שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מי רוצה לחסל את התדלוק בגז?
    התקנת ערכות הסבה לשימוש בגז במכוניות, המוכחות כמקטינות משמעותית את פליטת המזהמים, ירדה אצלנו ל-0. הסיבה: למרות היתרונות לאיכות הסביבה, מתכוונים באוצר לייקר את אגרת הרישוי ב-1,000 שקל לשנה. כל זאת, בזמן שבעולם גובר השימוש בערכות ההסבה

    יד אחת מעודדת איכות סביבה, השנייה מחסלת את האפשרות לאוויר נקי יותר. בעוד שנראה כאילו המדינה יוצאת מגדרה כדי לעודד את התכנית להקמת מפעל מקומי לייצור מכוניות חשמליות, במסגרת הניסיון להקטין את זיהום האוויר, מתעלם הממסד לחלוטין מאפשרות מעשית יותר להקטנת ממדי פליטת הגזים הרעילים - הסבת מנועי כלי רכב לשימוש בגז.

     

    סוגרים את ברז הגז

    במסגרת ההתלהבות הכוללת מתוכניתו של שי אגסי לייצור רכב חשמלי בישראל, תכנית שהוגדרה לפחות על-ידי חלק מאנשי ענף הרכב, ועל-ידי המדען הראשי במשרד התעשייה והמסחר כ"לא ממש בשלה", נשכח פתרון זמין שנמצא כאן זה מכבר. הסבת מנועי מכוניות לשימוש בגז - שקיימת כבר עשורים ארוכים באירופה - החלה כאן עוד ב-2002, ומביאה לפי כל הקריטריונים והבדיקות להפחתת כמות פליטת כל הגזים הרעילים ו-CO2, הגז היוצר את אפקט החממה.


    תדלוק בגז. יהפוך ללא משתלם? (צילום: גדי קבלו)

     

    ולמה החליטו להפנות עורף לנושא הגז? כדי "לשמור על הקופה". אם יתקבלו המלצות האוצר, שהוצגו לוועדה למיסוי ירוק, תתייקר אגרת הרישוי של מכוניות מונעות בגז ב-1,000 שקל לשנה. זאת, כדי לכסות על ההפסדים הצפויים לאוצר כתוצאה מפערי מיסוי בין בנזין, לגפ"מ. מחירו של הגפ"מ המשמש להנעת רכב הוא 3.70 שקל לליטר, לעומת 6.30 שקל, מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן.

     

    הצהרת כוונות זו של האוצר, גרמה לכך שכל יבואני ערכות ההסבה לגז, נותרו בחודשים האחרונים חסרי תעסוקה. הסיבה לכך פשוטה כמובן. הציבור אינו טיפש - מי יסכים להתקין ברכבו ערכת הסבה לגז, שעלותה מתקרבת ל-10,000 שקל, שגוזלת מקום בתא המטען ומטילה מגבלות חנייה תת-קרקעית, אבל אינה מביאה לחסכון בעלויות נסיעה?

     

    מי צודק במספרים?

    לפי נתוני המחלקה לשימוש בדלקים אלטרנטיביים באיגוד לשכות המסחר, נעים כיום על כבישי הארץ כ-17 אלף כלי רכב שהוסבו לשימוש בגז. באופן מפתיע, נתוני משרד התחבורה שונים בתכלית. שם מדברים על 4,300 כלי רכב בלבד שהוסבו רשמית לשימוש בגז - כ-25% מנתון לשכות המסחר.

     

    הפער בין הנתונים נובע כנראה מכך שחלק גדול מהמכונית שהוסבו לשימוש בגז, לא ביצעו רישום של התקנת המערכת במשרד הרישוי, כפי מחייב החוק. למכוניות כאלה תהיה בעיה לעבור טסט במכוני הרישוי, אלא אם יפרקו את ערכת הגז לפני הטסט, וירכיבו אותה מחדש לאחר מכן. נשמע לכם מסובך? זה בדיוק מה שחלקם עושה.

     

    בעולם חושבים אחרת

    בניגוד מוחלט למדיניות שהאוצר מוביל, בעולם הגדול מתייחסים בקצת יותר אהדה להנעה בגז. בימים אלה הגיע לידינו מחקר שנערך על-ידי חברת המחקרים "פרוסט אנד סאליבן", וממנו עולה כי הסבת כלי רכב לשימוש בגז צוברת בעולם תאוצה. ב-2006 נמכרו 3.5 מיליון ערכות הסבה לתדלוק בגז ברחבי העולם, ועורכי המחקר מעריכים כי הקצב ילך ויגדל, וב-2012 ימכרו בעולם 7.9 מיליון ערכות כאלה - גידול שנתי בשיעור של כ-16%.

     

    הסיבות העיקריות לגידול המרשים, נובעות כתוצאה מיוזמות ואמצעים חקיקתיים שיושמו על-ידי ממשלות בעולם, כמו תקן יורו 5 שייכנס לתוקף ב-2009, האמור להחמיר במידה ניכרת את ההגבלות על פליטת CO2 בכלי-רכב חדשים.

     

    מעניין לציין כי אפילו יצרנית נפט גדולה כמו איראן, מסבה מנועי כלי רכב לשימוש בגז. למעשה, האיראנים הפכו למובילים בתחום זה. ב-2006 הותקנו באיראן 147 אלף ערכות תדלוק בגז טבעי. בעוד חמש שנים, כך מעריכים, תרשום איראן 20% מכלל המכירות העולמיות של תדלוק בגז טבעי. גם הודו ופקיסטן יציגו גידול חד בהתקנות ערכות תדלוק בגז, לאור התקנות המחייבות המרה לשימוש בדלק חליפי בתחבורה ציבורית, באזורים נרחבים במדינות אלו.

     

    בפרוסט אנד סאליבן מציינים כי הצמיחה הגבוהה ביותר במכירות ערכות גז להנעת רכב, צפויה במדינות דרום אסיה. המובילות אמורות להיות הודו, פקיסטן ואיראן. הודו תהיה אחראית ל-27% ממכירות ערכות תדלוק ב-2012, אחריה גרמניה עם נתח שוק של 16%, ואחריהם טורקיה עם 12%. במספרים אבסולוטיים, ב-2006 רכשו מדינות האיחוד האירופי כ-531 אלף ערכות תדלוק בגז.

     

    ומה אצלנו?

    התקנת ערכות לשימוש בגז ירדה כמעט לאפס בחודשים האחרונים. כולם ממתינים כאמור להחלטת הממשלה לגבי מדיניות המיסוי הירוק לכלי רכב. דו"ח הוועדה למיסוי ירוק כבר הושלם, ועכשיו מנסים גורמים שונים להכניס בו "שיפורים". כך למשל הוגשה באחרונה הצעה לוועדה, לכלול בדו"ח פטור מלא ממס קנייה לכלי רכב חשמליים. זאת, במטרה לתת תמריץ נוסף לפרויקט של שי אגסי.

     

    מחד, תחשיבים שנערכו על-ידי הוועדה מוכיחים כי כלי רכב שהוסבו לשימוש בגז, מפחיתים בממוצע את עלויות הזיהום למשק ב-12%. ברכבי יורו 4 המוסבים לגז, ההפחתה בעלות הזיהום השנתי היא של 15.8%. במכוניות מותאמות לתקני יורו 3, החיסכון הוא של 8%. ברכבי יורו 2, החיסכון עומד על 14.3%. ברכבי יורו 1 הישנים עוד יותר, החיסכון עומד על כמעט 20%. ברכבי דיזל, הנחשבים למזהמים גדולים גם כאשר הם מותאמים לתקן יורו 4, החיסכון עשוי להגיע עד ל-38.9%".

     

    מאידך, בפרק הדן באגרות רישוי קובעת הוועדה כי "מוצע לקבוע אגרות שנתיות עודפות עבור כלי רכב שעברו הסבה להנעה בגפ"מ, ללא התייחסות לקבוצת

    השווי. זאת לאור בדיקות שנערכו והוכיחו באופן חד-משמעי כי גפ"מ אינו מוריד באופן משמעותי את רמת הזיהום לעומת כלי הרכב הרגילים... שכלול הבלו המשולם על הגפ"מ לעומת הבנזין, עם מס הקנייה המשולם בגין ערכת ההסבה לגפ"מ והחיסכון בזיהום אוויר, מראה שנגרם הפסד למדינה ממיסים בגין הסבת רכב לגפ"מ. לאור האמור לעיל, מומלץ להטיל אגרה עודפת על רכבי גפ"מ, על-מנת לפצות במידה מסוימת על הפסד הכנסות זה".

     

    בעולם להזכירכם, דווקא מעודדים את ההסבה לגז באמצעות הטבות מס. באוסטרליה ניתן מענק של 1,000 דולר אוסטרלי לרכב גפ"מ חדש, ו-2,000 דולר להסבת רכב משומש. בבריטניה יש הטבה לרכבי גפ"מ במגרשי חניה ציבוריים, ובצרפת נהנים כלי הרכב אלה מפטור בהגבלות תנועה באזורים הנחשבים מזוהמים, כמו-גם מענקי עידוד שימוש. באיטליה יש הטבות לכלי רכב מונעים בגפ"מ הנוסעים בכבישי אגרה, כמו-גם מענק הנע בין 650 יורו לרכבים חדשים מונעים בגז, ו-2,000 יורו לכלי רכב מותאמים לתקן יורו 4 שמוסבים. בארה"ב המיסוי הפדראלי על גפ"מ הוא רק 13.6 סנט לגלון (עומת 24.4 סנט לדיזל, ו-18.6 לבנזין).

     

     

    ענף גוסס

    מ-17 יבואני ערכות הגז שפעלו במשק הישראלי מאז 2002, נותרו כיום בפועל רק 4-3 יבואנים פעילים. גם 33 המוסכים ו-27 תחנות התדלוק שהשקיעו כספים רבים כדי לעמוד בדרישות המחמירות של משרד התחבורה, כדי לקבל רישיון לתדלק ולטפל ברכבי גז, הפסידו עשרות אלפי שקלים. וכל ההשקעות הללו ירדו כנראה לטמיון, אם יתקבלו המלצות האוצר.

     

     

    את רוע הגזירה מנסים כעת לשנות באיגוד לשכות המסחר, בעזרת דו"ח עדכני שהוזמן מאחד המומחים בתחום - כריס ואן אוולן, חבר הוועדה של האיחוד האירופי לדלקים אלטרנטיביים, ובעל מעבדה מובילה בתחום ה-LPG. הדו"ח שלו טוען להקטנת פליטת ה-CO2 במכוניות בעלות תקן יורו 4, ביותר מ-70% על-ידי ההסבה לגז. זאת, יחד עם שיפור של עשרות אחוזים בפליטת גזים רעילים. את הפערים בין נתונים אלה לטענות הוועדה למיסוי ירוק, מסבירים באיגוד לשכות המסחר בדו"חות מיושנים יחסית שהונחו בפני הוועדה.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים