שתף קטע נבחר

ענקיות הטכנולוגיה ישמרו לנו על הבריאות?

חליתם בחו"ל? המידע מקופת החולים יגיע אליכם למחשב, לטלפון ואפילו לשעון – בכל מקום שבו תהיו. כך מתכננות ענקיות הטכנולוגיה לשפר את שירותי הבריאות שאנו מקבלים

"העיקר הבריאות" הוא לא רק ביטוי עממי השגור בפי כל, אלא גם נושא שמעסיק מאוד את הגולשים: סקר שערכה לאחרונה חברת הריס האמריקאית גילה כי יותר מ-70 אחוז מהגולשים הבוגרים בארה"ב חיפשו השנה מידע רפואי ברשת. זאת בהשוואה ל־20 אחוז בלבד בשנת ‭.1998‬

 

שירותי הבריאות עדיין מפגרים טכנולוגית

למרות הצמא האדיר של הגולשים למידע רפואי, שירותי הבריאות בכל העולם מפגרים מאוד בגישתם לעולם המקוון - בטח בהשוואה לשירותים אחרים כמו שירותי הבנקאות למשל. בעזרת האינטרנט ניתן היום לקבל מידע פיננסי מקיף ועדכני, לבצע פעולות בחשבונות הבנק ולקבל את המידע בכל מקום באמצעות המחשב או הטלפון הסלולרי.

 

אבל אם נזקקתם בשנים האחרונות לטיפול רפואי מקיף, קרוב לוודאי שנאלצתם להתרוצץ עם ערימה של תוצאות בדיקות וטפסים אחרים במסדרונות בית החולים או בין רופאי קופת החולים - במקום להישאר מול המחשב ולהעביר את המידע הרפואי הזה בלחיצת כפתור.

 

דווקא בשל העובדה שתחום הבריאות מפגר אחרי תחומים אחרים ברמת השירותים המקוונים שלו, סימנו אותו חברות ענק כמו גוגל, מיקרוסופט וסיסקו כבעל פוטנציאל צמיחה אדיר בשנים הקרובות. הן יודעות היטב שהעלייה המתמדת בתוחלת החיים בעולם המערבי תגדיל את מעגל הלקוחות הפוטנציאלי של שירותי הבריאות המקוונים מדי שנה.

 

במקום לאמצעים רפואיים שדורשים פריצות דרך מחקריות, החברות הללו מתכוונות דווקא להשתמש בטכנולוגיות פופולריות כמו גישה מרחוק, כרטיסים חכמים או שירותים מקוונים פשוטים, כדי לאפשר למידע הרפואי שלנו להפוך לידידותי יותר ולנגיש מכל מקום, גם עבורנו וגם עבור המערכת הרפואית.

 

גוגל: פרופיל אישי

אחת החברות שיכולה להוביל את השינוי היא גוגל, שהצליחה להמציא מחדש תחומים רבים ולשנות לחלוטין ענפים מסורתיים כמו שוק הפרסום. בשלב הראשון מתכוונת גוגל לעשות לתחום הבריאות את מה שהיא עושה הכי טוב: לסדר.

 

כמות המידע האדירה בתחום הבריאות שנמצאת באינטרנט הופכת את החיפוש באתרים השונים לכמעט בלתי אפשרי. הבעיה הגדולה של הגולשים היא לא רק לאתר את המידע בקלות, אלא לאתר מידע אמין. מניות אולי אפשר לקנות על סמך שמועה באתר קיקיוני ולכל היותר להפסיד כמה שקלים, אבל בתחום הבריאות אף אחד לא מוכן לקחת את הסיכון.

 

המיזם של גוגל נקרא, איך לא, ‭.Google Health‬ ממידע שדלף מהחברה בחודשים האחרונים עולה כי מדובר בשירות שדומה מאוד לשירות הכלכלי של החברה‭,Google Finance ‬ או לשירות החדשות ‭.Google News‬ המטרה של השירות היא להציג באופן מרוכז ואוטומטי מידע ממגוון מקורות בצורה מסודרת. במקום שהגולשים יאלצו לחפש ולנבור באתרים שונים, גוגל תרכז עבורם מידע על מחלות וסימפטומים שונים במקום אחד.

 

על פי אב הטיפוס שנחשף תאפשר גוגל לגולשים גם ליצור לעצמם בעצמם פרופיל בריאותי שיכלול מידע לגבי הבעיות הבריאותיות שלהם, תרופות שהם נוטלים באופן קבוע ועוד. על סמך המידע הזה תוכל גוגל להציע לכל גולש עצות לטיפול רפואי מתאים, טיפים לשמירה על תזונה נכונה ואפילו רשימה של רופאים מומחים רלבנטיים בקרבת אזור מגוריו, על סמך המידע המופיע באתר המפות שלה. כך, למשל, גולש חולה סוכרת שיציין את דבר מחלתו בפרופיל שלו יקבל באדיבות גוגל כתבות על המחלה, עצות ופרסומות רלבנטיות.

 

גוגל כמובן לוקחת בחשבון את ההזדמנות האדירה להרוויח כאשר המידע הזה יהיה נגיש: חברות תרופות, בתי מרקחת, רופאים ויועצים יהיו מוכנים לשלם הרבה בשביל שמודעת המילים הקטנה שלהם תו־ פיע ליד המידע העוסקים בעיות רפואיות.

 

מיקרוסופט: תיק רפואי נגיש תמיד 

בהשוואה לגוגל, מיקרוסופט שומרת את הקלפים קרוב לחזה ומתכ־ וונת לחשוף אותם רק בסתיו. עד עתה התמקדה החברה במכירת פתרונות אחסון ואיחזור מידע לענף הבריאות. החברה קנתה כמה חברות בתחום, האחרונה של חברת ‭,Medstory‬ מנוע חיפוש יעודי לתחום הרפואה.

 

ההערכה היא שמיקרוסופט, ששולטת בשולחן העבודה של מרבית המשתמשים, תאפשר לנו לקבל מידע רפואי מהתיקים הרפואיים שלנו (למשל התיק בקופת החולים) היישר אל המחשב הביתי. כך נמשיך לשלוט במידע האצור בתיק הרפואי שלנו גם אם נעבור לרופא אחר או לקופת חולים אחרת, או אם נזדקק לטיפול אצל רופאים במקומות אחרים בעולם.

 

אחת מההערכות מדברת על כך שמייקרוסופט תציע גישה למידע הרפואי גם ממכשירי טלפון חכמים המריצים את מערכת ההפעלה שלה, ואפילו משעוני היד שהחברה פיתחה בטכנולוגיית ‭,SPOT‬ שאמורים להציג למשל תזכורות לגבי תרופות או מו־ עדי ביקור אצל הרופא ישירות מהתיק הרפואי האישי המקוון.

 

סיסקו: רשת אלחוטית לבתי החולים

חברת סיסקו פועלת אף היא בת־ חום הבריאות אולם מתמקדת בה־ תקנת מערכות תקשורת ורשתות אלחוטיות בבתי חולים, המאפשרות לרופאים לגשת למידע הרפואי מכל מקום במתחם.

 

כך יכולים הרופאים לסייר בין המטופלים במחלקות השונות כשהם מצויידים במחשבי לוח שעליהם מוצג כל המידע הרלבנטי על התקדמות הטיפול.

 

גם ציוד רפואי המשמש לניטור (כגון מכונת הנשמה) יכול להעביר מידע לצוות המטפלים באמצעות הרשת האלחוטית, כך שיוכלו לעקוב בכל רגע ומכל פינה בבית החולים אחר מצבו של המטופל.

 

מערכת נוספת שסיסקו מציעה לבתי חולים היא מערכת הווידאו מרחוק או ‭,TelePresence‬ שמאפשרת שיחה בין מטופלים לרופאים המרוח־ קים מהם. המערכת מסוגלת להעביר שידור וידאו באיכות גבוהה על מסכי פלזמה גדולים, כך שהרופאים יוכלו, למשל, לבדוק גם מרחוק צלקת שנותרה על גוף המטופל בעקבות ניתוח.

 

בשבוע שעבר הודיעה סיסקו שה־ מכירות שלה בתחום הזה הוכפלו בש־ נתיים האחרונות ועברו את רף מיליארד הדולרים (מתוך 35 מיליארד דולר, סך כל המכירות של סיסקו בשנה).

 

האתגר: אבטחה למיליוני מטופלים

למרות העובדה שמדובר בחברות ענק, המכשולים שעמן יהיה עליהן להתמודד הם בעייתיים. ראשית, תחום שירותי הבריאות רווי פעילות ממשלתית ומגבלות רגולטוריות. בעוד ששום פוליטיקאי לא ידבר בבחירות על בחירת שרתי דואר אלקטרוני, הרי שתחום הבריאות נמצא במוקד תשומת הלב של פוליטיקאים ושל בוחרים בכל רחבי העולם. שינויים בתעשייה הזו מונחים משיקולים פוליטיים ולא בהכרח משיקולים של עלות־תועלת מיידית.

 

הבעיה הנוספת היא החשש של הגולשים מאובדן הפרטיות. אם אנחנו מסכימים שהתמונות שלנו יהיו מאוחסנות באתרים מקוונים, בתמורה לגישה נוחה ולשטח אחסון בחינם, הרי שבכל הק־ שור למידע הרפואי שלנו לא נתפשר על פחות מרמת האבטחה הנהוגה באתרי הבנקים. כדי לספק רמת אבטחה כזו למיליוני גולשים דרושה השקעה אדירה, עובדה שעלולה להפוך את העניין ללא משתלם בחלק מהמקרים.

 

גם אם המידע הרפואי האישי של החולה יהיה מאובטח כראוי ונגיש מיידית, כלל לא בטוח שהגולש הממוצע יבין את המינוחים הרפואיים. פעולות עצמאיות בתיק הרפואי על סמך המידע החלקי והמוטעה של הגולש עלולות להיות הרות אסון.

 

חשוב גם לקחת בחשבון את האופי של המערכת. מערכת הבריאות ידועה כאיטית ושמרנית והרופאים הם "עם" שפשוט לא חובב שינויים. שיטות עבודה חדשות, ממש כמו תרופות וטיפולים חדשים, נדרשות להוכיח את עצמן במשך שנים וברמה גבוהה מאוד לפני שהן ניתנות לציבור המטופלים.

 

זאת ועוד: שינוי בגופים ענקיים כמו בתי חולים או קופות חולים יכול לקחת שנים רבות. חברות הטכנולוגיה שרגילות לקצור פירות על ההשקעה שלהן בתוך זמן קצר יחסית, יכולות למצוא את עצמן נדרשות להשקעות גדולות לפני שיוכלו לראות משהו מהן בחזרה.

 

עם זאת, כל המומחים מסכימים שאין מנוס מהתהליך זה ושהשינוי בתחום שירותי הבריאות, בקצב מהיר יותר או פחות, הוא בלתי נמנע. בינתיים שנהיה כולנו בריאים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ויז'ואל/פוטוס
רפואה שלמה בעזרת הטכנולוגיה
ויז'ואל/פוטוס
מומלצים