שתף קטע נבחר

תראו מי מתנער משבועת החיילים

במקום לשנות את שבועת צה"ל, יש להזכיר את ייעודו: "להגנת המולדת ולחירות ישראל". תשובה לאבשלום וילן

בפקודת מטכ"ל 330915 משנת תש"ח-1948 נאמר כי כל חייל וחיילת המקבלים את נשקם האישי יישבעו את השבועה הבאה: "הנני נשבע(ת) ומתחייב(ת) בהן צדקי לשמור אמונים למדינת ישראל, לחוקיה ולשלטונותיה המוסמכים, לקבל על עצמי ללא תנאי וללא סייג עול משמעתו של צבא ההגנה לישראל, לציית לכל הפקודות וההוראות הניתנות על-ידי המפקדים המוסמכים, ולהקדיש כל כוחותיי ואף להקריב את חיי להגנת המולדת ולחירות ישראל". יש המנסים, במסגרת ניתוץ המיתוסים וצעדים שונים אחרים לערעור כוחו של צה"ל, לפגוע גם בנוסח שבועת האמונים של חיילי צה"ל, כך שהדרישה מהחיילים תהיה עמומה יותר. אחד מהם הוא איש השמאל הקיצוני - איך לא? - אבו וילן.  

 

האחד הוא תכליתה של שבועת האמונים ותכליתו של השירות בצה"ל: "להגנת המולדת ולחירות ישראל". זהו ייעודו של צה"ל, לכך עליו להיות מוכן, לכך הוא מתוקצב, לכך מגויסים אנשיו בסדיר ובמילואים – וראוי שצה"ל עצמו והדרגים הפוליטיים מעליו יסתמו את הפרצות הקוראות לגנבים המשתמטים – ולכך נשבעים חייליו אף להקריב את חייהם אם חלילה ייווצרו בשדה הקרב תנאים כאלה. כל הפקודות וההוראות שלהן נשבעים חיילי צה"ל לציית, מטרתן העיקרית היא: "להגנת המולדת ולחירות ישראל".

 

מכאן נובע ששימוש אחר בחיילי צה"ל, שאיננו לתכלית זו, ושאף עלול לחבל בייעודו של הצבא וביכולתו לעמוד בשעת מבחן, הוא בלתי מוסרי ובלתי ראוי, בלשון המעטה. הדברים אמורים בעיקר בשימוש פוליטי בצה"ל נגד אזרחי ישראל.

 

לא זה הייעוד

הגירוש שביצעו חיילי ישראל ושוטריה ברצועת עזה ובצפון השומרון, כאשר עקרו בני-אדם מבתיהם בגלל היותם יהודים, לא רק שלא היה מעשה חכם מבחינה ביטחונית ולא רק שלא היה מעשה דמוקרטי גם אם אושר על-ידי ראש ממשלה מסובך בחשדות חמורים, ממשלה עיוורת ומושחתת וכנסת שהלכה בתלם לקול מצהלותיה של תקשורת מגויסת למען האתרוג דאז - אלא גם חיבל ביכולתו של צה"ל למלא את ייעודו. שעת המבחן לא איחרה לבוא: שנה אחרי, והכישלון בלבנון תפס את צה"ל לא מוכן, אחרי שביזבז שנת אימונים על התכוננות למלחמה נגד אזרחים ישראלים, ואחרי הכנה פסיכולוגית מקוממת של שטיפת מוח שנועדה להעביר את חיילי צה"ל על דעתם, להשכיח מיהו האויב.

 

חלק חשוב אחר בשבועת האמונים קובע שעל חיילי צה"ל "לציית לכל הפקודות וההוראות הניתנות על-ידי המפקדים המוסמכים". בעקבות משפט כפר קאסם קבע בית המשפט סייג לכך ונתן שיקול דעת למפקדים ולחיילים שלא לבצע פקודה בלתי חוקית בעליל, שדגל שחור מתנוסס מעליה. זה אופייה של פקודה להרוג אזרחים בלתי חמושים, וזה גם אופייה של פקודה לגרש אזרחים בלתי חמושים מבתיהם. אם וילן אינו יודע זאת, עליו לשאול את אדמו"ריו מן השמאל הקיצוני כיצד יש להתייחס לפקודה בלתי חוקית בעליל הנוגעת לגירוש אזרחים ערבים, ולהציב את המלה יהודים במקום המלה ערבים.

 

הח"מ קרא בפומבי, בכנס הרצליה 2005, לרמטכ"ל דאז, רא"ל משה יעלון להתפטר מתפקידו, לנוכח פקודת הגירוש הממשמשת ובאה ולנוכח החשש מפני סירוב לבצע פקודה בלתי חוקית זו. בסופו של דבר היסוסיו של יעלון לגבי פשע הגירוש הצפוי הביאו לכך שהוא התפוטר מצה"ל ומונה רמטכ"ל אחר, שככל הנראה הביע מחויבות לבצע את המעשה שלא ייעשה. הפשע בוצע, ואת פרי הבאושים שלו אנו אוכלים עד עצם היום הזה. שאלו את תושבי שדרות ובנותיה.

 

השיח הציבורי בהקשר של סירוב לבצע פקודה שאסור לתיתה ושאסור לבצעה מתייחס בעיקר לחיילים דתיים. באופן תמוה מתעלמים מהבעיה המוסרית הקיימת גם בראשם ובמצפונם של חיילים חילוניים לגבי פקודה בלתי חוקית בעליל שחלילה תינתן במטרה לחזור על פשע הגירוש של אזרחים מבתיהם בארצם. למי שמייעדים את צה"ל לבצע שוב פקודה בלתי חוקית בעליל, שדגל שחור משחור מתנוסס מעליה, יש להזכיר את ייעודו של צה"ל ואת תכליתה של שבועת האמונים של חייליו: "להגנת המולדת ולחירות ישראל". במקום לעמעם את השבועה יש להדגיש את מטרתה.

 

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי בשנים 2001-2005

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים