שתף קטע נבחר

  • מרושתים

טלקום 2.0: כשהנסד"ק ישבור את מחסום ה-5,000

העולם נמצא בסוף 2007 בצומת היסטורית בתחום הטלקום והמחשוב עם השלכות כבדות על הכלכלה והפוליטיקה הגלובאליות. מה שקורה היום במלחמה על התדרים, בין גוגל ושחקניות ווב 2.0 אחרות, לבין עולם הטלקום העתיק של AT&T וורייזון, ישפיע גם עלינו בישראל. רק הרגולציה יכולה להציל את בזק, סלקום, הוט, פרטנר ופלאפון. הבעיה האמיתית היא לא הצנזורה של אטיאס, אלא הרגולציה של משרדו.  

 

חוקר התקשורת מקלוהן אמר ש"התוכן מסווה את הטכנולוגיה, כמו השומן שהאסקימוסי עוטף בו כפיתיון את החץ שיהרוג את הדוב", וש"רק המנצחים כותבים את ההיסטוריה, אבל רק המפסידים לומדים ממנה". לכן צנזורה על תכנים היא בעיה חשובה אבל שולית מול בעיית הרגולציה על הטכנולוגיה. אנו עומדים לפני מצב בו כניסת כלי ווב 2.0 למובייל כמו, וידג'טים, רשתות חברתיות, וסקונד לייף, הולכת לשנות את כל מפת הטלקום.

  

לאן ילך הכסף הגדול בטלקום בעשור הקרוב?

הכסף הגדול הולך למערכות חומרה ותוכנה התומכות בתכנים ובשירותים של ווב 2.0, דבר שייצור את טלקום 2.0. מדובר בסוגי תקשורת חדשים, סוגי מכשירים חדשים וסוגי שירותים ותכנים חדשים.

 

Wimax, הוא טכנולוגיה המרחיבה בטווח ובמהירות את טכנולוגיית הנקודות החמות Wifi המוכרת מבתי הקפה ושדות התעופה. הווימקס הולך לגדול ב-1017% תוך עשור בעוד שהפס הרחב בכבלים ובאיי.די.אס.אל הולך לגדול רק בכ-35%. זאת מתוך מכירות שירותי שוק הטלקום העולמי ב-2006 בסך של 1243 מיליארד דולר.  

 

הווימקס וטכנולוגיות טלקום אחרות, הולכות לגדול באסיה ובאפריקה במהירות כפולה מאשר באמריקה ובאירופה, דבר שיביא את סך כל מכירות שוק הטלקום העולמי לאיזון של כשליש לכל אחד משלושת האזורים.

  

השנה, שתי שחקניות הטלקום ספרינט וקלירווייר, חברו לגוגל כדי להקים רשת ווימקס כלל אמריקאית. בו זמנית אינטל וחברות אחרות מקימות רשת כזו כלל אירופאית.

 

מכירות מכשירי הסלולר שעומדים כיום על של כ-240 מיליארד דולר ירדו בעשור הקרוב ב17% בעוד שמכשירי מובייל חכמים, שמאפשרים שימוש ביישומי ווב 2.0 השונים, יעלו בלמעלה מ900%.

 

גם התוכן הנעול של חברות הסלולר-טלפוניה-כבלים הולך לרדת בחוזקה בעוד שתכנים חכמים בסגנון הקוד הפתוח והשיתופי הולכים להגיע תוך עשור למחצית מסך התוכן העולמי. שוק הטלקום הולך לאמץ בגדול את מהפכת ווב 2.0 לפחות בארבעה סוגי יישומים:

 

  • הוידג'טים שהם ישומונים קטנים שלא תלויים בדפדפן, ושמתעדכנים באופן רציף, מתאימים במיוחד למסכים הקטנים של הסלולר.

 

  • רשתות חברתיות מאוד יועילו לשוק המובייל, משום שמשתמשי הרשתות החברתיות, נוהגים לבדוק לעיתים מאוד קרובות את המתרחש בקרב חבריהם לרשת.

 

 

  • הוידאו מהסוג של יו.טיוב מאוד מתאים למובייל.

 

אחרי תחום התוכן מסוג ווב 2.0, התחום העסקי שיצמח במהירות הגדולה ביותר הוא תחום הפרסום האינטרנטי-מוביילי שגוגל רוצה להוביל גם אותו. התחום השני הוא המחשוב הארגוני האלחוטי שיעקוף את מנהלי מערכות המחשוב הארגוניות. התחום השלישי הוא שירותי תוכן: טקסט ומוסיקה מובייליים.

 

התחום הרביעי הוא שירותי מיקום אלחוטיים גם לתחבורה וגם למסחר תלוי מיקום. התחום האחרון הוא המסחר האלקטרוני המוביילי.

 

קעקוע "החומות הסיניות" של הטלקום והמדיה

דור הY ילידי 1975 ומעלה, בני 5-30 מאסו "בחומות הסיניות" של שחקניות הטלקום והמדיה. חברות הכבלים, הטלפוניה, המוסיקה, הוידאו, התוכן האקדמי, והתוכן העיתונאי, הקיפו את עצמן בחומה סינית, שמסתווה כ"תוכן איכותי" ו"קו תקשורת איכותי". הן מכרו לנו את הלוקש שאומר שאין איכות ללא קונטרול. אבל בשנתיים האחרונות, ווב 2.0 בכלל ויו.טיוב, ויקיפדיה והבלוגים בפרט, הפריכו זאת לחלוטין. (Buisnessweek)

 

בעוד שבמהפכה התעשייתית מהירות הייצור גדלה בבת אחת בכל מדינה שהכניסה את המכונה לתעשייה (בית חרושת) ולתחבורה (רכבת, מכונית, מטוס) בסדרי גודל של פי 10 עד פי 100, במהפכה הדיגיטאלית גדל בבת אחת משהו הרבה יותר חריף: ההאצה. חוק מור מאיץ לא במכפילים, אלא בחזקות, את העיבוד ואת התקשורת. אבל חוק מור הוא רק ההתחלה. אנו נראה כיצד חוקים חדשים מאיצים עוד יותר.

  

"לב" המהפכה התעשייתית הוא המנוע המכני, בעוד ש"לב" מהפכת האינטרנט הוא המנוע הדיגיטאלי או השבב. מארקס היה הראשון שהבין במאה ה19 שהגידול המהיר ביכולת הייצור של החברה התעשייתית יצר את התרבות המודרנית ואת הכלכלה התעשייתית והרס את התרבות המסורתית ואת הכלכלה החקלאית.

 

לעומת זאת, בראשית המאה ה21, ההאצה החזקתית (אקספוננציאלית) של העיבוד והתקשורת של החברה הדיגיטאלית יצרה את התרבות הפוסט-מודרנית ואת הכלכלה האינטרנטית, תוך שהיא קורעת לחתיכות את התרבות המודרנית ואת הכלכלה התעשייתית על כל מוסדותיה: הדמוקרטיה, האמנות המודרנית, המדע, ושאר ירקות.

 

השילוב הקטלני של מהפכה טכנולוגית-דמוגרפית עם גלובליזציה

לכן סין ללא דמוקרטיה וללא מדע הופכת להיות תוך כעשור הכלכלה הגדולה בעולם, תוך שהיא סוחפת אחריה את כל אסיה ואולי חלקים של אפריקה והמזרח התיכון בסדר גודל של ארבעה מיליארד בני אדם.

 

חוקי ההאצה החזקתית של שבבי העיבוד והתקשורת נוסחו בסוף המאה ה20: זה התחיל בחוק מור המדבר על הכפלת מספר הטרנזיסטורים במעבד אחת לשנתיים בערך. זה נמשך בחוק עוצמת הרשת הגדל אקספוננציאלית לפי חוק מטקלף, ובחוק הכפלת רוחב הפס אחת לחצי שנה בממוצע לפי חוק גילדר.

  

אבל החוק החשוב מכולם הוא לא של אנשי טכנולוגיה כמו מור ומטקלף אלא של עורך דין ופילוסוף של המשפט: לורנס לסיג. לפי לסיג, כל מערכת ש"נוגעת" באינטרנט "נדבקת בחיידק אלים" ביותר הנקרא פרוטוקלי אינטרנט המהווים את הליבה הלוגית המפוררת את הטלקום, התוכן, הפוליטיקה, המדע, וכל מי שמנסה להשתלט על הרשת.

 

שלושת שחקני העתיד: דינוזאורים, רזים, ומהפכנים

כתוצאה מהשילוב הנ"ל של טכנולוגיה-גלובליזציה-דמוגרפיה, עולם הטלקום יתכנס בעשור הקרוב לשלושה סוגי שחקנים:

 

1. הקונסלידטורים: אלה שיוביל לקונסולידציה (מיזוגים) של שחקניות הטלקום הישנות. הטכנולוגיות והשירותים הישנים של הטלקום המסורתי ייהפכו לקלים להעתקה על ידי יצרנים וספקי שירותים זולים בהרבה, שיבואו מסין ומהודו, הטלקום המסורתי יהפוך לקומודיטי כמו מאפיית פיתות ישנה. תהיה צלילת מחירים בארה"ב ובאירופה. שחקנים רבים יתמוטטו והחזקים שישרדו יקנו את השלדים שלהם.

 

2. הקומודיטטוריים: "הסמסונג של סין והודו". מדובר בשחקניות טלקום זולות שימכרו מכשירים ב-10 דולר או אף פחות מכך בשווקי אסיה ואפריקה ובשווקים העניים של אירופה ואמריקה.

 

3. החדשניים: כמו "גוגל ווירלס" ו"סקייפ של אי.ביי".

 

מה צריך לקרות כדי שהנסדק יעבור את 5000 הנקודות? הפוליטיקה של הביזנס

העיתונות האמריקאית עסקה בפרוטרוט במאמצי הלוביסטים של גוגל ושל מתחרותיה, בנבכי הפוליטיקה האמריקאית. מה שעולה מהניתוחים של הוושינגטון פוסט ושל הניו יורק טיימס, הוא התמונה הכוללת הבאה.

 

הדמוקרטים זכו בניצחון בבחירות האחרונות לבתי הנבחרים האמריקאים. גוגל וחברות אינטרנט אחרות מנצלות זאת כדי לשפר עמדות לקראת ניצחון אפשרי של הדמוקרטים גם בבחירות לנשיאות בשנה הבאה. מהפכך שכזה בפוליטיקה האמריקאית יכול להביא ל"סיבוב שני כלפי מעלה" של הנסד"ק.

 

מאז נבחר קלינטון הדמוקרט את בוש האב הרפובליקני ב1992, הנסד"ק טיפס ועלה כמעט ב500 %. ברגע שהשוק ניחש שבוש הבן והרפובליקנים עומדים לנצח ב2001, הנסד"ק נפל בעשרות אחוזים. מדוע?

 

רוב תומכי הדמוקרטים באים מקרב סקטור ההייטק, הפיננסים, והביוטק, באיזורי החופים של ארה"ב: עמק הסיליקון, סיאטל, בוסטון, ניו יורק ומיאמי. רובם הם עובדי ראש. רוב תומכי הרפובליקנים באים מהכלכלה הישנה של תעשיית המכוניות, הנפט, הצבא והחקלאות. רובם עובדי כפיים.

 

בשנים 1992-2001, קלינטון גמל לבוחריו בכך ש"הפריט" את האינטרנט ב1993, וביצע דה-רגולציה בתחום הטלקום כשנבחר בשנית ב1996. הכלכלה האמריקאית נכנסה לשגשוג חסר תקדים בהיסטוריה האנושית.

 

בשנים 2001-2008, בוש גמל לבוחריו מקרב הצבא והנפט ונתן להם גישה חופשית בעיראק. הוא ניפח סובסידיות לחקלאות ולתעשיות המיושנות. כתוצאה מכך הצבא האמריקאי שקוע בעיראק ובאפגניסטן והכלכלה האמריקאית מבוססת בבוץ בידי רגולטורים שאינם מבינים את מהפכת גוגל ווב 2.0.

 

בשבוע הבא נבדוק איך האיי.פון והמכשיר החדש של גוגל מהווים תחילת מהפכה בשוק מכשירי הסלולר והמובייל, הפוסט יבדוק איך יכולים להיראות "איי.פון ננו" וגוגל-פון". 

 

"מרושתים" - לבלוג המלא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר אשר עידן. הליקו על התמונה לביוגרפיה
מומלצים