שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    1,000 הרוגים בשנה שהמדינה לא מנסה למנוע
    פחות מאחוז אחד מכלי הרכב בישראל נבדקו בחצי השנה האחרונה על-ידי ניידות של המשרד לאיכות הסביבה, למרות שבישראל מתים קרוב ל-1,000 בני אדם מזיהום אוויר. האם המדינה עושה את הכל כדי למנוע את מקרי המוות הללו?
    מי דואג לאיכות האוויר שאתם נושמים? כ-1,000 בני אדם מתים מדי שנה עקב מחלות או סיבוכים הנגרמים כתוצאה מזיהום אוויר. מאחר שכלי רכב הם אחד הגורמים העיקריים לזיהום אוויר בישראל, מן הראוי היה שיוקדשו מאמצים ניכרים לטיפול במכוניות שפולטות כמות מזהמים חריגה. אלא מתברר שמדינת ישראל עושה מעט מאד כדי לטפל בבעיית זיהום האוויר הנגרם על-ידי כלי רכב: ברחבי הארץ פועלות רק חמש ניידות של המשרד להגנת הסביבה, שתפקידן לבצע בדיקות מדגמיות של פליטת מזהמים מכלי רכב. חמש ניידות בלבד - וזאת כאשר מצבת הרכב בישראל מונה יותר משני מיליון כלי רכב.


    לא כוחות. 5 ניידות זיהום אוויר מול 2 מיליון מכוניות (צילום: ניב קלדרון)

     

    את עיקר מרצה משקיעה מדינת ישראל באכיפה אחרת: עבירות תנועה. משטרת התנועה הארצית מחזיקה בצי של כ-350 ניידות, הפועלות בכל רחבי הארץ. בנוסף
    למערך האכיפה האנושי, פועל מערך אכיפה המבוסס על מצלמות מהירות, המונה כיום כ-65 יחידות הפזורות ברחבי הארץ. ואם כל זה אינו מספיק, הרי שבשנים הקרובות יושקעו מיליוני שקלים בהקמת מערך אלקטרוני, שיכלול 200 מצלמות מהירות חדשות. ולהזכירכם: על-פי נתוני המשטרה, רק כ-15% מסך התאונות הקטלניות נגרמות עקב מהירות מופרזת ביחס לתנאי הדרך. כלומר: כ-70 הרוגים מדי שנה. אז נכון, כל הרוג הוא אסון מיותר, אבל האם לא ראוי שמדינת ישראל תחלק את משאביה - המצומצמים ממילא - בצורה חכמה ויעילה יותר?

     

    תמרור אזהרה

    מנתונים שמסר המשרד להגנת הסביבה ל-ynet, עולה כי שלוש הניידות הפועלות במימון מלא של המשרד - שתיים נוספות פועלות במימון משותף עם מספר עיריות - בדקו בחצי השנה האחרונה 3,262 כלי רכב בלבד. כלומר: פחות מאחוז אחד מכלי הרכב בישראל נבדקו בחצי השנה האחרונה. מסך כלי הרכב שנבדקו, לא פחות מ-514 הורדו מהכביש, ועוד 351 קיבלו קנס. כלומר, ביותר מ-26% מכלי הרכב שנבדקו נמצאו ליקויים. גם אם לא ניתן להשתמש בנתון הזה כמדד מדויק למצב של כלל כלי הרכב בישראל, הרי שברור כי יש בכך משום תמרור אזהרה גדול מאד.

     

    מן הראוי לסייג את הדברים: כל כלי הרכב בישראל מחויבים לעבור מבחן רישוי שנתי ("טסט"), במסגרתו נבדקת פליטת המזהמים. בשנת 2006 בוצעו 2,029,377 מבחני רכב. דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסר ל-ynet כי תדירות הבדיקה בישראל מחמירה בהשוואה למקובל במדינות אירופה. בנוסף, עובדיה אומר כי הבדיקות בישראל אף הוחמרו לאחרונה, ובכוונת המשרד להמשיך להחמיר את המדדים לפיהם נבדקים כלי הרכב. 

     

    אולם, ברור לכל כי איך בכך די: מי מפקח על כלי הרכב בישראל בחודשים הארוכים שבין מבחני הרישוי? ומי דואג לכך שכלי רכב מזהמים יורדו מהכביש, ותופסק פגיעתם באוויר שאתם נושמים?

     

    יותר בדיקות, יותר קנסות

    אבי מושל, הממונה על זיהום אוויר מכלי רכב במשרד להגנת הסביבה, מצביע על יעד אכיפה גבוה בהרבה מזה המתקיים כיום: "אין ספק שיש מחסור באכיפה בכבישים. במצב אידיאלי, ניידות אכיפה ייבדקו בין 3% ל-5% מכלל כלי הרכב. רק אז הכמות תהיה משמעותית מספיק, ורק אז תתפתח מודעות בקרב הנהגים, לצורך לשמור על תקינות כלי הרכב מבחינת זיהום אוויר".

     

    מושל גם סבור שיש מקום לשקול החמרה של הענישה. "כשקבענו את גובה הקנסות, חשבנו ש-500 או 1,000 שקל יהיו קנסות מרתיעים, אבל בפועל, יכול להיות שצריך קנסות גבוהים יותר. יש מקרים שבעלי כלי רכב מזהמים מעדיפים לקבל קנס ולשלם אותו, וזאת במקום להשקיע סכום גבוה יותר בתיקון כלי הרכב המזהם".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: מאיר פרטוש
    מצלמת מהירות. יותר חשובה מאכיפת זיהום אוויר?
    צילום: מאיר פרטוש
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים