שתף קטע נבחר

מחקר: אנשים מתאהבים בשואב האבק הרובוטי שלהם

מחקר חדש של אוניברסיטת ג'ורג'יה טק קובע כי כמה מבעלי שואב האבק הרובוטי Roomba פיתחו כלפיו רגשות עמוקים והם מוכנים לעשות עבורו הרבה מאוד, כולל לנקות עבורו את הבית

אנשים קוראים להם בשמות חיבה, מוטרדים מכך שייקלעו לצרה, ולעתים אף מתייחסים אליהם כמו ילדים. לא מדובר בחתול או כלב אלא בשואב אבק רובוטי.

 

מחקר חדש של אוניברסיטת ג'ורג'יה טק קובע כי כמה מבעלי שואב האבק הרובוטי Roomba פיתחו כלפיו רגשות עמוקים. הם סבורים כי תחושות אלה הן מדד המצביע על נכונות הציבור לקבל רובוטים בתחומים נוספים בבית - גם אם אינם מושלמים.

 

אנשים מוכנים להשלים עם נוכחות של רובוטים בתוך הבית במקרים של אהבה ממבט ראשון, כמו ה-Roomba",

 אומרת בקי גרינטר, חוקרת בבית הספר למדעי המחשב באוניברסיטה, "מכאן מתעוררות שאלות נוספות: אם נתכנן רובוטים הפונים אל הרגשות שלנו, לכאורה אין צורך שהם יהיו מהימנים, כי אנחנו נאהב אותם בכל מקרה".

 

אנשים הלבישו את שואבי האבק

גרינטר החליטה לחקור את שואבי האבק הרובוטיים של Roomba לאחר שנתקלה בתמונות של רובוטים שהולבשו במיוחד על ידי הבעלים שלהם. מדובר ברובוטים של חברת iRobot, בעלי מראה של דיסק, המנקים את הבית לבד. הדגמים המוקדמים סבלו מכשלים במנוע ומבעיות בלאי, אך יותר משני מיליון יחידות נמכרו עד היום. החברה טוענת כי הדגמים האחרונים - בדור החמישי של המכשירים - מציעים ביצועים משופרים.

 

"הרעיון שאנשים ילבישו במיוחד שואב אבק נשמע מאוד מוזר בעיני, ולכן החלטתי לחקור", היא אומרת. גרינטר צירפה למחקר את ג'ה יאנג סאנג, החוקרית "עיצוב רגשי" - התיאוריה לפיה יש עיצובים שיכולים להשפיע על מידת המעורבות הרגשית של צרכנים עם המוצר.

 

בשלב ראשון, יאנג סאנג עקבה אחר פורום מקוון המוקדש לרומבות, ובו היא נדהמה לגלות כי אנשים מכנים את שואבי האבק שלהם שמות, נוהגים לקחת אותם לנסיעות. אדם אחד אף ערך היכרות טקסית בין המכשיר להורים שלו. אחרים דיווחו על מאמצים רבים שהושקעו בניסיון להפוך את הבתים שלהם לנוחים יותר לתנועת הרומבה.

חלקם רכשו במיוחד שטיחים חדשים, ניקו את הרצפות על מנת שהרובוט לא יתאמץ, וקנו מקררים חדשים עם תחתית גבוהה, על מנת ששואב האבק יוכל לנוע מתחתיהם.

 

"הממצאים הפתיעו אותי מאוד", אומרת יאנג סאנג. חלק מהרומבות מתקלקלים לעתים קרובות, יש להם בעיות תפקוד, אך אנשים עדיין מוכנים לטרוח המון עבורם בגלל שהם אוהבים את הרובוטים שלהם".

 

בשלב הבא, החוקרת תשאלה 30 מעריצי Roomba וגילתה כי 21 מהם כינו את הרובוטים שלהם בשמות מיוחדים. 16 מהם התייחסו לרובוט בגוף שלישי זכר, ובכך ייחסו לו מיגדר מסוים.

 

השלב השלישי של המחקר, שנחשף בשבוע שעבר בכנס שנערך באוסטריה, התמקד באנשים שאינם משתמשים ברובוט. על פי מדגם של 379 משתמשים אמריקנים, התברר כי חלקם מוכנים לנקות את הבתים שלהם לפני שימוש ברובוט, והתברר כי גברים, יותר מנשים, נלהבים להשתמש ברובוט. ואילו הנשים התייחסו לרומבה כאל מטלה גברית, הנתונה באחריות הבעל.

 

גרינטר מסיקה מכך, אולי באופן משועשע מעט, כי הגאדג'טים הם המפתח לשחרור הסופי של נשים מעבודות הבית. "הרומבה מחולל שינוי בתחום ש-40 שנות מאבק לא סייעו לשנות - הוא פוטר את האשה מתפקיד שואבת האבק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים