל ישראל מסייעים כלכלית אבל עלולים גם לטשטש גבולות וזיהוי. אתה לא רואה בזה בעיה?

 

"אני לא חושב. כשהבימה והקאמרי משתפים פעולה בהפקה כמו אנטיגונה, מה שמזוהה זה המוצר עצמו ולא העומדים מאחוריו. מה שחשוב זה שהמחזה מוצג בישראל וזוכה לחשיפה. בעולם הילדים זה אותו הדבר. לבד, לא היינו מסוגלים כלכלית להפיק יצירות בסדר גודל כזה. מעבר לכך, עולם הילדים פונה לעולם המחליטים, שהם ההורים והשילוב בין גופים מוכרים כמו פסטיבל ישראל והאופרה לגוף כמו שלנו, יוצר זיהוי נכון של איכות וקרבה".

 

בחודשים האחרונים היו לא מעט הפגנות, כינוסים והתמרמרות בכל הנוגע למעמדו של השחקן והיוצרים בתחום תיאטרון הילדים. איפה עומד המדיטק בכל זה?

 

"רוב המפיקים והתיאטראות בתחום מכבדים את מי שעובד איתם וזה בתנאים מאוד קשים, אבל זה נכון שיש מספר צמחי פרא שפוגעים בזכויות הבסיסיות של השחקנים והיוצרים.

צריך להבין שעולם התיאטרון לילדים מסתמך על סל תרבות וכל עוד החלטות האוצר ומשרד החינוך מאפשרות לכל ילד במדינת ישראל לראות הצגה אחת בשנה בלבד, כי זה מה שאפשר לשלם מתשלומי הורים, עולם התיאטרון לילדים יישאר מאוד עני ותחת איום ממשי על קיומו. זה משפיע על תחום היצירה. כשהמציאות כזו, כל ההפקות, למעט המסחריות, עומדות בפני סכנה ואנחנו מתריעים על כך מזה שנים. כל שנה שעוברת, סך הסכומים לצריכת תרבות הולך ומתמעט, צריך להכיר בזה".

 

אם היו בידיך אמצעים בלתי מוגבלים, מה הדבר הראשון שהיית עושה במדיטק?

 

"הייתי ממלא אוטובוסים בילדים מכל רחבי הארץ שיבואו לראות את הצגות המדיטק ויחוו את החוויה הכוללת שיש למקום להציע - מדרך התיאטרון שמובילה אותם אל אחורי הקלעים, דרך שעת סיפור בספרייה וכלה בהצגות ובתערוכות. כל זה יחד, היא חוויה תרבותית שמשלבת דיסציפלינות שונות בתוך חלל ארכיטקטוני נפלא. האוטופיה האמיתית היא לחשוף כמה שיותר אנשים למוסד הזה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שרון בק
קפטן. "יש מספר צמחי פרא שפוגעים בשחקנים וביוצרים"
צילום: שרון בק
לאתר ההטבות
מומלצים