שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    סנט אקזיפרי: הטייס שנעלמו עקבותיו
    במשך כל חייו היה אנטואן דה סנט אקזיפרי נאמן לתשוקתו לטיסה, לנדודים ולבדידות שבמסע. הפציעות מהן סבל, לא הביאו אותו לנטוש את תשוקת הטיסות שלו, וגם לא גרמו לו להפסיק לכתוב את ספריו. אבל יום אחד הוא פשוט נעלם

    אם היינו עורכים סקר ובודקים מהו הספר שאנשים הכי אוהבים לקחת איתם לטיולים, ל"נסיך הקטן" היה שמור מקום של כבוד ברשימה. הספר האחרון שכתב אנטואן דה סנט אקזיפרי, שהיה לאחד הספרים המתורגמים ביותר בעולם, הפך עם השנים לפריט חובה בתרמיליהם של מדריכי טיולים, מטפסי הרים או סתם מתבודדים.

     

    ב-44 שנות חייו היה אקזיפרי נאמן לתשוקתו לטיסה, לנדודים ולבדידות שבמסע. טיסותיו מעל צפון אפריקה, מדבר הסהרה, ארץ האש ומרכז אמריקה, הפכו אותו לאחד מחלוצי הטיסה החשובים בעולם; פטנטים ומכשירי טיס שהמציא משמשים עד היום בעולם התעופה. טרם עידן האירו היה לצרפתים אפילו שטר של 50 פרנק שעליו הופיעה דמותו, מטוסו ואיור נאיבי מ"הנסיך הקטן".

     

    אז מי היה אנטואן דה סנט אקזיפרי, כיצד התגלגל במסעותיו לפינות הנידחות בעולם, ומדוע הפך ספרו לחביב הנדודים?

     

    רק במדבר מגלים מהו אדם

    אנטואן ז'אן בטיסט מרי-רוז'ה דה סנט אקזיפרי, או בקיצור סנט אקס, נולד בשנת 1900 בליון שבצרפת. ב-29 ביוני חגגו מעריציו את יום הולדתו ה-107, וב-31 ביולי יציינו 63 שנים ליום היעלמותו, אי שם מעל לחופי דרום צרפת.


    היטיב לבטא את אהבתו אל הבדידות השקטה שבסהרה (צילום: דודו בן צור)

     

    מגיל צעיר מאוד נמשך סנט אקס לתעופה ולמטוסים. בגיל 21 קיבל את רישיון הטיס האזרחי שלו, והתקבל לעבודה בחברת התעופה הצרפתית כטייס בקו הדואר טולוז-דקאר. הוא הפך לדוור מעופף, החולף עם מטוסו מעל למיצרי גיברלטר, הרי הריף במרוקו, הרי האטלס הנישאים, הסהרה המערבית האינסופית, ועד לדקאר שלחוף האוקיינוס האטלנטי.

     

    הטיסות מעל לסהרה ושהותו במרוקו הביאו את סנט אקס להתחיל לכתוב. ספריו הכילו תיאורים מיוחדים של הברברים בהרי האטלס. הוא היטיב לבטא את אהבתו לנופים המדבריים של מרוקו ועל הבדידות השקטה שבסהרה וכתב: "בערים שוכחים אדם מהו. ישותו מצטמצמת לתפקידו בלבד: יצרן, מוכר, שכן שמפריע לך. רק בסוף המדבר מגלים בצורה הבהירה ביותר מהו אדם".

     

    הזיות על ילד קטן

    בשנות ה-20 וה-30 התחרו ביניהם טייסים נועזים על שבירת שיאי תעופה. טיסתו הסנסציונית של צ'רלס לינדברג הביאה את סנט אקס לנסות להציב רף חדש: הוא התכוון לטוס מפריז לסייגון שבוויטנאם, ורתם למשימה את חברו המכונאי אנדרה פרבו. ב-29 בדצמבר 1935 המריאו השניים מפריז.

     

    התחנה הראשונה שלהם הייתה אמורה להיות בקהיר, אולם תקלה טכנית אילצה אותם לנחות נחיתת אונס בסהרה הלובית, שממנה נאלצו לנדוד ברגל במשך חמישה ימים בתנאים קיצוניים של חום ויובש.

     

    במהלך המסע, נתקף סנט אקס בהזיות שבהן הופיעה דמות של ילד קטן, ויש הסבורים כי הייתה זו דמותו של אחיו הצעיר, פרנסואה, שמת ממחלה בגיל צעיר. הזיות אלה היו כנראה הבסיס לספרו "הנסיך הקטן".

     

    הסהרה אינה מקום שקל לטוס בו, ובטח שלא מקום שנעים לטייל בו - מישורים אינסופיים זרועי חלוקי אבן וסלע, בלי שום נקודת ציון או אורות בלילה. חלק גדול מהסהרה מכוסה בדיונות חול המשנות את כיוונן, גודלן וצורתן לפי תנועת הרוחות ועונות השנה, כך שהנתיב שמעליו טסתם לפני חודש, יכול להיראות לגמרי אחרת בחודש הבא.

     

    נאות המדבר בסהרה מעטות מרוחקות מאד זו מזו, ונחיתת אונס במדבר הזה יכולה להיות מסוכנת במיוחד. חשוב גם לזכור שבימיו של סנט אקס לא היו מכשירי GPS, התקשורת האלקטרונית הייתה בחיתוליה, ותנועת המטוסים בשמיים של צפון אפריקה הייתה דלילה ביותר.

     

    עצי הבאובב כסמל לגזענות

    בתקופה ההיא כבר היה סנט אקס דמות מפורסמת בצרפת, והתאונה בסהרה לא הרתיעה אותו מלנסות ולשבור שיאים חדשים. היעד הבא שלו היה לטוס מניו יורק ל"ארץ האש" שבדרום אמריקה בחברת פרבו ידידו, וב-14 בפברואר 1938, המריאו השניים לדרכם.


    צמרתו באדמה ושורשיו מבצבצים מעל. באובב (צילום: ויז'ואל /פוטוס)

     

    כשמדמיינים את מטוסו של סנט אקס מעל לארץ האש ולפטגוניה קשה שלא להעריך את אומץ ליבו. הקרבה לחוג הקוטב הדרומי ולאנטארקטיקה גורמים למזג האוויר להיות הפכפך ומסוכן. נתיבי הטיסה שלו עברו מעל פסגות גבוהות של הרי האנדים, קרחונים, אגמים, מישורים עצומים שכמעט ואינם מיושבים.

     

    למרות התחלתו המוצלחת של המסע, התרסק המטוס מעל לגואטמלה, בגלל טעות בחישוב בכמויות הדלק. הפעם נפצע סנט אקס קשה מאוד. אך פציעתו לא מנעה ממנו להתנדב במלחמת העולם השנייה ולשרת כטייס צילום בחיל האוויר הצרפתי. בגיחת צילום (1944) מעל לשטח צרפתי כבוש נפגע מטוסו מירי גרמני, ושם הוא גם נעלם.

     

    שנה קודם לכן, ב-1943, כשהיה בגלות בניו יורק, פרסם סנט אקס את

     "הנסיך הקטן". הטקסט ההזוי והמאוייר בציורים נאיביים הפתיע את קוראיו, שהיו מורגלים לספריו הריאליסטיים של אקזיפרי.

     

    למרות שרבים רואים אותו כספר ילדים, מכיל "הנסיך הקטן" גם דימויים מורכבים, דוגמת עצי הבאובב המסמלים את הגזענות והרוע המשתלט על העולם. בנתיבי הטיסה של סנט אקס מעל למדבריות מערב אפריקה הוא בוודאי חלף מעל עצי הבאובב הענקיים, המוזרים והמיוחדים, הנראים כאילו צמרתם נטועה באדמה ושורשיהם מבצבצים מעל.

     

    הרבה פעמים לקחתי איתי את הספר "הנסיך הקטן", אני אוהב במיוחד את התרגום הישן והטוב של אריה לרנר בכריכה הצהובה. הספר מקבל משמעות עמוקה במיוחד במהלך מסע במדבריות סיני, הסהרה במרוקו, נוף עצי הבאובב בטנזניה ואפילו במדבריות הקרח של גרינלנד או לפלנד. על המראות האינסופיים הללו כתב סנט אקס: "הסתכלו בנוף זה יפה יפה למען תכירוהו בנקל אם תצאו באחד הימים למסע על פני מדבריות אפריקה..."

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אפילו הופיע על שטר
    צילום: דודו בן צור
    מרוקו הקסימה אותו
    צילום: דודו בן צור
    לא נעים לנחות באמצע המדבר
    צילום: דודו בן צור
    מומלצים