שתף קטע נבחר

"עובדים ישלמו מס על מקום החניה"

יוסי פרשקר, המדען הראשי של משרד התחבורה, מצהיר כי יש להטיל מס על מקום החניה שמקבלים העובדים, כצעד מתמרץ למעבר לתחבורה ציבורית. התאחדות התעשיינים: "המטרה חשובה, אבל אנחנו מתנגדים". וגם: שמחת הרוכבים בעקבות הסכמת רכבת ישראל להסיע את האופניים בקרונות מיוחדים, הייתה מוקדמת

"עובדים יאלצו לשלם בעתיד מס על מקום החנייה, כמו על כל דבר אחר". כך הצהיר היום (ד') המדען הראשי של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, פרופסור יוסי פרשקר. "מקומות החנייה שמקבלים העובדים, הם המקומות הכי יקרים, ודווקא באזורים המטרופוליניים. מדובר בפירוש בהטבה גורפת, שמעודדת שימוש ברכב פרטי. לכן צריך לבטל אותה".

 

עוד ציין פרשקר כי במשרד התחבורה שוקלים כיום ליישם תוכנית "פדיון חנייה" לעובדי המשרד. לפי תכנית זו, תינתן לעובדי המשרד אפשרות לוותר על מקום החנייה לו הם זכאים כיום, בתמורה לתוספת בשכר החודשי.


חניה "חינם" ממקום העבודה? תצטרכו לשלם על זה (צילום: אביגיל עוזי)

 

את דבריו של פרשקר חיזקה ולרי ברכיה, סמנכ"לית תכנון במשרד להגנת הסביבה, שסבורה כי יש לבטל מייד גם את הסדרי החניה הקיימים במגזר הציבורי. "הממשלה משלמת הון-עתק על חניה. ביטול ההסדרים האלה אינו מחייב את פתיחת הסכמי השכר, וביטול מקומות חניה ישמש תמריץ ליצירת אלטרנטיבות להגעה למקום העבודה". ברכיה סבורה כי אם העובדים יידרשו לשלם בעצמם עבור מקום החניה, יצטמצם השימוש בכלי הרכב הפרטי.

 

דברים אלה נאמרו היום (ד') ביום עיון שערך ארגון תחבורה היום ומחר, בנושא עידוד חלופות ידידותיות לסביבה להגעה ברכב פרטי למקום העבודה.

 

אין חניה 

"עד היום הונהגו מכסות חניה מינימליות, ומקובל היה שכל מקום עבודה דורש מספר מינימלי של מקומות חניה", אומר פרשקר, הטוען כי בכוונת משרד התחבורה לשנות את ההתייחסות לנושא החניה: "צריך לקבוע מכסות חניה מקסימליות. אין הגיון בקידום מקומות חניה".

 

פרשקר מסביר כי על-ידי הגבלת מספר מקומות החניה, ייווצר תמריץ לוותר על הרכב הפרטי, לטובת שימוש בתחבורה הציבורית. עם זאת, הוא מציין כי המהלך לקביעת מכסות חניה מקסימליות ילווה בקידום התחבורה הציבורית: "יש היום התחייבויות - בפועל - של יותר מ-20 מיליארד שקל לקידום התחבורה הציבורית, בעיקר לתחבורה מסילתית. אם בקידום הקו האדום של הרכבת הקלה בתל-אביב, ברכבת הקלה בירושלים או בתוכנית החומש של רכבת ישראל".

 

רוצים לקצץ ברכב פרטי מהמדינה

"הבעיה העיקרית במשרדי הממשלה היא שחלק ניכר מהשכר של העובדים מגיע דרך הרכב", אומרת ברכיה. "לא רק עובדים בעלי רכב צמוד ממקום העבודה מקבלים את זה, אלא גם מי שמחזיק ברכב פרטי. ומקבלים את זה גם מזכירות ופקידים, ולא רק מי שבאמת צריך את הרכב לעבודה".

 

  • עובדי המדינה יוותרו על הרכב?

 

ברכיה טוענת, כי בצורה זו מעודדת המדינה את העובדים להחזיק ולהשתמש בכלי רכב פרטיים. "אם עובד מוותר על הרכב הפרטי, ורוצה להגיע באופניים או ברגל, הוא לא מקבל תוספת למשכורת במקום הוצאות הרכב. גם ההחזר על הוצאות נסיעה בתחבורה ציבורית קטן הרבה יותר".


מי מוכן לוותר על המכונית ולעבור לאוטובוס? (צילום: ניב קלדרון)

 

בשיחה עם ynet, טוענת ברכיה כי הגיע הזמן לשנות את המצב, ולבטל את הסדר הוצאות הרכב הנהוג במגזר הציבורי. "אנחנו חייבים להביא לכך שתהיה נכונות מצד ההסתדרות ומצד הממונה על השכר במשרד האוצר, להחליף את הוצאות הרכב ברכיב שכר שאינו תלוי ברכב". כפי שדיווח ynet בעבר, במשרד האוצר מתכננים לבחון את ביטול הסדר הוצאות הרכב במהלך החודשים הקרובים.

 

"אופניים ברכבת? לא בעתיד הקרוב" 

לאמיר שביט, מנהל אגף כלכלה ברכבת ישראל, הייתה לעומת זאת בשורה עצובה לרוכבי האופניים. זוכרים את הצעת החוק עליה דיווחנו, לפיה תחוייב הרכבת בקרונות מיוחדים לאופניים, ולחניה חינם בקרבת תחנות? ובכן, שביט מצנן את ההתלהבות: "בתקופה הקרובה לא נראה אופניים על הרכבת. הרכבת מתמודדת כיום עם המון אתגרים, ושתי העדיפויות הראשונות הן שיפור הבטיחות והביטחון, והעלאת שיעור העמידה בזמנים".

 

  • הצעת חוק: חניה חינם ואופניים ברכבת

 

שביט ציין כי שילוב האופניים ברכבת עשוי לפגוע ברמת השירות הניתנת לנוסעים. "מצד אחד תתרום העלאת אופניים לרכבת לעלייה קלה בביקושים. מצד שני היא עשויה לפגוע בביקושים: זמן העלאת האופניים לרכבת יכול ליצור עיכובים". יש לציין כי מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, הודיע לאחרונה כי יבחן בחיוב את נושא שילוב האופניים ברכבת.

 

אולם, לשביט היו גם כמה בשורות טובות: רכבת ישראל בוחנת בימים אלה הענקת הנחות בגובה 50% בשעות השפל לעובדים, וזאת במסגרת הסכמים בין הרכבת למעסיקים. בנוסף, נשקלת הענקת הנחה בגובה 50% בשעות השיא, אך בכיוון השפל - כלומר, בכיוון ההפוך לזה שמרכז את מרבית הביקושים.

 

נושא נוסף שנבחן הוא הפעלת שירות הסעות (שאטלים) בין תחנות רכבת למרכזי תעסוקה, במימון משותף של הרכבת והמעסיקים. יש לציין כי כל ההצעות זקוקות לאישורם של משרדי האוצר והתחבורה.

 

"עלות העבודה תתייקר"

בהתאחדות התעשיינים מתנגדים חד-משמעית להטלת מס על מקומות חנייה. "כל מס נוסף מייקר את עלות העבודה בישראל", אומר ל-ynet אבי ברק, ראש אגף עבודה בהתאחדות. "ולכן, אנחנו מתנגדים להטלת מס על החנייה - למרות שיש ברעיון הגיון, ולמרות שהמטרה חשובה".

 

ברק מעריך כי הטלת מס על החנייה תביא לכך שעובדים יידרשו ממעסיקיהם לספוג את הייקור, באמצעות גילום המס בשכרם. לחילופין, מעסיקים שלא יגלמו את הייקור, יידרשו על-ידי עובדיהם להעלות את השכר, וזאת על-מנת לפצות על המס הנוסף. "בכל מקרה, התוצאה תהיה ייקור עלות העבודה, וזה מנוגד לקו שצריך להנחות אותנו, ולפיו אסור לייקר את עלות העבודה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים