שתף קטע נבחר

Second Life: אי של שפיות דיגיטלית

על פי אחת התיאוריות המודרניות בפסיכולוגיה, אנשים מאמצים הפרעות נפשיות בצורה לא מודעת, כדי שלא ייאלצו להתמודד עם הדברים שבאמת מעיקים עליהם. אם תחשבו על זה, הרבה אנשים שמבלים זמן רב בעולמות וירטואליים כגון Second Life עושים את אותו הדבר, אם כי בצורה יותר מקובלת

חולי סכיזופרניה בורחים לתוך עולם פנימי עשיר, פרי יצירתם, עם היגיון וחוקים משלו, על פי רוב משום שהם לא מצליחים להתמודד עם העולם ה"אמיתי" שנמצא כאן בחוץ. כך גורסות בהכללה רוב התיאוריות בנושא. אתם יודעים מה - המזל של רובנו הוא שאנחנו יודעים לצרוך סכיזופרניה-און-דימנד, ולהישאר בקו השפיות.

 

יש כאלה שמזפזפים אל ערוץ החיים הטובים כדי לצפות בפסגות מושלגות, יש שמבלים את זמנם בתכנון הטיול הבא לחו"ל בפרטי פרטים, יש כאלה שרוכשים כרטיס לוטו וכבר מחלקים בראשם את השלל, ויש המוני אנשים, שגומרים יום ארוך בעבודה, ומתחילים מיד אחריו יום בחיים השניים שלהם. הם לא בוגדים בנשותיהם. הם לא פועלים כסוכנים כפולים מטעם גוף ביון זר. הם בסך הכול מתחברים ל-Second Life כדי לשאוף פיקסלים של שפיות.

 

על פי אחת התיאוריות המודרניות בפסיכולוגיה, אנשים מאמצים הפרעות נפשיות בצורה לא מודעת, כדי שלא ייאלצו להתמודד עם הדברים, שבאמת מעיקים עליהם. אם תחשבו על זה, הרבה אנשים שמבלים זמן רב בעולמות וירטואליים כגון Second Life עושים את אותו הדבר, אם כי בצורה יותר מקובלת.

 

מציאות חלופית לשמירה על השפיות

העתידן ד"ר אשר עידן גורס שאכן בחירת השם Second Life למשחק המקוון המפורסם - אינה מקרית. זה לא עוד משחק רשת מקוון מרובה משתתפים, כי אם חיים 2. זו גרסה חדשה ומשודרגת של החיים. בחיים החדשים יכול כל משתתף לבחור לעצמו בחופש מוחלט את אופיו, טבעו, מראהו ותכונותיו, בלי שום קביעות מוקדמות המגבילות אותו לסכימה. על פי ההערכות

של ד"ר עידן ושל אנליסטים נוספים שחוקרים את מגמות רשת האינטרנט, עולמות מקוונים תלת מימדים נמצאים בינתיים רק בחיתוליהם.

 

לטענתי, אחד הפוטנציאליים של מציאויות חליפיות לו ניתנת תשומת לב מועטה, אם בכלל, קשור לשמירה על השפיות, כפי שאני רומז בפתח דברי, אבל אולי חשוב יותר מכך - לטיפול בהפרעות ובמחלות נפשיות. יתכן שפיתוח מתודולוגיות טיפול בסוגים שונים של הפרעות ומחלות נפשיות בסביבה וירטואלית אינו נשמע נוצץ כמו השקת עוד חיקוי YouTube, שלעולם לא יראה אור אקזיט, אבל אי אפשר להמעיט בחשיבות של פיתוח כזה.

 

עולם וירטואלי ייעודי יוכל לחשוף מטופל, הלוקה באוטיזם קל, לגירויים באמצעות אובייקטים ובני שיח, עימם הוא יהיה ערוך לתקשר, ולאפשר לו לשפר את מיומנויות התקשורת וההתמצאות.

 

קשה באימונים

מה לגבי אגרופוביה (פחד ממקומות פתוחים)? לפני יציאה לשדה פתוח יד ביד עם הפסיכולוג (כמקובל בגישה הטיפולית הביהביוריסטית), יוכל המטופל להתאמן על כמה שדות מדומים, משל קשה באימונים, קל בקרב.

 

מה עם סכיזופרניה? מבלי להיחשד בהשגת גבול מקצוע הפסיכיאטריה, שערו בנפשכם שחשיפת אדם בסיכון ללקות בסכיזופרניה לעולם וירטואלי תוכל לאפשר לו לוותר על חלק מהמחסומים שהוא עלול לערום, הודות לאפשרות למצוא מפלט מבוקר בעולם וירטואלי, מבלי לאבד קשר עם המציאות.

 

נראה שהמפתח להצלחה הוא בראש ובראשונה המתודולוגיה, שאף תכתיב את אופי סביבת הפעולה המתאימה. ליישומים טיפוליים מסוימים יתכן שיהיה אפשר לרתום את עולם Second Life בכבודו ובעצמו. עם זאת, עשוי להיות יתרון לסביבה שפועלת על כמה חושים בו זמנית, בעזרת אמצעי המחשה מתקדמים (חשבו על סיפון ההולוגרמות מספינת החלל

אנטרפרייז כדי לקבל השראה לאן דברים עשויים להתפתח).

 

במידה שאכן יפותחו שיטות טיפול שממנפות את טכנולוגיות המציאות המדומה, שמפותחות כיום (ומגיעות אט-אט לבשלות), טופלים רבים עשויים לזכות בחיים חדשים באמת.

 

עולמות וירטואלים עתידיים

ומה לגבי מי שבינתיים שפוי ובריא בדעתו? Second Life ממכר באופיו עבור רבים, אבל חלק מהגולשים פשוט לא מבינים מה מרגש בכל הסיפור הזה. מה שכן, האופי החלוצי שלו מכין את הקרקע לעולמות וירטואליים עתידיים. נוכל לכבוש את החלל, לצלוח נהרות עם דגים טורפים מבלי לחטוף ביס, והעיקר, אנחנו נהיה (ולו לגיחות מדודות) מי שאנחנו רוצים להיות, בלי שהגובה, המשקל, המין, הגיל וההשכלה האמיתיים ישפיעו על עיצוב דמותנו.

 

קצת חיים דיגיטליים אחרי שעות העבודה יכולים לספק למוח את מנת גלי האלפא לה הוא זקוק כדי למלא את המצברים. יש אנשים שמעדיפים לפתור סודוקו או לצפות בטלוויזיה, כדי להעביר את המוח למצב המתנה.

 

אבל אם אתם ממילא מבלים זמן ברשת, לעיתים נראה שעדיף להתנתק מהחוקים ומהמוסכמות (ובמיוחד מאתרי חדשות ומפורטלי הבנקים), ולגלוש לאי חדש שזה עתה נולד, בלב אוקיינוס וירטואלי, עם זהות חדשה ובגדי ים מחמיאים. בהקשר זה, חופשות וירטואליות עשויות להיות הדבר הגדול הבא.

 

הכתבה פורסמה במקור בגיליון יוני של PC Magazine. לחצו כאן לרכישת מנוי במחיר הכרות. לאתר הבית של PC Magazine

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים