שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הרשתות החברתיות חייבות לדבר ביניהן
    בניגוד לאינטרנט הגלובלי, שמאפשר לכל העולם להתחבר, הרשתות החברתיות יצרו קהילות גדולות מקומיות עם קשרים בינלאומיים מועטים

    אתרי רשתות חברתיות כמו Myspace ו-Facebook מהווים חלק מהשגרה היומית של מיליוני גולשי אינטרנט שמתחברים לחברים, חולקים תמונות, ויוצרים קשרים עם אנשים בעלי תחומי עניין משותפים. הפופלריות של הרשתות הללו יצרה מוצר לוואי לא טוב – עשרות בקשות החברות שצצות כפטריות אחרי הגשם בתיבת הדוא"ל.

     

    בעוד לא מדבור בדיוק בספאם, הזרם הקבוע של הבקשות מחברים ב-Facebook, אנשי קשר ב-LinkedIn ועדכוני פרטים ב-Plaxo, מדגיש את חוסר התאימות בין כל הרשתות, ומפחית באופן משמעותי מהשימושיות שלהן.

     

    גנים נעולים

    נושא התאימות עשוי להפוך לחשוב יותר בחודשים הקרובים כשיקומו מאות רשתות חברתיות שיכסו כמעט כל נושא נישתי מכלבים עד בישול. למעשה, שירותים כמו Ning מאפשרים לכל אחד להקים רשת חברתית משלו.

     

    התוצאה היא שכל משתמש נדרש להקליד את פרטיו האישיים בכל רשת חברתית אליה הוא מצטרף, ולגלות שכל רשת חברתית היא "גן נעול", בו היתרונות של הרשת מוגבלות באופן מלאכותי, בשל חוסר היכולת לקשר בין חבר ב-Facebook לחבר ב-MySpace.

     

    ההגבלות הללו בולטות במיוחד במבט גלובלי. בעוד Facebook (על פי מדד אלקסה) מובילה בישראל (מבין הרשתות באנגלית), קנדה, אנגליה, דרום אפריקה ונורווגיה, קרוב לתריסר רשתות אחרות מובילות במדינות אחרות:

     

    • Myspace (ארה"ב, אוסטרליה, מקסיקו, איטליה)
    • Bebo (אירלנד, ניו זילנד)
    • Cyworld (דרום קוריאה)
    • Friendster (אינדונזיה, הפיליפינים)
    • Fotolog (ארגנטינה, צ'ילה, אוראגוואי)
    • Hi5 (קולומביה, אקוואדור, תאילנד)
    • Mixi (יפן)
    • Orkut (ברזיל, הודו, פאראגוואי)
    • Skyblog (צרפת, בלגיה, סנגל)
    • Studiverzeichnis (גרמניה, אוסטריה)
    • Vkontakte (רוסיה)

     

    התוצאה היא שאתרי הרשתות החברתיות הם "מקומיים" מדי. בניגוד לאינטרנט הגלובלי, שמאפשר לכל העולם להתחבר, הרשתות החברתיות יצרו קהילות גדולות מקומיות עם קשרים בינלאומיים מועטים.

     

    נעים לכיוון תאימות

    הפתרון הברור הוא ליצור תאימות בין הרשתות החברתיות, וכך, לאפשר לגולשים לנהל בצורה יעילה יותר את המידע שלהם, ולהפחית את הצורך בכפילויות, תוך הגדלת ערכן של כל הרשתות והסרת המחסומים. ההצעה הזו לא חדשה – מומחים החלו להעיר על הנושא כבר במשך שנים – אך ישנן סיבות להאמין כי אפשרויות תאימות סוף סוף הגיעו.

     

    ראשית, ההתמקדות ביתרונות של תאימות חוצה נושאים טכנולוגיים רבים, כולל קריאות לתאימות בין הרשתות האלחוטיות וההכרה של חברות המזויקה שהן צריכות להציע שירים להורדה שיתאימו לכל הנגנים. זאת ועוד, התסכול שנובע מחסור התאימות בעולם המסרים המידיים מזכיר כמה הנושא יוצר הד בקרב צרכנים.

     

    שנית, ישנם סימנים המראים כי תעשיית הרשתות החברתיות מכירה בערך הפתיחות. Facebook עברה לפלטפורמה פתוחה באביב, ואיפשרה למפתחים חיצוניים להוסיף יישומים עבור הגולשים. ב-Plaxo מציעים את שירות Pulse שמרכז מידע מרשתות חברתיות שונות.

     

    שלישית, יש עניין גובר בפיתוח סטנדרטים פתוחים לרשתות חברתיות שיביא לתאימות גדולה יותר. למשל, ה-Liberty Alliance ופרויקט Higgins הן שתי יוזמות לניהול זהויות המתמקדות בפרטיות, שטוענות כי הן מאפשרות למשתמשים לנהל את הזהויות שלהם ברשתות החברתיות בצורה בטוחה.

     

    לא תיווצר רשת מובילה

    האירוניה בדור הנוכחי של הרשתות החברתיות היא שלמרות שהמטרה שלהן היא למנף את האינטרנט כדי לחבר בין אנשים, חוסר החיבוריות בינהן הורס את הפוטנציאל הזה.

     

    חלק מהשירותים אולי מאמינים כי גישת הגן הנועל טובה להם מבחינה כלכלית, אך בהינתן ההפרדה הגלובלית בעולם הרשתות, מגוון השפות, ההגדרות האישיות ואפקט הרשת, זה בלתי סביר ששירות אחד או שניים ישלטו בשוק העולמי.

     

    הגישה הטובה יותר – למשתמשים וגם לאתרים עצמם יהיה לעבוד למען תאימות בין הרשתות החברתיות.

     

    מייקל גייסט הוא ראש מרכז לחקר האינטרנט והמסחר האלקטרוני בבית הספר למשפטים באוניברסיטת אוטווה. הוא זמין בכתובת האימייל mgeist@uottawa.ca ובאתר האישי שלו . 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים