שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    נסקאר בלאס וגאס: איך שגלגל מסתובב

    קארל אדוארדס ניצח את מירוץ הנסקאר של לאס וגאס, וביסס את מעמדו בראש טבלת הנהגים, לא לפני שנחלץ מעונש על עבירת מהירות ונעזר בטעות מביכה של אחד הקולגות. בתפקיד הראשי של הדרמה - הצמיגים והרוח. ועדכון אחרון - העסק עדיין לא סגור

    כראה שמעולם לא שמעתם את שמו, אבל קארל אדוארדס הוא נכון להיום (ב') אחד הספורטאים האהודים בארה"ב. וזה לא רק הניצחון שהשיג במירוץ הנסקאר של לאס וגאס, הישג שביסס את מעמדו כמוביל האליפות המותחת הזו. וגם לא העובדה שהוא נחשב לאחד הכוחות העולים המבטיחים ביותר בספורט המוטורי האמריקני. למרות שהאליפות הזו ממש לא זקוקה לעזרה כדי לבסס עצמה בארה"ב כספורט הפופולרי ביותר אחרי ה-NFL (פוטבול), אדוארדס בכל זאת עושה את העבודה.


    150,000 צופים, וזוכה אחד - קארל אדוארדס (צילום: איי אף פי)

     

     

    עזבו רגע את מהלך המירוץ. הנסקאר, כמו שתוכלו לגלות בשידורים הישירים של רשת ESPN האמריקנית (yes ב-52, הוט ב-59), הוא לא רק מה שקורה על המסלול. קחו את אדוארדס למשל: סטודנט לשעבר באוניברסיטה של מיזורי, ומורה מחליף בבית ספר לפני שהחל להתחרות בליגה של הגדולים. וגם כיום, עם אורח חיים מקצועי לחלוטין של נהג מירוץ מהעילית, הוא עובד עם ארגוני צדקה לילדים. תחביבים כשהוא לא מטיס מכונית כבדה במהירות של 320 קמ"ש במרחק 10 סנטימטרים מקיר בטון? רכיבה על אופנועי שטח, הרמת משקלות והסעת מכוניות שלט.

     

    אתם באמת רוצים לדעת איך זה משפיע על אהדת הקהל הרחב, לעומת חבורת מחשבי הנהיגה ואסטרטגיה מהלכת, נהגי פורמולה 1 כמו לואיס המילטון, פרננדו אלונסו ועוד קבוצת צעירים שרוצה יותר מכל לחקות אותם? נראה לי שלא צריך להכביר במילים.

     

    עם קצת עזרה מהשופטים

    המירוץ עצמו היה בדיוק מה שמירוצי נסקאר - או אינדי - הפכו את הספורט המוטורי בארה"ב לשונה כל-כך משאר העולם. והסוד - מדובר באירוע ארוך, שנמתח על-פני שעות ארוכות, כמו משחקי פוטבול למשל. וזה הרבה מעבר למוכר לנו. מה עושים במהלך כל הזמן הזה? צופים בהופעת רוק שמקדימה את המירוץ, לעיני קרוב ל-150 אלף צופים בטריבונות; לוקחים חלק בהצגה גדולה של שירת ההמנון, עם מטס כבוד של מבנה-קרב מעל, ומקשיבים לנאומים מקדימים של פוליטיקאים מכל עבר; וגם, מגיעים שעות ארוכות לפני המירוץ כדי להסתובב בסמוך למכונאים ולנהגים כבר משעות הבוקר.


    כן, המסלול אובאלי (צילום: איי אף פי)

     

    מספר בלתי נגמר של מובילי מירוץ, הרבה עצירות לאחר התרסקויות מאיימות, החלטות שנויות במחלוקת, בלגאן באזורי הטיפול. וכל זה כאשר הסיקור הטלוויזיוני מוגש עם כמות מידע שאינה דומה אפילו לזו המוגשת לנו בדרך כלל במירוצים. לא רק שנהגים מדווחים ישירות לצופים על מה שקורה במסלול, כיצד מרגישה המכונית ומה הבעיות הצפויות. במכוניות עצמן יש אין ספור מצלמות המנציחות כל אירוע מכל זווית אפשרית - מה שמתברר כיעיל במיוחד לסיקור התרסקות לתוך קיר במהירות של 300 קמ"ש.

     

    הטעות של ג'וניור

    וכמו בכל כך הרבה מקרים בעבר, העסק מוכרע במהלך זינוק מחודש לשתי הקפות אחרונות. אדוארדס, שבמהלך המירוץ יצא בשן ועין מעבירת מהירות מופרזת ברחבת הטיפולים, ניצל גם מהורדה בדירוג לאחר שבאחת העצירות התגלגל צמיג מוחלף לרוחב הרחבה. מאוחר יותר, חמש הקפות לסיום, הוא יצא נשכר מטעות של הנהג שמאחור, אגדה בפני עצמו ובן-של, דייל ארנהארד ג'וניור.


    החגיגה יוצאת לדרך

     

    בנו של דייל הבוגר, שבע פעמים אלוף הנסקאר ונכדו של ראלף ארנהארד (אלוף ב-1956...), מחזיק בין היתר גם ב.מ.וו מיני לשימושו האישי, חובב שיפוץ מכוניות, מוזיקה ומשחקי מחשב. זה לא ממש עזר לו כאשר בהזנקה המחודשת, מספר הקפות לסיום כשהוא במצב תקיפה מצוין, הוא האיץ חזק מדי וגרם לסחרור גלגלים. את המצב ניצלו השניים שמאחוריו, מאט קנסאת' ונהג הנסקאר המצליח של כל הזמנים (93 מיליון, 300 אלף ו-213 דולר של סכום זכיות מצטבר) - ג'ף גורדון. וגם, אם כבר מדברים על זה, המייסד של קרן ג'ף גורדון לילדים במצוקה, שמתחזקת עוד מספר קרנות צדקה קטנות וייעודיות יותר.

     

    מפגש עם קיר בטון

    הזינוק המחודש האיטי של ארנהארד, אפשר לגורדון לחלוף על פניו בתחתית הפניה, בעוד קנסאת' מנסה דווקא בחלק העליון. אחרי שחלפו על-פני ארנהארד, פגש החלק הקדמי של גורדון בפינה האחורית של מאט. התוצאה, החלקה במהירות של קרוב ל-280 קמ"ש, לאורך מאות מטרים, ומפגש מאוד כואב עם קיר בטון. גורדון בחוץ, המירוץ נעצר שוב עד לניקוי השברים, מוזנק פעם נוספת ואחרי בערך 60 שניות של מירוץ, מוכרע לטובת אדוארדס. הניצחון מבסס את מעמדו בראש טבלת הנהגים בחלקה הראשון של העונה, אלא אם יוחלט להעניש את הקבוצה בחומרה אחרי בדיקות סוף-מירוץ שהעלו חשד לסטייה קלה מהתקנון.

     

    אבל עבורנו, יש להודות, שמו של המנצח וסיכוייו לזכות באליפות, או הקולג' בו למד לפני 10 שנים, פחות מעוררים עניין. מבחינת צופה הטלוויזיה - ויסלחו לי כל אותם אוהדים שטסים במיוחד לעיירות נידחות ברחבי היבשת הענקית הזו כדי לראות כל סבב וסבב מ-36 המירוצים - מה שמעניין הוא האקשן שמסביב. העובדה שמוביל המירוץ יכול לספר בשידור ישיר למאות מיליונים בבית, על הפרפרים בבטן לפני הזינוק המחודש. את זה, בינתיים לפחות, יש רק כאן.

     

    הכתב הינו אורח ערוץ ESPN

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אדוארדס חוגג את הניצחון
    צילום: AP
    ועם הגביע
    צילום: AFP
    הנסקאר משך 150,000 צופים. רק בלאס וגאס
    צילום: AFP
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים