שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מי רוצה לאבד אחריות?
    מדבקות שהוצמדו למכוניות מסוג סיטרואן C4, מזהירות שכדי לא לאבד אחריות, מחויב בעל הרכב לטפל בו רק במוסכים מורשים מטעם היבואנית. הממונה על ההגבלים בודקת. לובינסקי: "מדובר במדבקה ישנה שכבר אינה תקפה"

    האם מותר ליבואנית רכב לדרוש מלקוחותיה לטפל במוסכים מורשים מטעמה, אחרת תאבד האחריות שהיא מעניקה על רכב חדש? אם לא ידעתם, החוק במקרה זה מאד ברור: ליבואנית רכב אסור לחייב לקוח לטפל ברכבו רק במוסכים מורשים מטעמה, וזאת מבלי שהדבר יפגע באחריות. למרות החוק הברור, תידרש בימים הקרובים הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, להכריע האם חברת לובינסקי, יבואנית פיג'ו וסיטרואן, פעלה בדיוק כך.

     

    אחריות בתוקף? רק אם...

    איגוד לשכות המסחר פנה אל הממונה על ההגבלים, בעקבות מה שהוא מכנה חשד להפרת חוק ההגבלים. לטענת האיגוד, מצמידה היבואנית על מכוניות מסוג סיטרואן C4 מדבקות, המזהירות את הלקוחות כי האחריות למכונית תהיה בתוקף רק אם כל הטיפולים והתיקונים יתבצעו במוסכים מורשים מטעמה. עוד מזהירה היבואנית את בעלי ה-C4, כי האחריות תהיה בתוקף רק אם ישתמשו בחלפים מקוריים בעת תיקון או טיפול.


    המדבקה השנויה במחלוקת

     

    בכך, מאשימים באיגוד, מפרה חברת לובינסקי גם את חוק ההגבלים העסקיים וגם את הצו לפתיחת ענף השירות לרכב לתחרות. לטענת עו"ד אורן גלעדי, המייצג את איגוד לשכות המסחר, התניית האחריות לרכב בביצוע טיפולים ותיקונים במוסך שירות מורשה מטעם היבואנית, מהווה הסדר כובל. בעשותה כך, אומר גלעדי, חברת לובינסקי מנצלת לרעה את כוחה המונופוליסטי כבעלת מונופול ביבוא רכב וחלפים מקוריים.

     

    עוד טוען גלעדי כי חברת לובינסקי מפרה את הצו לפתיחת ענף השירות לרכב לתחרות, שנכנס לתוקף לפני יותר מארבע שנים. הצו אוסר על יבואני הרכב בישראל לקבוע תנאים לאחריות אשר מחייבים - באופן ישיר או עקיף - את בעל הרכב לטפל במכוניתו במוסך שרות מורשה מטעם היבואן. עוד אוסר הצו על יבואני הרכב לחייב את בעל הרכב לעשות שימוש בחלפים מקוריים בלבד.

     

    בשיחה עם ynet, מבהיר גלעדי כי הפרת חוק ההגבלים היא עבירה פלילית, שדינה מאסר וקנס. עוד אומר גלעדי כי מטעם הממונה על ההגבלים נמסר לו כי "תלונתו נבדקת בימים אלה".

     

    החוק ופשרו

    כוונת חוק ההגבלים פשוטה: לאפשר לבעל הרכב לבחור באיזה מוסך הוא מעוניין לטפל במכוניתו, וזאת מבלי להפר את האחריות. דורון אובזנק, דובר איגוד המוסכים, מסביר: "על-פי סעיף 50 ב' לחוק ההגבלים, משנת 1988, כל בעל רכב יכול לבחור היכן ברצונו לקבל שירות לרכבו, גם כאשר הרכב עדיין נמצא במסגרת אחריות היבואן". הדבר נכון לכל סוגי הטיפולים והתיקונים, למעט כאלה בהם יש צורך לממש את אחריות היבואן.


    איפה מותר לטפל בה? (צילום: רועי צוקרמן)

     

    "למען הסר ספק," מחדד אובזנק, "היבואן אינו מורשה לשלול אחריות אם בעל הרכב בחר לבצע טיפולים במוסך שאינו מורשה מטעם היבואן". יש להבהיר כי החוק מתייחס לטיפולים במוסכים מורשים מטעם משרד התחבורה.

     

    תגובת היבואנית

    מחברת לובינסקי נמסר: "המדבקות המתוארות בפניה לממונה על ההגבלים העסקיים הן מדבקות ישנות שהודבקו בטעות והדבקתן הופסקה

    לאלתר עם היוודע על כך. כמו כן תוכנה של המדבקה אינו מחייב את לקוחותינו בפועל. יודגש כי החברה פועלת בהתאם לצו באופן שוטף מאז שנת 2003, וכי כל המסמכים הנוגעים בדבר לרבות כתבי השירות והאחריות שונו והותאמו מאז כניסת הצו לתוקפו".


    פורסם לראשונה 19/08/2007 16:53

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    סיטרואן C4
    תגובת לובינסקי: "הודבקו בטעות"
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים