שתף קטע נבחר

האם המשחקים הסלולרים ימריאו?

הם היו אמורים להיות הלהיט הגדול של הסלולר, אבל המשחקים הניידים לטלפון מתקשים להמריא. רק בינתיים, כי על קו הזינוק מתחממים כבר משחקים במותג ‭n-gage‬ של נוקיה, ומשחקים רבי משתתפים, שיידעו לנצל את המצלמה, את ה‭GPS-‬ ואת ה-Bluetooth

אם חשבתם לרגע שהשתלטות הסלולר על חיינו הושלמה, תחשבו שוב. 2007 כבר מחשבת את קיצה לאחור, והתחזיות מתחילת השנה שניבאו גידול היסטרי בתקשורת הסלולרית רחוקות ממימוש - לא רק בישראל, אלא גם באירופה ובארה"ב. אמנם גם במקומותינו נרשם גידול במספר המשתמשים בטלפון הנייד לצורך משחק ושעשוע, אבל מדובר בעלייה נמוכה יחסית לעולם. שירותי ערך מוסף אחרים, כמו רינגטונים והודעות ‭,SMS‬ פופולריים ורווחיים הרבה יותר.

 

קצת מספרים: שוק משחקי הסלולר בישראל גילגל ב-2006 כ-37 מיליון שקל - עלייה של ‭33%‬ יחסית ל־‭.2005‬ ממוצע הורדות המשחקים עמד על 250 אלף בחודש, אם משקללים את נתוני שלוש חברות הסלולר הגדולות, סלקום, פרטנר ופלאפון. רוב השחקנים הם נערים וגברים בגילאי 15 עד ‭,30‬ אבל הנתון הזה נמצא בשינוי מתמיד: יותר ויותר נשים ובני 31 ומעלה מתחילים לשחק.

 

זה אולי נשמע הרבה, אבל תופס בסך הכל משהו כמו ‭10%‬ מעוגת ההכנסות של החברות. גבע קרא־עוז, עורך התוכן הראשי של לוגיה, חברת התוכן של סלקום - מעריך כי ההכנסות מתחום המוזיקה למשל, גבוהות ב־‭40%‬ מאלה המגיעות ממשחקים.

 

איום הקונסולות

איך זה שמשחקי הסלולר עדיין אינם להיט מטורף, כמו הרינגטונים? הרי כמעט לכולנו יש לפחות טלפון סלולרי אחד, ונדמה שרק טבעי ששוק המשחקים יעלה ויפרח. מה בעצם מונע ממנו להתרומם? התשובה, בשלוש מילים, היא חסמים טכנולוגיים ותרבותיים. האתגר של חברות הסלולר בשנים הקרובות יהיה לפצח את האגוז הזה, ולהפוך את הטלפון שלנו לפלטפורמת משחקים מפתה.

 

נתחיל בחסם הטכנולוגי. כדי להציג משחקים ראויים שיעמדו ברף האיכות הבסיסי של הגיימרים, המורגלים לשחק במחשב או בקונסולות מתקדמות, הטלפון הנייד זקוק לעוצמת עיבוד, זיכרון ויכולת הצגה גרפית גבוהים במיוחד. כל אלה עדיין לא קיימים בצורה מספקת בטלפונים הרווחים בשוק. בנוסף, אחרי שנים של שלטון קונסולת הגיים-בוי של נינטנדו, זרקה סוני למערכה את ה־‭,PSP‬ הקונסולה הניידת שלה, נינטנדו הגיבה עם ה־‭- DS‬ ושוק הקונסולות הניידות הפך פתאום רותח. הטלפון הסלולרי צריך להציג יכולות מרשימות אפילו יחסית למתחרות, שכל ייעודן הוא משחקים.

 

וזה לא הכל. חברה שמפתחת משחק ל־PSP של סוני צריכה לעשות זאת עבור מערכת אחת, מקסימום שתיים (אם היא רוצה להגיע גם למתחרה מבית נינטנדו‭.(‬ לעומת זאת, חברה שמפתחת משחקים לסלולרי, צריכה להתאים אותם לשלל דגמים, טכנולוגיות ודורות של טלפונים. התוצאה היא משחקים פשוטים יחסית, שפונים ל־‭,Casual gamers‬ שחקנים אקראיים, שמדי פעם שורפים זמן פנוי עם איזה משחק סלולרי, אבל לא הרבה מעבר לכך.

 

גם כשכבר נעשה ניסיון לייצר טלפון סלולרי שהוא בעיקר מכונת משחקים - שני מכשירי ה־‭n-gage‬ של נוקיה, שיצאו לשוק בסוף 2003 וב־‭,2004‬ וטלפונים דומים של LG הקוריאנית - הוא נכשל, לפחות בינתיים. אפשר לטעון שנוקיה פשוט הוציאה לשוק מוצר גרוע, אבל ייתכן גם, שהאתגר בייצור מכשיר המסוגל לתפקד גם כקונסולה מוצלחת וגם כטלפון לכל דבר עדיין גדול על התעשייה.

 

דרושים: חידושים  

ויש גם בעיה תרבותית. הטלפון הוא מטבעו נייד. בישראל, למשל, השימוש בתחבורה ציבורית נמוך יחסית, וזמני הנסיעה בה קצרים. לא תמצאו אנשים בדרכם לעבודה ישובים ברכבת שעתיים ומשחקים בסלולר, כאילו היו עובדי תאגיד בטוקיו. ההערכה היא, שהשיפורים הטכנולוגיים, יחד עם הגעתם של טלפונים מהדור החדש לידי ילדים ובני־נוער, ישנו את המצב ויהפכו את המשחקים לפופולריים יותר. סמנכ"לית השיווק והתוכן של פרטנר, איריס בק, מעריכה, כי בעתיד יהפכו הטלפונים הניידים למתחרים לקונסולות הניידות.

