שתף קטע נבחר

מחר: ניסוי באמצעי בטיחות חדש מפיתוח ישראלי

חוקי הטכניון יערכו מחר (ה') בתל-אביב ניסוי במערכת בטיחות חדשה, שמטרתה לצמצם את מספר התאונות שמתרחשות בצמתים לא מרומזרים

האם נמצא הפתרון לתאונות בצמתים לא מרומזרים? מערכת בטיחות חדשה, שפיתחו חוקרי הטכיון בחיפה, תיבחן מחר (ה') בתנאי אמת בצומת לא מרומזר בתל-אביב. המערכת, שעושה שימוש בשתי מצלמות ומחשב, מסוגלת להתריע בפני סכנת התנגשות, ובכך להגביר את מודעות הנהגים המעורבים.

 

המערכת מנטרת את הנעשה בדרך ראשית, ובדרך צדדית המצטלבת עימה באמצעות צומת משולט - ללא רמזור. במקרה כזה, על הנהגים לשים לב לשלטים ולתת זכות קדימה לנעים בדרך הראשית. עם זאת, עקב חוסר תשומת לב או טעות בניתוח המצב בכביש, נהגים רבים מתקדמים למרכז הצומת ואף מנסים לחצותו - גם כשזכות הקדימה אינה בידם.


מה עושים כשאין בצומת רמזור? (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

באמצעות שתי מצלמות - אחת המופנית לדרך הראשית והשנייה שצופה לדרך הצדדית, מסוגלת המערכת לנטר את הנעשה בקרבת הצומת. הנתונים עוברים בזמן אמת למחשב בקרה, שמנתח את תנועת כלי הרכב ומסוגל לזהות מצב של סכנה. במקרה בו שתי מכוניות נעות במסלול התנגשות, המערכת מפעילה התראה ויזואלית (אורות מהבהבים), במטרה למשוך את תשומת לב הנהג ולהתריע בפני הסכנה.

 

חוקרי הטכניון מקווים כי המערכת תסייע להגביר את עירנות הנהגים, ותצמצם מקרי תאונות ו"כמעט תאונה". הצומת שנבחר לניסוי מחבר בין הרחובות מלצ'ט ובלפור בתל-אביב, וזאת לטענת החוקרים מכמה סיבות. העיקרית שבהן היא העובדה כי למרות שהתנועה באחד הרחובות עמוסה יותר, הצומת עצמו יוצר אשליה ויזואלית המקשה להעריך למי זכות קדימה בכניסה לצומת, זאת במקרה בו הנהג אינו מרוכז כמובן.

 

החוקרים, בראשות פרופסור דוד מהלאל, מתכוונים לבדוק את יעילות המערכת, ולהשוות אותה לנעשה בצומת בזמן בו התנועה אינה נעזרת במערכת ההתראה. מהטכניון נמסר כי המחקר הינו חלק מתוכנית פיתוח אמצעי בטיחות, הכוללת עבודה גם על "רמזור חכם", שיסייע בצמצום מספר הכניסות לצומת באור אדום והתאונות הנגרמות כתוצאה מכך, תוך כדי שהוא מתפקד גם כאמצעי אכיפה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אגמון
למי זכות הקדימה?
צילום: אורן אגמון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים