שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כשרוסיני פוגש את סיינפלד
    תתארו לעצמכם אופרה שבה לא קורה שום דבר. כמעט. "סיינפלד" עשה מזה קריירה ובאופרה הישראלית, שמעלה את "המסע לריימס", החליטו לאמץ את השיטה

    את עונת האופרה הישראלית החדשה תפתח השבוע הפקה מפתיעה של "המסע לריימס" מאת רוסיני בעיבוד חדשני וסלפסטיקי של הבמאית הצרפתייה מרים קלמנט. האופרה כולה מתרחשת במטוס נוסעים ושזורים בה, על פי מיטב המסורת של קומדיית טעויות, רגעים מטורפים ומלאי הומור שמפגישים בין דיילות מצודדות לנוסעים בקבינה.

     

    האופרה שכתב רוסיני בפריז נחשבת ללא מאוד פופולארית. הסיבה המרכזית זהה לזו שגרמה למנהלי תוכן ברשתות טלוויזיה שונות לוותר בזמנו על "סיינפלד".

     


    המסע לריימס. טיסה לשומקום (צילום: יוסי צבקר)

     

    כמו בתכנית הטלוויזיה ההיסטרית הזו, כך גם באופרה של רוסיני, על הנייר שום דבר בעצם לא קורה. "המסע לריימס" הוזמן מהמלחין לרגל טקס הכתרתו של המלך שארל ביוני 1825 וסיפור העלילה מקבץ אצילים אירופאים בפונדק דרכים בפאתי פריז המנסים להגיע לטקס ההכתרה שייערך בקתדרלה הגדולה בריימס. לאופרה אין עלילה, במובן המקובל של המלה, מדובר בסדרה של מפגשים בין דמויות שמגיעות ממדינות שונות ובהם אציל ספרדי, איש אקדמיה ואספן אובססיבי של עתיקות, מרקיזה פולניה ויתומה יווניה.

     

    "לא קל לביים משהו שכלום לא קורה בו", אומרת קלמנט שהחליטה כאמור למקם את העלילה בתוך מטוס נוסעים, "כשאתה קורא את הליברטו ואת התווים, פשוט אין עלילה. חברים אמרו לי שזה בטח סיוט, אבל עבורי זה היה יותר כמו חלום. כשמוצאים את הבסיס הדרמטי והמוזיקלי, מגלים את החופש שבזה. אבל בשביל להגיע זה צריך קודם כל להעריץ אופרה ולהעריץ את רוסיני". למרות היעדר הנרטיב הברור לדבריה של הבמאית מדובר באופרה על אופרה. "מה שמקורי בליברטו זה בעיקר המודעות העצמית והסרקזם", היא מוסיפה.

     

    הסיפור מאחורי האופרה מאת רוסיני מעניין לא פחות מההפקה הנוכחית. תווי האופרה שכתב רוסיני בפריז נעלמו והתגלו שוב זמן רב לאחר מותו של המלחין

    על ידי המנצח קלאודיו אבדו. בהפקה ובהקלטה הראשונה של האופרה האבודה בניצוחו של אבדו כיכב בין היתר ריצ'ארד נלי. מאז עלתה האופרה על במות שונות בעולם וזכתה לפרשנויות מגוונות. בין היתר התרחשה העלילה בהפקות מודרניות של האופרה בשמורות ספא ובתי מלון. "זה אפשר כל מיני התבדחויות על אמבטיות, קצף ומסאז'ים, אבל בשביל המתח הדרמטי נובע מעצם העובדה הפשוטה שהאנשים האלה פשוט תקועים בסיטואציה שממנה הם לא יכולים להיחלץ. לצורך העניין מטוס נוסעים שתקוע על הקרקע ולא ממריא, זה בסיס טוב לאופרה הזו. מכאן השמים הם הגבול".

     

    על ההפקה בישראל ינצח המאסטרו האיטלקי פייטרו ריצו. בניגוד לדעתה של קלמנט, ריצו מאמין שמבחינה מוזיקלית ההתרחשות באופרה שכתב רוסיני רבה. "זו אופרה מאד דורשנית ל-17 סולנים שחייבים לשמור על רמה גבוהה מאוד. האריות באופרה הזו ארוכות משמעותית מן הרגיל מה שדורש וירטואוזיות ווקאלית", הוא אומר, "באופן כללי המוזיקה באופרה הזו מהווה קונטרסט לסרקזם העלילתי ובכלל, רוסיני ידע ליהנות מהחיים והעניק לקהל שלו יצירות מלאות אנרגיה". רגע לפני שהם חוזרים לחזרות לקראת הפרמיירה ביום שלישי, 20 בנובמבר, אומרת קלמנט: "אצלנו ב'מסע לריימס' האופרה קרובה יותר לחיים בזכות הניואנסים והפרטים הקטנים שבנו תמונת מציאות אמינה שחשובה במיוחד כשמדובר בקומדיה".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המסע לריימס. השבוע באופרה הישראלית
    צילום: יוסי בצקר
    לאתר ההטבות
    מומלצים