 

גם התחזיות לגבי משחקי הסלולר אופטימיות. חברת המדיה isuppli פירסמה בתחילת השנה תחזית, שלפיה מספר המשתמשים החודשי הממוצע במשחקים הסלולריים יגדל מ־38 מיליון ברחבי העולם ב־‭,2005‬ ל-134 מיליון ב-2010 - יותר מפי שלושה.‬ ההנחה היא, שהעלייה במכירות תגרום למפתחות המשחקים ולחברות הסלולר להשקיע יותר בתחום, ולשכלל את המשחקים ואת דרכי הפצתם.

 

המשחקים הראשונים לסלולר היו העתקים של משחקים מפלטפורמות אחרות. כשביקשנו משלוש חברות הסלולר הגדולות את רשימת המשחקים הפופולריים ביותר בישראל, קיבלנו שמות מאוד מוכרים - FIFA, Pro Evololution, פקמן וטטריס בגירסאות ממוזערות. אלא שכדי להצליח באמת, תחום המשחקים הסלולריים יצטרך להציע כותרים מקוריים, שייוצרו במיוחד עבור הטלפון וינצלו את תכונותיו הייחודיות.

 

המשחקים המובילים כיום בשוק מציגים גרפיקה מוגבלת על גבי המסך הקטן של הנייד. משחקי העתיד ינצלו את התכונות המובנות של הטלפון: קישור תמידי לרשת ויכולת זיהוי מיקום. בניגוד למחשב או לקונסולות, הטלפון נמצא כמעט תמיד לידינו. אופי המשחקים העתידיים צריך להיות מושפע מכך.

 

חישבו על משחק רב משתתפים המחבר בין אלמנטים משחקיים לבין מרכיבים בעולם האמיתי. למשל, כדי לבצע משימה יצטרך השחקן להיות פיזית בקרבת מקום ליעד מסוים. וזה לא הכל: משחקים יוכלו לנצל גם את המצלמה ואת יכולות הווידאו של הטלפון. נסו לדמיין משחק רב משתתפים שבו כל שחקן צריך לאתר ולצלם את היריב כדי להוציאו מן המשחק.

 

עוד נקודה חשובה היא השילוב בין הסלולר לבין פלטפורמות שונות. פרטנר, למשל, חתמה על הסכם עם אתר האינטרנט נענע וערוץ גוגו בכבלים, שמאפשר לשחק בגירסה המקוונת של טאקי באמצעות הסלולרי או המחשב. הטלפונים הניידים החדשים כוללים מגוון יכולות קישור (למשל ‭,(Bluetooth‬ שמאפשרות להם "לדבר" עם מכשירים אחרים. הם יכולים תיאורטית להפוך לשלטים רחוקים של קונסולות, או לאפשר לשחקן לשחק באותו משחק על מכשירים שונים.

 

פולשי החלל חוזרים

גם מודל התשלום עבור המשחקים צפוי לעבור שינויים. במקום לשלם עבור משחק ועבור זמן האוויר של הורדתו, ייתכן שבעתיד נוכל להוריד את המשחקים בחינם, תמורת צפייה בפרסומות. האתר GameJump כבר מציע משחקים במודל הזה, ודיווח על ‭1.4‬ מיליון הורדות בארבעת החודשים הראשונים של ‭.2007‬

 

בנוסף, אם עד כה היה מקובל שמשחקי הסלולר עוברים דרך ספקיות התקשורת, הרי שבעתיד הקרוב צפויים יותר ויותר אתרים למכור את המשחקים ישירות לצרכן. לא, המחיר לא צפוי לרדת, אבל המבחר יגדל. ובנוסף, נוקיה מחזירה את ה־‭n-gage‬ לסיבוב שני, משופר ומשודרג, והפעם לאו דווקא כמכשיר נפרד אלא כקו חדש של משחקי תלת־ממד, שישולבו במכשירי המולטימדיה החדשים שלה.

 

אגב, למרות כל אלה, סביר להניח שה"לחם והחמאה‭,"‬ ההכנסות הבסיסות, של תעשיית הסלולר ימשיכו לבוא בעתיד הקרוב עדיין מהמשחקים הפשוטים והידועים. בפלאפון מספרים על מגמת רטרו, חזרה למשחקים כמו ספייס אינביידרס, שמספקים הנאה פשוטה להעברת פרקי זמן קצרים.

 

אם בתחילה היו משחקי הסלולר מין תוספת זניחה וחביבה - משהו כמו הסוליטייר, שעוזר לכם להעביר יום משעמם במיוחד במשרד - הרי שהיום הם תעשייה לכל דבר. השינוי הטכנולוגי מוביל יותר מפתחים וחברות לתחום, והמשחקים והרעש שהם מייצרים, מתחילים למשוך את תשומת לבם של הצרכנים.

 

השיפור במשחקים יחד עם ניצול היכולות הייחודיות לטלפון הסלולרי צפויים להפוך אותו מפלטפורמה שמציגה גירסאות מוגבלות למשחקים מוכרים, למכשיר משחקים ייחודי. כשהדורות הבאים של הטכנולוגיה הסלולרית יכבשו את העולם באמת, עלולות סוני ונינטנדו למצוא את עצמן מול מתחרה קשוח ומפתיע, שגם מאפשר לבעליו להתקשר ולדרוש בשלום ההורים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים