שתף קטע נבחר

מי יפתח את הגן הנעול הסלולרי?

תוכנית ניידות המספרים של משרד התקשורת היא מהלך מבורך שיועיל לצרכנים, אך אין בו די. לטובת עתיד השוק, המהלך הבא חייב להיות עידוד האינטרנט הסלולר והסרת המגבלות האנטי צרכניות שמפעילות הסלולר מטפחות. דעה

התאימות, אותו מושג חמקמק המאפשר למוצרים שונים לתפקד יחד בהרמוניה, הייתה תמיד ידידת הצרכנים ואויבת התאגידים.

 

כאשר היא נעדרת כך זה נראה: מוזיקה שנרכשת בחנות iTunes של אפל נשמעת רק בנגני iPod של החברה, כותרי Blu-Ray או HD-DVD המתחרים פועלים רק בנגנים התומכים בהם במיוחד, פורמט DOCX של מיקרוסופט מאפשר לעיין במסמכים רק בחבילת ה-Office 2007 של ענקית התוכנה, כרטיסי זיכרון של מצלמות מתאימים רק לדגמים של חברה מסוימת ועוד. כל אלה הן דוגמאות לחסמים שיווקיים, לא טכנולוגיים, שנוצרו אך ורק כדי להקשות את חיי הצרכנים ולשפר את תזרים המזומנים של חברות מסחריות.

 

האינטרנט משפר את מצב הצרכנים

על אף שהזהירות מחייבת להימנע מקביעות גורפות, נראה כי האינטרנט משפר את מצב הצרכנים. אנשים רבים כלל לא מודעים לכך שתשתית הרשת מבוססת על קוד פתוח - פרוטוקולים כמו HTTP ו-TCP/IP. אפשר לתאר

 כמה האינטרנט לא היה פופולרי אילו חברות שונות היו מנסות לגדר חלקים מתוכו ולגבות תשלום עבור השימוש.

 

אפילו ההגמוניה של הדפדפן Internet Explorer אינה כפי שהייתה, והפופולריות הגוברת של דפדפנים מתחרים מעודדת אתרים רבים, גם בישראל, להתאים עצמם לסטנדרטים המאפשרים לגולשים בכל הדפדפנים לצפות בהם כראוי.

 

הרשת מעצימה את הגולשים

כיצד האינטרנט תורם לשיפור המצב? הרשת מעצימה את הצרכן הבודד ומאפשרת לו לשיתוף פעולה עם דומים לו. אם חברת תוכנה גדולה מפיצה דפדפן אינטרנט לא סטנדרטי, מפתחים יכולים להקים קהילה עולמית ולפתח דפדפן פתוח וסטנדרטי, וליצור קמפיין שישכנע כמות נכבדת של גולשים ובעלי אתרים לשתף פעולה.

 

הכח המאזן של הקהילה בולם אינטרסים מסחריים ופועל לטובת הצרכנים. נוסף על כך, כמות לא מבוטלת של שירותים ניתנים חינם או בתשלום נמוך יחסית באינטרנט והמעבר מחברה לחברה או מאתר לאתר קל ומהיר מתמיד. זו טבעה של כלכלת הרשת.

  

השפעת האינטרנט מחלחלת

ההשפעה הברוכה של האינטרנט חורגת הרבה מעבר לגבולות האון ליין, בזכות שורה של טכנולוגיות שטורפות את כל הקלפים (Internet Television, שיתוף קבצים, אתרי חדשות, טלפוניה אינטרנטית, דואר אלקטרוני, מסרים מידיים, רשתות חברתיות, בלוגים ועוד) גם עבור אמצעי תקשורת אחרים - טלוויזיה, עיתונים, טלפוניה קווית וסלולרית, רדיו, ספרים ואחרים. ככל שכלכלת הרשת מחלחלת בהדרגה אליהם, גם הם צפויים להטיב יותר עם הצרכנים.

 

אמנם, הסלולר היא רשת רק במובן התשתיתי של המילה ולא במשמעות צרכנית או חברתית. כל מפעילה סלולרית מחזיקה בתשתית נפרדת ואילו הצרכנים יוצרים קשר בעיקר עם חברים ובני משפחה באמצעותה ולא משתמשים בה לצורך העצמה. מצב זה צפוי להשתנות בעתיד ככל שהתשתית הסלולרית תלך ותדמה לאינטרנט.

 

כמה חסמים משמעותיים משמרים את הגן הנעול של הסלולר ומונעים את השחרור ובראשם הקשר הגורדי המחבר בין מכשיר הטלפון למפעילה הסלולרית. האם אפשר לתאר מקלט טלוויזיה המציג רק ערוץ טלוויזיה מסוים או רשת אינטרנט ייחודית לספקית אינטרנט מסוימת? כל עוד המצב הוא כזה, האינטרנט הסלולרי - מנוע הצמיחה המשמעותי ביותר עבור הסלולר - לא יפרוץ אף פעם. לא מדובר רק באינטרס צרכני אלא בראש ובראשונה במהלך שיטיב עם החברות עצמן.

 

הניידות - מהלך צרכני מבורך

משרד התקשורת מקדם את תוכנית ניידות המספרים, שצפויה לצאת לדרך ב-1 בדצמבר. על אף

שנראה כי התוכנית נתקלת בקשיים טכניים שונים שעשויים לדחות את יישומה בכמה ימים או שבועות, הניידות היא עובדה מוגמרת.

 

אין ספק שמדובר במהלך צרכני מבורך של משרד התקשורת, שיאפשר לבעלי טלפונים לעבור מחברה לחברה עם מספר הטלפון שלהם (הנייד או הנייח), ובדרך יתרום להפיכת הרשתות הסלולריות השונות לרשת אחת במובן הצרכני של המילה.

 

חסמים נוספים

אך אין די בניידות כל עוד לא ייפרץ המנעול המחבר בין המפעילה הסלולרית למכשירי הטלפון. אמנם, משרד התקשורת הוביל מהלך של פתיחת שוק מכשירי הטלפון לתחרות, אך הטלפונים הניידים בשוק החופשי עדיין לא הפכו לסיפור הצלחה, אם בגלל מחירים שאינם אטרקטיבים מספיק, חוסר מודעות שיווקית והעדר תחרות משמעותית.

 

מפעילות סלולריות טוענות כי הן מוכרות טלפונים ניידים "נעולים" משום שהן מסבסדות את המכשירים ובתמורה הן מבקשות ליהנות ממחויבות לטווח ארוך של הצרכנים ובלעדיות שלהם. בפועל הן מנצלות את הנעילה הזו כדי לקשור את הצרכנים אליהן ולדחוף להם את הפורטל הסלולרי שלהן, שהוא הכל מלבד אינטרנט אמיתי.

 

מלבד זאת, כל מי שניסה לגלוש באמצעות אינטרנט אלחוטי בסלולר במקום GPRS או לדבר באמצעות טלפוניית אינטרנט (VoIP) יודע עד כמה המשימה הזו סיזיפית. המחירים הגבוהים של ה-Wi-FI הסלולרי מהווים חסם נוסף.

 

אסור למשרד התקשורת להסתפק בניידות המספרים. עליו להתייחס גם לחסמים שתוארו כאן ולהמשיך לפעול עד שגם הם ייעלמו מהשוק ויפתחו את הדלת לרשת סלולרית פתוחה. מטבע הדברים, המפעילות הסלולריות ייעמדו על רגליהן האחוריות ויתנגדו למהלך מחשש לפגיעה בהכנסות, אך בסופו של דבר, צמיחת האינטרנט הסלולרי לא רק שתועיל להן - היא המפתח לעתידן. אל תסמכו על הדברים שלי - זו התחזית של טים ברנרס לי, ממציא ה-WWW, שאמר דברים דומים בסוף השבוע. הגן הנעול ייפרץ בכל מקרה - זו רק שאלה של זמן.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים