שתף קטע נבחר

חינוך במזרח ירושלים, ממש לא חובה

תשתיות לקויות, תקציבים חסרים, שירותי רווחה עלובים והזנחת החינוך הציבורי הערבי - כל אלה מעידים שממשלות ישראל אולי איחדו את ירושלים בטקסים, אך במעשיהן הותירוה מחולקת

בתחילת השבוע נפתחה שנת הלימודים ומאות אלפי ילדים שבו לספסל הלימודים. בשעה שבכל הארץ נשלמו ההכנות, דווקא בירושלים לא ניכרו סימני דאגה למרות שלעשרות אלפי תלמידים תושבי העיר לא נמצא מקום באף בית ספר עירוני. נכון, מדובר בתלמידים פלסטינים ולא בתושבי השכונות היהודיות, אבל אף אחד לא סיפר לילדים האלה, להוריהם או לשאר אזרחי המדינה שכשמדובר בפלסטינים המדינה פוטרת את עצמה מלקיים את חוקיה שלה עצמה.

 

נדמה שאין קץ לציניות בה מתייחסת המדינה לתושבי מזרח ירושלים. רק לפני שלושה חודשים חגגה ירושלים ארבעים ל"איחוד העיר" והמנטרות הידועות בדבר "ירושלים המאוחדת בירת ישראל לנצח נצחים" שבו מלאו את הארץ. דגלי ישראל התנוססו בגאווה על משרדי ממשלה במזרח העיר, מטבעות ומדליות מיוחדות הונפקו לכבוד החגיגות.

שלא נטעה לחשוב, חלילה, שהעיר איננה מאוחדת.

 

אך התמונה האמיתית היא של הזנחה מתמשכת, תשתיות לקויות, תקציבים חסרים, שירותי רווחה עלובים והזנחת החינוך הציבורי הערבי – עדויות לכך שממשלות ישראל אולי איחדו את ירושלים בטקסים, אך במעשיהן הותירוה מחולקת.

 

מצוקת כיתות הלימוד בבתי הספר העירוניים בירושלים המזרחית נמשכת כבר עשרות שנים ותושביה הפלסטינים של העיר עשו אינספור ניסיונות לשנות את המצב. אך אפילו זכייה בבג"צ בשנת 2001 אשר חייבה את המדינה לבנות מאות כיתות לא גרמה לרשויות לעשות זאת. הנה העובדות: בשש השנים שעברו מאז נבנו בירושלים המזרחית פחות ממאה כיתות, למעלה ממחציתן בבית ספר חדש אחד ויחיד.

 

מערכת החינוך העירונית במזרח ירושלים מספקת חינוך חובה וחינם רק לכמחצית מילדי האזור. לרבים מהפונים נמסר שהכיתות מלאות ואלפי ילדים במזרח ירושלים אינם רשומים לשום בית ספר. אבל במזרח העיר אין מחסור בכיתות לימוד. יש רק מחסור בכיתות לימוד ישראליות. הורים שלילדיהם לא נמצא מקום בחינוך העירוני נאלצים לשולחם לבתי ספר פרטיים. אלה בתי ספר המופעלים על-ידי כנסיות, הוואקף, האו"ם ועל-ידי גורמים פלסטינים שונים. הלימודים ברבים מבתי הספר הללו עולים כסף לא מבוטל.

 

עבור פקידי ממשלה הקוראים שורות אלה, אין כאן כל חידוש. הם יודעים היטב שמדינת ישראל מסרבת להשקיע את המשאבים הדרושים לירושלים המזרחית ותושביה. אבל ישראל הרשמית אינה מוכנה להודות בכך, וממשיכה לאחד את ירושלים בסיסמאות - ולחלק אותה במעשים. 

 

על ממשלת ישראל להחליט: אם ירושלים המזרחית היא חלק מבירת ישראל, תואיל ותבנה כיתות לימוד ותאפשר לילדי העיר להירשם לבתי ספר עירוניים ולקבל חינוך חובה וחינם כמו כל ילד בכל מקום במדינת ישראל. אם אינה רוצה לעשות זאת, עליה לאפשר לגורמים פלסטינים לשאת באחריות על כל המשתמע מכך. ממשלה שאינה מסוגלת להעניק חינוך ציבורי לעשרות אלפי ילדים ב"חצר האחורית" שלה לא יכולה לטעון לסמכות חוקית, מוסרית או פוליטית עליהם. ההימנעות המתמשכת מלספק חינוך ציבורי חינם לעשרות אלפי ילדים פלסטינים במזרח ירושלים חושפת את הפער בין ההתייחסות המעשית לרטורית.

 

הסירוב להעניק לילד את זכותו הבסיסית לממש את הפוטנציאל הגלום בו הינו פגיעה חמורה ביותר בזכויות הבסיסיות. בלי קשר לעתידה הפוליטי של העיר, יש צורך מוסרי, חוקי ופוליטי, לעצור את הטרגדיה המתמשכת במערכת החינוך של מזרח ירושלים.

  

אדוה רודוגובסקי היא רכזת הפעילות הציבורית בעמותת עיר עמים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים צח
מזרח ירושלים: לאלפי ילדים אין מקום ללמוד
צילום: חיים צח
מומלצים