שתף קטע נבחר

וככה מנסים לעבוד עליכם

לקראת עונת קניות החגים שבפתח ynet מציג: שלל שיטות ההטעיה במודעות. הדפיסו, שמרו, ובעיקר היזהרו

במוספי סוף השבוע שעבר כבר נשבה רוח חגי הסתיו. עד ראש השנה תשס"ח, וגם לאחריו, צפויים המוני בית ישראל להסתער על בתי העסק למיניהם – קטנים וגדולים, חנויות בודדות ורשתות שיווק – העיניים מתרחבות אל מול השפע, הלב פועם בהתלהבות, והיד נשלחת אל הארנק. החיוב בכרטיס האשראי עלול כמובן לקלקל את החדווה, אבל זה הרי יקרה רק בעוד כמה שבועות. כעת אנחנו בעיצומה של האורגיה.

 

אז רגע לפני שאתם עושים זאת, וכדי שהפעם לא תצטערו (או תצטערו פחות), אספנו עבורכם כמה וכמה דוגמאות לשיטות פרסום מטעות שמצאנו במודעות. שימו לב בעיקר לפרטים הקטנים, והשתדלו לזכור אותם כשאתם יוצאים לקניות. לפעמים זה מה שיעשה את ההבדל בין קנייה מוצלחת לבין תסכול על זה שעוד פעם עבדו עליכם.

 

ברשת מסוימת מציעים לכם מבצע שנשמע מפתה – אם תקנו בה מעל סכום מסוים. יופי. רק מה? זה "בכפוף לתקנון המבצע" – אלא שהתקנון עצמו אינו מופיע במודעה עצמה. אולי הוא באתר האינטרנט, אבל מי יודע מה תגלו באותו תקנון. כן, עוד משהו: ט.ל.ח. – טעות לעולם חוזר. איזו טעות בדיוק? הרי המודעה הזאת מתפרסמת מטעם הרשת, עוברים עליה אנשי הרשת ואנשי משרד הפרסום, וחובה עליהם לבדוק אותה בשבע עיניים. כך שלא ינסו למכור להם שהם פטורים מחמת טעות. גם החוק לא בדיוק הולך לקראתם בעניין זה.

 

הלאה. באותה רשת גם מציעים לכם הנחה במחלקות מסוימות על המוצר השני שתרכשו בהם. אחוזי ההנחה מופיעים באות גדולה, בצבע ובצורה מובלטת – ומתחתיהם, באות זערורית, כמילימטר גודלה, מבשרים לכם שזה הזול מבין שני המוצרים, ובכלל, זה רק מהמק"טים המשתתפים במבצע, וגם אין כפל מבצעים. כדי לראות את האותיות הללו לא בטוח שיספיקו משקפי ראייה או קריאה רגילים. הכינו זכוכית מגדלת – רק כך תבינו לאיזה טיפשים חושבים אתכם.

 

במודעה אחרת מציעים לכם מוצרי חשמל ממותגים שונים, וככה הם מנסים לעבוד עליכם: המספר שמובלט מתחת לכל מוצר הוא הסכום החודשי שתשלמו. ומה מוצנע באותיות קטנות למדי? מספר התשלומים, פרט זניח, כידוע, וגם המחיר הכולל של העסקה הזאת. כך שמה שיבלוט לעיניכם, נניח, יהיה סכום כמו 299, זאת אומרת כמעט 300 שקלים, אבל תצטרכו להתאמץ מעט כדי לקרוא על יד זה שאת 300 השקלים הללו תצטרכו לשלם, נניח, על פני 20 חודשים, וכי סך כל התענוג יעלה לכם 6,000 ש"ח. קצת הבדל לעומת 300. לא?

 

ברשת אחרת מציעים ממבחר מוצריהם בהנחות ענק. למשל, מוצר שמחירו – לטענתם – בסתם ימות החול הוא 6,000 שקלים, יימכר לכם לרגל החגים רק ב-2,000. וואו! אלא שכל מי שעיניו בראשו צריך לשאול את עצמו: מה, הם מפסידים עלי בחגים? ברור שהתשובה היא – לא; אז מה, אולי בימים רגילים הם מרוויחים עלי מאות אחוזים? ייתכן, וזה חומר למחשבה בקשר לכדאיות הקנייה שם. ואולי בכלל המחיר המוצג כמחיר הרגיל אינו באמת הרגיל, והוא רק נוּפח כדי להעמיד פנים שההנחה גדולה יותר? ואם אכן כך, זו גם עבירה על תקנות המחייבות להציג את מחיר המוצר כפי שהיה במשך 21 יום לפני תחילת ההנחה.

 

נמשיך. במודעה אחרת מוצגת מערכת מסוימת, אך לצידה מופיע רק התשלום החודשי כפול מספר התשלומים. כלל לא מופיע המחיר הכולל – עבירה ברורה על החוק. בתחתית המודעה מפורט, באותיות פצפוניות, מה כוללת המערכת הזאת. שוב עניין לזכוכית מגדלת – רצוי לפני הקנייה.

 

והנה הגענו לאחת השיטות הכי ותיקות: "כל החנות 50% הנחה" – זועקת מולנו גרפיקה אימתנית. רגע, תקראו שוב, בבקשה. אה, "עד 50% הנחה". ולמה לא ראינו את ה"עד"? כי כמובן הוא קטן בהרבה מהאחוזים. כמה קטן? מדדנו – גודל אותיות האחוזים גדול פי 6 מגודל אותיות ה"עד". פלא שה"עד" מתגמד שם?

 

מה שהצגנו כאן אינו רק בגדר מדריך מועיל לצרכנים. זו גם הדגמה של שיטות הטעיה הנקוטות במודעות, אשר מהוות גם שורת עבירות על החוק. קראו היטב את המודעות לפני שאתם יוצאים לקניות, שימו לב לפרטים הבעייתיים שהצבענו עליהם, ויש לקוות כי קנייתכם תהיה נבונה יותר.

 

ואם נתקלתם במה שנראה לכם כהטעיה, נסו להיות אזרחים טובים והתלוננו על כך למשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת). בשנה האחרונה ניכרת התעוררות מסוימת בהגשת כתבי אישום נגד בתי עסק שניסו להטעות צרכנים, ובחלקם ניתנו פסקי דין מרשיעים. זה לא היה קורה בלי תלונות של צרכנים.

 

רוצים לדעת איך להתלונן? לחצו כאן.

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים