שתף קטע נבחר

  • דעות ומאמרים
זירת הקניות

מי צריך עוד טיילת לתל אביב?

הוועדה המקומית לתיכנון ובניה בתל אביב תדון היום בתוכנית במסגרתה תיבנה טיילת נוספת ממערב לטיילת הנוכחית של תל אביב, לשיפור נגישות התושבים לחוף. הנגישות היא אכן חשובה, אך האם באמת צריך עוד בניה בחוף הצר של תל אביב, שממילא נמצא כבר כמעט כולו בידיים פרטיות? ואם רווחת הציבור לעיני העירייה - מדוע הוא לא שותף הציבור בהחלטה?

היום (ד') תדון הוועדה המקומית לתכנון ולבניה של תל אביב-יפו בתכנית המסדירה את שירותי החוף של העיר. במסגרת התכנית, מוצעת הקמת טיילת נוספת, אשר תנגוס עוד ברצועת החול המצומצמת ממילא.

 

התכנית אינה מפרטת את הסיבה שלשמה מוצע לצמצם את החוף לטובת שטח בנוי נוסף, וכנראה אחת הסיבות היא הגברת הנגישות לחוף. אין ספק כי הטיפול בבעיות נגישות לשטח ציבורי הוא הכרחי, אך יש לבחון אם לא קיימות חלופות לשחיקת החוף ההולך ומידלדל.

 

בהתנגדות של החברה להגנת הטבע לתכנית מוצעות למשל הוספת "רמפות" היורדות אל החוף. עוד מציינים בחברה להגנת הטבע כי אם העירייה רוצה להרחיב את הטיילת דווקא, הרי שניתן להרחיבה לכיוון מזרח במקום לכיוון החוף, על חשבון כביש השירות בחלק המזרחי.

 

בתכנית הוצהר כי מטרתה היא טיפול במבנים ובמתקנים הקיימים, ללא שינוי או הוספת שטח בנוי נוסף. על סמך תנאי זה התקבלה התכנית על ידי הוועדה לשמירה על הסביבה החופית. אך כיום היא מקודמת כתכנית אשר במסגרתה תוקם טיילת נוספת על החוף החולי. 

 

אין מדובר בהתרחשות חריגה: תכניות אשר אינן נותנות את המשקל הראוי לרצון הציבור ולערכי טבע עירוני מקודמות במנגנונים של וועדות התכנון דרך קבע. הודות לפעילותם המאומצת של ארגונים סביבתיים ניצול החוף לצרכי בנייה ופיתוח-יתר נבלם במידה רבה בשנים האחרונות.

 

אלא שבכל זאת, משאב החוף המשותף הולך ומתנקז לידיים פרטיות, וכבר קשה למצוא פיסת חול אשר חפה מזכיינות של מיטות שיזוף, קיוסקים ובתי קפה. לצד כל אלה מתרוממים מגדלי מלונות או דירות יוקרה. בסופי שבוע אצים רצים כולם אל החוף כדי לתפוס קצת מרחב נשימה מול הים התיכון ותחת זאת מוצאים עצמם מצטופפים ונאבקים על כל פיסת שטח.

 

רצועת החוף הקצרה והצרה של תל אביב-יפו הופכת לרצף מסחרי אחד גדול, והאפשרות להנות ממנה כמשאב ציבורי אמיתי מצטמצמת. חוף הים הוא אחד המפלטים האחרונים של תושבי המרכז הצפוף, והגנה עליו כשטח פתוח היא בעלת חשיבות ממדרגה ראשונה, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנכס טבע ייחודי.

 

האיזון בין אספקת שירותים עבור צרכני החוף לבין הצרכים הסביבתיים הופך למשימה מורכבת. בהתחשב בכך שחופים נוספים עומדים בפני פיתוח עתידי (ליד שדה דב ואולי גם חלקים מהחוף הצפוני), ראוי שיערך דיון סביב שירותי החוף, היקפם ונחיצותם. יותר מכל, יש לוודא כי עקרון שיתוף הציבור ייהפך לנחלת עבודתן של ועדות התכנון והבנייה המקומיות והמחוזיות. תכניות שתוצאותיהן עשויות להיות משמעותיות למשאב החוף הציבורי מוכרחות להיות מובאות להכרעת הציבור, ולא רק דרך רעש תקשורתי כשכבר כמעט ומאוחר מדי לערוך שינויים.

 

התכנית הנוכחית, שעניינה הסדרת השירותים הניתנים ברצועת החוף, ראוי שתובא בפני תושבי העיר. חוף הים הוא של כולנו, ועל כן לכל אחד ואחת מאיתנו הזכות להשפיע בעניינו.

 

עיריית תל-אביב: לא מדובר בעוד טיילת

ראשית, יודגש כי אין כל טיילת נוספת. שנית, כתוצאה מנדידת החולות בים, החול ממשיך להצטבר מעבר לשוברי הגלים וחוף הים רק גדל ומתרחב.

 

התכנית המדוברת ממסדת את השטחים הבנויים היום בחוף המרכזי באופן מסודר ומטופח. הפיתוח הוא לבקשת הוועדות, ולצורך המחשה בלבד, ואינו מייצג את תכנית הפיתוח הספציפית. התכנית לחוף המרכזי תתבצע לאחר תחרות אדריכלית פומבית ולאחר אישור ועדות התכנון כולל הועדה לשמירת הסביבה החופית.

 

הכותבת היא יו"ר הוועדה לאיכות הסביבה בעיריית תל אביב-יפו
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא חבל על החוף שממילא הולך ונעלם?
צילום: יולס רונן
מומלצים