מסע בין כוכבים: שמי ישראל בחודש יולי

החודש הקרוב מזמן לנו אטרקציות רבות שרובן קשורות לכוכבי הלכת ולמערכת השמש שלנו. בין התופעות העיקריות: התקבצותם של כוכבי הלכת נוגה ושבתאי ב-1 ביולי ובולטות מיוחדת של קבוצות העקרב והמאזניים

כוכבי הלכת בחודש יולי בולטות בשטח - קבוצות הכוכבים עקרב ומאזניים כוכבים נוספים

כוכבי הלכת בחודש יולי

התופעה העיקרית תהיה התקבצותם של כוכבי הלכת נוגה ושבתאי, שתראה החל מסוף חודש יוני ושיאה יהיה ב-1 בחודש יולי, כאשר נוגה, הבהיר מבין השניים, יחלוף פחות ממעלה דרומית לשבתאי. במהלך השבוע הראשון של חודש יולי עדיין יהיו שני כוכבי הלכת קרובים יחסית, כאשר נוגה מתרחק לכיוון מזרח. נוגה ייראה כסהר דק, כאשר צדו המואר פונה מערבה, אל השמש.

כזכור מן הסקירות בחודשים הקודמים: נוגה, ככל כוכבי הלכת, מקבל את אורו מהשמש אך הוא מצוי קרוב יותר לשמש מאשר כדור הארץ באופן שמאפשר לנו לראות גם את צדו החשוך, הפונה מהשמש והלאה. אנו רואים את מעטה העננים הסמיך האופף את כוכב הלכת הבוהק ואי אפשר לראות פרטים על פניו.

שבתאי, כוכב הלכת היפה ביותר, מתקרב אט-אט לשמש, כאשר הוא שוקע מעט אחרי תום הדמדומים. נוגה מהווה ציין מצוין עבור שבתאי שמצוי מערבית לו. למי שמצויד בטלסקופ קטן ואיכותי יכול להבחין בטבעות של שבתאי גם בהגדלות של x40 ומעלה.

לפחות ירח אחד, טיטאן, נראה בבירור בצמוד לשבתאי גם מבעד משקפת שדה. שבתאי יימצא מחצית המעלה צפונית לירח ב- 16 ביולי, כאשר יחד עם נוגה והכוכב הבהיר ביותר בקבוצת אריה, רגולוס, יווצר מרובע מרהיב בשמים המערביים, מיד לאחר השקיעה.

כוכב הלכת צדק

צדק הוא כוכב הלכת הבולט ביותר בשמי הערב של חודש יולי ואילך. הוא זורח סמוך לשקיעה בערב ומצוי בדיוק מעל האופק הדרומי, בנקודה הגבוהה ביותר של מסלול על כיפת השמים, בסביבות חצות הלילה. לקריאה נוספת על התצפית בצדק.

הבולט בשמי ישראל במהלך החודש הקרוב. כוכב צדק

יתר כוכבי הלכת

כוכב חמה – כוכב חמה יהיה קרוב מדי לשמש ולא ניתן לצפות בו. הוא זורח לפנות בוקר וזריחתו מקדימה מדי יום, עת הוא נראה מעל האופק המזרחי מיד לפני הזריחה.

מאדים – מאדים נראה ככוכב בהיר יחסית, שצבעו צהבהב-כתום, בקבוצת דלי והוא זורח בשעה 1 לאחר חצות. מאדים עדיין מרוחק מכדור הארץ וההופעה הטובה שלו השנה תהיה רק לקראת חודש נובמבר.

אירועים נוספים הקשורים בכוכבי הלכת והירח במהלך החודש וכן מחשבון המחשב את מיקום כוכבי הלכת ביחס לצופה מצוינים בלוח השנה האסטרונומי באתר הבית של המחבר.

בולטות בשטח - קבוצות הכוכבים עקרב ומאזניים
כדי לזהות את קבוצות הכוכבים אפשר להשתמש במפה (בהתאם להוראות): קבוצות מאזניים ועקרב הן שתיים מגלגל המזלות וקבוצת עקרב היא הבולטת מביניהן. בימים קדומים הן היוו קבוצת כוכבים אחת ורק לפני 2000 שנה הן הופרדו לשתי קבוצות. קבוצת עקרב (וגם קבוצת קשת המזרחית לה) הן הדרומיות שבין גלגל המזלות ולמעשה השמש כמעט ואינה עוברת בתחומי קבוצת עקרב ומרבית החודש שבו השמש אמורה לשהות במזל עקרב היא מברכת לשהות בתחומי קבוצת נושא-נחש, הצפונית יותר.

מבין קבוצות הכוכבים הרבות, קבוצת עקרב היא בין הבודדות ששמן אכן יאה להן וצורתה אכן מזכירה צורתו של עקרב; הצבתות פונות מערבה, בטן העקרב מתעקלת דרומה והעוקץ פונה לכיוון מזרח. הכוכב הבולט בקבוצה הוא הכוכב אנטרס, שמצוי בימים אלה של קיץ 2007 דרומית לכוכב הלכת צדק (בשעות הערב המוקדמות של חודש יולי אנטרס ייראה מימינו של צדק).

שמו של הכוכב – אנטרס – נגזר מיוונית ופירושו – אנטי-ארס, נגד המאדים, כביטוי לצבעו האדום שמזכיר את צבעו של המאדים. אנטרס מסמן את לבו של העקרב, וכך הוא נקרא בעקבית: ק'לב אל-עקרב, לב העקרב. משני צדי הלב מצויים ה"עורקים", הכוכבים סיגמה ממערב וטאו ממזרח.

אנטרס - כוכב קר ומורכב

אנטרס הוא אחד הכוכבים הגדולים בשמים – זהו על-ענק אדום, שלו היה ממוקם במקומה של השמש, היה מכיל בתוכו את מסלוליהם של כוכבי הלכת כוכב חמה, נוגה, ארץ ומאדים – קוטר הגדול פי כמה מאות מקוטרה של השמש (הווה אומר – נפח הגדול פי מאות מיליוני פעמים מנפח השמש שלנו!). אנטרס, כמו כל הכוכבים האדומים, הוא כוכב קר יחסית וטמפרטורת פניו אינה עולה על 3000 מעלות, כמחצית מטמפרטורת פני השמש.

סביבה "קרה" כזו מאפשרת הימצאות מולקולות מורכבות יחסית בסביבה של על-ענקים אדומים וסביב מספר כוכבים כאלה אף התגלו מולקולות מים שמוסגרות באמצעות קרינת המייזר האופיינית למולקולות אלה (מייזר – על משקל לייזר, אך באורכי גל של קרינת מיקרו) וגם מולקולות CO (חד תחמוצת הפחמן). כמרבית הכוכבים מסוגו, אנטרס אינו יציב והוא משנה את קוטרו במחזוריות של כ- 1700 ימים בממוצע תוך שהוא משנה גם את עצמת אורו.

לאנטרס יש כוכב מלווה שצבעו הכחול כהה מהוו ניגוד בולט לצבע האדום של אנטרס, אם כי קשה להבחין בכוכב המלווה ונדרש טלסקופ בינוני בגודלו ותנאים אופטימליים להבחין בו. שני הכוכבים מוקפים מעטפת עצומה של אבק וגז שנזרקו מאנטרס אל החלל הבין כוכבי שגודלה מוערך ב- 4 שנות אור (לשם השוואה, כדור הארץ מרוחק מהשמש 8 דקות אור בלבד).

הכוכב סיגמה המצוי מערבית לאנטרס אף הוא כוכב כפול שנראה בקלות במשקפות שדה – צבעם של שני הכוכבים כחול. מעט דרומית למרכז הקו המחבר את אנטרס עם סיגמה, מצוי הצביר הכדורי הענק M4. זהו ציבור של מאות אלפי כוכבים דוגמת השמש שלנו, שצורתו צורת כדור והוא אחד הגדולים והקרובים בהם: קוטרו כ- 50 שנות אור ומרחקו מאתנו כ- 6500 שנות אור "בלבד". הצבירים הכדוריים מקיפים את מרכז הגלקסיה שלנו ומצויים בדרך כלל בהילה שלה. מתוככי עיר מעט קשה להבחין בצביר הענק הזה אך באזור חשוך יחסית הוא ייראה היטב גם במשקפת שדה.

ב- 25 בחודש יולי יהיה אנטרס בין הירח לבין כוכב הלכת צדק ושלושת הגופים ייצרו קו אחד

כוכבים נוספים

שביל החלב עובר בקבוצת עקרב ולכן סריקה של האזור במשקפת שדה ובטלסקופ תגלה לנו הרבה מאוד גרמי שמים. ככל שנתרחק מאזור מואר, כן יגדלו סיכויינו להבחין בגרמי שמים אלה. בסקירה תוארו רק גרמי השמים שאפשר לראותם מתוככי עיר.

• ביתא בעקרב מכונה גראפיאס והוא מציין את הקצה הצפוני, העליון, של הצבתות. מקור השם אינו ברור. הכוכב הוא מערכת של שני כוכבים כחולים, שמהווים מטרה מצוינת לבעלי טלסקופים קטנים ונראים כשני כוכבים השווים בבהירותם גם בהגדלות קטנות.

• זיטא בעקרב מצוי בשיפולי "בטנו" של העקרב, בנקודה הדרומית ביותר של גוף העקרב. מדובר בשני כוכבים שמצויים כמעט על אותו קו ראייה מאיתנו (אין ביניהם כל קשר) אך ניגוד הצבעים ביניהם יפה ונראה היטב במשקפת – האחד כוכב כחול והשני כתום. גם בעין הם ייראו כשני כוכבים צמודים. סריקה של האזור מעל צמד הכוכבים במשקפת שדה תגלה שדה של כוכבים, שנראה כמו זנב שביט קטן. זהו צביר של כוכבים, אחד היפים הנראים מבעד למשקפת שדה ואחד הצבירים הצעירים הידועים, שגילו נאמד ב- 3 מיליון שנים "בלבד".

• למדה – שאולה, העוקץ. זהו זנב העקרב, הקצה המזרחי ביותר של הקבוצה והוא השמאלי והבהיר מבין שני כוכבים המתווים את עוקץ העקרב. הכוכב עצמו אינו מהווה גרם שמים מיוחד, אך צפונית-מזרחית ממנו מצויים שנים מצבירי הכוכבים הבולטים של הקיץ. אם נתבונן במשקפת שדה או בטלסקופ קטן ונמשיך את הקו שמתווים שני כוכבי העוקץ שמאלה, נבחין בשדה שבו מצטופפים כמה עשרות כוכבים. המחזה מרהיב וקשה להחמיץ את הצביר גם מתוך עיר. צביר זה הוא ה- 7 בקטלוג של שארל מסייה וקרוי M7. מעט צפונית-מערבית לו ייראה צביר נוסף, קומפקטי יותר, שצורתו מזכירה פרפר. זהו M6. גם שני אלה צבירים צעירים יחסית. גילו של M6 נאמד ב- 50 מיליון שנה ואילו M7 "מבוגר" הרבה יותר וגילו נאמד ב- 220 מיליון שנה (השוו יחסית לגילה של השמש הקשישה והטובה שלנו שגילה הוא 5 מיליארד שנים).

• ניו בעקרב – אחת המערכות היפות בשמים, המכילה 2 צמדי כוכבים. מצוי מעט מזרחית (משמאל) לכוכב ביתא. שמו- ג'בה, המצח. במשקפת שדה ייראה הכוכב ככוכב כפול – טלסקופ גדול יחסית יראה שכל אחד מהכוכבים הוא כוכב כפול בעצמו. כל הכוכבים הם בגווני כחול-תכול.

קבוצת מאזניים

קבוצת מאזניים היא קבוצה חיוורת, שבקושי רב רואים את כוכביה מתוך עיר ולמעשה, למעט העובדה שהיא מהווה חלק מגלגל המזלות, היא לא מעניינת במיוחד. ארבעת כוכביה העיקריים מתווים מעין טרפז גדול, והן ממשיכים את צבתות העקרב לכיוון מערב. מסיבה זו ראו בה הקדמונים חלק מקבוצת עקרב וגם השמות הערביים של שני הכוכבים הבולטים בה, אלפא וביתא (הקודקודים הדרומי והצפוני, בהתאמה, של הצלע המערבית בקבוצה) קרויים הצבת הצפונית (ביתא) והצבת הדרומית (אלפא).

מי שהפריד את המאזניים באופן "רשמי" מקבוצת עקרב היה לא אחר מיוליוס קיסר, שבזמנו עברה השמש ביום שוויון הסתיו בדיוק בקבוצת מאזניים ולכן הוא ביקש לקרוא לה בשם זה, כיוון שהיא מאזנת בין היום ובין הלילה. זו מעין גניבה ספרותית כיוון שהיא נקראה בשם זה על ידי כבר בפי היפארכוס היווני, אך יוליוס קיסר שביקש לשנות סדרי עולם וביניהם את לוח השנה (בין היתר הוא שינה את שמו של החודש ה"חמישי", קווינטילוס ליולי, על שמו, הוסיף יום לחודש פברואר מדי 4 שנים), הוסיף את קבוצת מאזניים כקבוצה נפרדת לגלגל המזלות (באותה תקופה נפרדה גם קבוצת טלה מקבוצת שור כיוון שבה נמצאה השמש ביום שוויון האביב).

• אלפא מאזניים, זובן אל-ג'נובי, הצבת הדרומית, הוא מערכת של שני כוכבים, רחוקים מספיק עד כדי שאפשר להבחין בהם במשקפת שדה קטנה.

• ביתא עקרב, זובן אל-שימאלי, הצבת הדרומית, הוא כוכב מעניין בשל ההיסטוריה המוזרה שלו. במרבית המקורות הקדומים הוא תואר ככוכב שבהיר יותר מאנטרס בעקרב למרות שהיום הוא חיוור ממנו בהרבה. גם צבעו של הכוכב שנוי במחלוקת – בעוד שכיום הוא נראה ככוכב תכול, בתיאורים קדומים יותר שלו הוא מתואר ככוכב בעל צבע ירוק עז. למרות שצבע הוא לעתים סובייקטיבי ותלוי בתנאים שבהם הכוכב נצפה, השילוב של העדויות הסותרות ביחס לצבעו ובהירותו מרמזות שאולי משהו קרה לכוכב, או לתווך שביננו לבין הכוכב, במרוצת מאות השנים האחרונות.

בכתבה הבאה בסדרה: בואו לגלות את מטר המטאורים הפרסאידים, ששיאו יהיה ב- 12 באוגוסט ועל המשולש הגדול של הקיץ.

• יגאל פת-אל, מנהל פורום אסטרונומיה ב- ynet , יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה ומחבר הספרים – המדריך להכרת השמים והאנציקלופדיה של קבוצות הכוכבים . לוח שנה אסטרונומי של תופעות שמים שמימיות וכן מחשבון המחשב את מיקומם של כוכבי הלכת בכל שעה ושעה אפשר להוריד מאתר הבית של המחבר .

נגה ושבתאי יככבו החודש